روزانه های سینمایی

این گروه بی نام و نشان -مکتوب هفته ۲۵

مستری که در راه است

مدیر موسسه ای که تامین و توزیع مجموعه “سیگنال موجود است” را بر عهده گرفته است، دلیل تاخیر ۴۰ روزه در پخش قسمت ششم این مجموعه را اعلام کرد. به گفته این مسئول به محض دریافت مستر ادامه سریال از تلویزیون، کار آماده سازی و تکثیر مجموعه از سر گرفته خواهد شد. این مسئول توضیح نداد که چرا پیش از این مجموعه بصورت یکجا از تلویزیون دریافت نشده است تا چنین گپ و فاصله ای بین قسمت ۵ و ۶ سریال نیفتد. با این حال باید آرزو کرد جام جم نشین ها هر چه سریعتر محموله مورد نظر را به یک پیک مطمئن بسپارند تا راهی موسسه ناشر شود. زیرا تجربه نشان داده است که هر چه به پایان سال نزدیک می شویم، راه بندان و ترافیک اعصاب خرد کن و شلوغی دفاتر خصوصی و ادارات، سبب تاخیر در انجام بسیاری از کارها می شود.

این گروه بی نام و نشان

مدیر تامین موسسه گلرنگ رسانه طی یادداشتی در روزنامه سینما به این مطلب اشاره کرده است که در یکسال گذشته گروهی که شناسایی آنها دشوار است، تازه ترین عناوین روز خارجی را دوبله کرده و در بازار زیر زمینی به فروش می رسانند. وی اضافه کرده است بسیاری از عناوینی که رایت آنها توسط موسسات خریداری شده است، از این آفت در امان نمانده اند و این اقدام باعث ضرر و زیان هنگفتی به موسسات شده است. عدم امکان شناسایی گروهی که با سرعت عمل و برنامه ریزی حساب شده به دوبله و تکثیر فیلم های خارجی می پردازند، در حالی بازگو شده است که دو سایت در این زمینه رسماً در حال فعالیت هستند و تا این لحظه از فیلتر شدن هم قسر در رفته اند. مدیر یکی از موسساتی که بیشترین عناوین مجاز خارجی شبکه را در طول سال تامین  و توزیع می کند، اخیراً با اظهار نگرانی و احساس خطر جدی از آزادی عمل گروه های انتشار دهنده فیلم و سریال های خارجی، راساً در صدد شکایت برآمده تا شاید زودتر از دستگاه های مسئول دولتی بتواند نقطه پایانی بر اینگونه اقدامات متخلفانه بگذارد. شایان ذکر است از زمان ممنوعیت عرضه عناوین میجر غیر قابل خریداری، این ظرفیت تماماً در اختیار بازار موازی شبکه رسمی نمایش خانگی کشور قرار گرفته است.

موسسه ای که سه فیلمه شد

موسسه قرن ۲۱ طی سال های اخیر با کاهش خرید فیلم سینمایی ایرانی، توان و سرمایه خود را بیشتر معطوف تامین و توزیع سالانه دهها عنوان فیلم خارجی کرده است. بطوریکه در سال های گذشته عناوین ایرانی این موسسه از یک  تا دو عنوان فراتر نرفته بود. قرن۲۱ در سالجاری بعد از عرضه “اشک و سکوت “ساخته اصغر نصیری و توزیع بزودی “متل قو” به کارگردانی مسعود نوابی، موفق به خرید رایت فیلم سینمایی “جامه دران” ساخته حمید رضا قطبی شده است. جامه دران در بین خریدهای سال ۹۴ قرن ۲۱ فیلم مخاطب پسند و در عین حال شریف و خوش سر و شکلی است. “جامه دران” تا پایان این ماه به اکران عمومی خود در تهران و شهرستانها پایان می دهد واحتمالاً گل سر سبد برنامه های نوروزی موسسه قرن ۲۱ خواهد بود.

خشم به سبک آمریکایی

همزمان با توزیع فیلم سینمایی “خشم به سبک هندی” با بازی آرجون کاپر، تازه ترین فیلم دیوید آیر با اسم “خشم” هم در شبکه نمایش خانگی توزیع شد. در “خشم” بردپیت نقش اول را بازی می کند و اثر با اینکه در ظاهر جنگی است و وقایع آن مربوط به دوره زمانی جنگ دوم جهانی است اما درام انسانی آن کشش بیشتری را بر فضای کلی فیلم سایه افکن کرده است. “خشم” محصول ۲۰۱۴ است و از جمله خریدهای خوب موسسه سینما ۲۴ است. در خلاصه فیلم می خوانیم:

داستان فیلم درباره یک گروه از نظامیان آمریکایی اعزام شده به آلمان در اواخر جنگ جهانی دوم است. فرمانده این گروه افسر واردادی ( برد پیت ) می باشد که واحد تانکی به نام « خشم » را هدایت می کند. این گروه با توجه به ضعیف شدن آلمان ها در اواخر جنگ، به نظر می رسد که کار چندان سختی پیش روی نداشته باشند اما آنها در ادامه در پشت خطوط اس اس ارتش آلمان نازی گرفتار می شوند

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۹ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • امسال سال خوبی برای قرن ۲۱ نبود چون عناوین خارجی جالبی عرضه نکرد…
    بهترین کار قرن ۲۱ در امسال دوبله زیبای گرگ وال استریت بود.که این فیلم هم از هنراول پخش شد…

    دوبله اختصاصی سایت ها نیز معضل بزرگی شده!
    البته خب در این شرایط بد نشد چون فرصتی رو که صدا و سیما یا موسسات در اختیار تماشاگری(برای مثال خودم)فراهم نکردند سایت ها فراهم کردند و توانستم دوبله زیبا و حرفه ای در میان ستارگان با هنرنمایی خانم شیرزاد و آقای مظفری رو ببینم و لذت از تصاویر حیرت انگیز این فیلم ببرم دوبله ایران هنوز هم درجه یک و فوق العاده ست حیف که مجالی برای عرض اندام نیست…سینما به کنار!دیگر فیلمهای مطرح و خوب نه از تلویزیون پخش میشود نه از موسسات!
    ولی جای تعجب دارد که با این سایت ها برخورد نشده.

    • قرن ۲۱ که سهل است باید به همه موسساتی که تاب ماندن در شرایط دشوار کنونی را آورده اند، دست مریزاد گفت.

      • وقتی شما که از شرایط کنونی آگاهی دارید و این حرف را میزنید پس حتما باید دست مریزاد به شرکت ها گفت!!!!
        به عنوان بیننده عادی خبری از این مسائل ندارم بخاطر همین شرایط سخت را نمیدانستم….

    • آقا سعید منظور عناوین سینمایی ایرانی است. ماهرخ ویدیویی است. در صورت تمایل به انتقاد مطرح شده در باره فیلم های خارجی امسال موسسه هم توضیح بدهید و اگر واقعاً در انتخاب عنوان نسبت به سال های گذشته ضعیف تر عمل شده است، روشنگری کنید.
      شاید من اشتباه بکنم ولی خیلی سبد فیلم های خارجی امسال موسسه تفاوت آشکاری با سال های گذشته ندارد. ضمن آنکه فراز و نشیب در این زمینه طبیعی است و ای بسا قیمت بعضی از فیلم هایی که قصد خرید آنها در بین بوده، خارج از توان مالی موسسه بوده اند.

  • سلام راجع به توزیع سریال سیگنال موجود… پیش بینی میشد به چنین سرانجامی گرفتاربشه.باتوجه به تیراژپایین (ببخشید خیلی پایین) توزیع، بعید بنظرمیرسه شرکت توزیع کننده رغبتی جهت ادامه توزیع این مجموعه داشته باشه.شنیده ها حکایت ازاین داردکه قراره رایزنی هایی بشه ودرصورت توافق باتغییراتی سریال ازتلویزیون پخش بشه وشرکت خریدارکننده حق رایت کمتر متضرربشه.فعلا درحد شنیده هاست.چیزی که مشخصه فعلاخبری ازادامه توزیع نیست واصلا مقرون بصرفه نیس توزیع.اگه اون آمارتوزیع سراسری که شنیدم درست باشه که واقعاهمینطوره ومقرون بصرفه نخواهدبود.

    • اتفاقا اگر سیمایی ها راضی به پخش کامل مجموعه بشوند، تصمیم درستی است و اینگونه کارها در تلویزیون بیننده بیشتری دارند. به نظر من عطسه و شوخی کردم به مراتب جذاب تر و دیدنی تر از حاشیه ۲ هستند و حداقل فضای بصری بهتری دارند و با وجود بازیگران زن فضای لطیف تر و زنانه پسند تری دارند. کاش این دو مجموعه نیز در دستور پخش تلویزیون قرار می گرفتند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید