روزانه های سینمایی

جوجه اردک زشت

تاملی در دلایل عدم پخش تیزر سریال های نمایش خانگی

این یادداشت به قلم نگارنده در شماره ۷۰ روزنامه سینما به چاپ رسیده است:

طی شش سالی که از تولید و توزیع سریال در نمایش خانگی می گذرد، تیزر هیچیک از مجموعه های پخش شده شانس نمایش در شبکه های تلویزیونی را نیافته اند و گویی باکس آگهی های بازرگانی سیما تاب پذیرش چنین سفارشی را ندارد. براستی چرا مدیران بازرگانی سیما دل خوشی از مجموعه های نمایش خانگی ندارند و راضی به نمایش آنها نیستند؟ اگر به نحوه ممیزی این آثار انتقاد دارند و اصول ممیزی حاکم بر این تولیدات را مغایر با ضوابط پخش سیما می دانند، این قاعده در باره فیلم های سینمایی ایرانی نیز صادق است. فیلم هایی که مدیران سازمان با نمایش تیزر اغلب آنها موافقت کرده اند و البته هیچگاه آنها را در فهرست خریدهای خود قرار نداده اند. به تعبیری سیما تن به پخش تیزر فیلم هایی داده است که ممکن است از اساس با آنها مشکل داشته باشد و به هیچ قیمتی در کنداکتور پخش شبکه های تلویزیونی قرارشان ندهد. پس دوباره این پرسش مطرح می شود که چرا و به چه دلیل سریال های نمایش خانگی حکم بچه اردک زشت را برای رسانه ملی دارند و در قاب سیما جایی برای نمایش تیزر آنها وجود ندارد؟

جالب است که گارد بسته تلویزیون در برابر سریال های نمایش خانگی دو بار باز شده است. یکبار زمانی که تیم ملی فوتبال کشورمان در یکی از کشورهای خارجی بازی داشت و تهیه کنندگان سریال قهوه تلخ هوشمندانه در تابلوهای الکترونیکی حاشیه زمین، به تبلیغ سریال پرداخته بودند و در مرتبه دوم تهیه کنندگان سریال ساخت ایران که هر دو از تهیه کنندگان خوشنام سیما بودند، توانستند به دژ نفوذ ناپذیر جام جم نفوذ کرده و جواز پخش نسخه کامل سریال ساخت ایران را دریافت کنند. ساخت ایران به کارگردانی محمد حسین لطیفی که وی نیز ستاره اش نزد مدیران تلویزیون شیرین است، دو سه بار به روی آنتن رفته است.

مخالفت با تیزر سریال های نمایش خانگی و اطلاع رسانی در باره آنها در شرایطی به قانون نانوشته ای تبدیل شده است که واکنش و بازتاب تندی را از سوی دست اندرکاران دولتی و خصوصی به همراه نداشته است. یعنی بر خلاف تهیه کنندگان سینما و مدیران دولتی که همواره پخش تیزر فیلم های سینمایی را به عنوان یک حق از رسانه ملی طلب می کنند، مجموعه های نمایش خانگی علیرغم هزینه های چند برابری در مقایسه با تولید فیلم سینمایی و عدم مشارکت موسسات دولتی در ساخت آنها، کمتر در کانون توجه مسئولان امر بوده اند و اگر هم در پشت پرده تلاش هایی برای جلب حمایت صدا و سیما در جریان بوده است، به نتیجه امیدوار کننده ای منتهی نشده است.

این روزها که موفقیت سریال شهرزاد نقل محافل است و اقبال مخاطبان نسبت به آن در حال فزونی است، تهیه کننده سریال دست روی دست نگذاشته و در غیاب تبلیغات تلویزیونی روش های دیگری را برای معرفی کالای خود برگزیده است. با این حال مدیران رسانه ای کشور درخشش این مجموعه را فارغ از تعصبات و غیرت های ارگانی باید دستاورد نظام رسانه ای کشور قلمداد کرده و نفوذ آن را در خانه های مردم به فال نیک بگیرند. زیرا در محیط رقابتی کنونی که تلویزیون های ماهواره ای برای جلب مخاطب فارسی زبان از هیچ کوششی فرو گذار نمی کنند، موفقیت هر فیلم یا مجموعه اعم از سینمایی، تلویزیونی و نمایش خانگی، سبب رویگردانی بینندگان از مدیوم های رقیب و گرایش آنها به محصولات پاک وطنی است. بنابراین از مدیر محترم رسانه ملی انتظار می رود، در تصمیم مدیران گذشته برای ممانعت از پخش تیزر سریال های نمایش خانگی تجدید نظر کند و موجبات افزایش ضریب نفوذ این محصولات را در بین عامه مردم فراهم سازد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید