روزانه های سینمایی

این همه یکنواختی نوبر است

در بین ۳۲ فیلم ایرانی عرضه شده در نمایش خانگی از ابتدای سالجاری تاکنون ۲۳ عنوان دارای زمینه مشترک اجتماعی و موضوع آسیب های اجتماعی هستند. اینکه هفتاد درصد محصولات عرضه شده دارای مشابهت در تم و موضوع باشند قطعاً نتیجه ای جز دلزدگی برای مخاطبان در پی ندارد. اگر فرض را هم بر این بگذاریم که اغلب این آثار خوش ساخت و هنرمندانه تولید شده اند – که نشده اند –  باز هم فرقی در اصل موضوع ایجاد نمی کند و یادآور باغ و بوستانی است که فقط مستعد کشت و رویش نوع خاصی از گل و گیاه است. از ۹ فیلم باقی مانده فیلم های مجرد ۴۰ ساله، آنچه مردان در باره زنان نمی دانند، شانس عشق تصادف، کالسکه و آتش بس ۲ در ژانر کمدی و فیلم های رستم و سهراب، شهرموشها ۲ و بزرگمرد کوچک ویژه مخاطبان کودک و نوجوان به شمار می روند.

در بین ۲۳ فیلم دارای پس زمینه مشترک اجتماعی لامپ صد در رده درام روانی، چند مترمکعب عشق، جیب بر خیابان جنوبی و خداحافظی طولانی درام عاشقانه، روزگاری عشق و خیانت درام سیاسی، عصر یخبندان درام معمایی، رخ دیوانه درام جنایی – معمایی، نطفه شوم حادثه ای و تراژدی، روز روشن، اشک و سکوت، تمشک، پریدن از ارتفاع کم، انارهای نارس و شب بیرون ملودرام قابل ارزیابی هستند بگذریم که در بین همین تعداد فیلم اصولاً آثار ضد قصه و بدون قصه نیز یافت می شوند که به همین خاطر در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمده اند.

این ادعا در باره سینما و فیلم هایی که به اکران درمی آیند نیز صادق است و خیلی هم ربطی به یکی دو سال اخیر ندارد. بپذیریم در کنار هزینه های بالای سینما رفتن و کمبود سینما در شهرهای کشور، متنوع نبودن فضا و قصه فیلم ها و تهی بودن اغلب آنها از فانتزی، خیال و حادثه به دوری مردم از سینماها انجامیده است. بی خود نیست که در صدر جدول فروش سینماها طی ۹ ماه گذشته فیلم خیره کننده محمد و کمدی های مفرحی مثل ایران برگر، نهنگ عنبر و گینس جا خوش کرده اند و تا پایان سال هیچ فیلمی به گرد آنها نخواهد رسید.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید