روزانه های سینمایی
مهران حواستو جمع کن!-ویرایش دوم

مهران حواستو جمع کن!-ویرایش دوم

با گذشت چند روز از تعطیل شدن تصویر برداری سریال “اتاق عمل” مجموعه تلویزیونی تازه مهران مدیری، اینک ابعاد تازه ای از دل نگرانی جامعه پزشکی کشور برملا می شود. نگرانی و تشویش خاطری که البته چندان بی ربط با دولت نیست. طرح تحول سلامت دولت در یکسال گذشته، آثار مثبتی را در جامعه برجای گذارده است و خانواده های بیماران زیادی از مزایای آن بهره مند شده اند. وزیر بهداشت و درمان یکی از چهره های موفق دولت یازدهم است و در قیاس با سایر وزرا، مقبولیت زیادی بین احزاب و جریان های مختلف سیاسی و اجتماعی دارد.

دولت و سازمان نظام پزشکی نمی خواهند با توجه به حساسیت طرح تحول سلامت، موجبات رنجش خاطر پزشکان و مدیران بیمارستانها فراهم گردد و خللی در عزم دولت و جامعه پزشکان در اجرای طرح پدید آید. شاه بیت نامه اخیر سازمان نظام پزشکی به رئیس رسانه ملی(اینجا) این عبارت است: “نگرانی عمده در اینجا این است که تصویر کلی حاصل از این سریال از بیمارستان، پزشک، پرستار و سایر اجزای نظام سلامت در ذهن مخاطب، نمایی غیر قابل اعتماد، ناامید کننده و آکنده با انواع ناهنجاری ها و فسادها باشد”

در متن نامه اخیر نظام پزشکی صراحتاً این واقعیت مورد توجه قرار گرفته است که آثار مهران مدیری و طنزهایش در جامعه بشدت تاثیر گذار هستند و سبب شکل گیری نوعی اجماع در جامعه مخاطبان و ایجاد تصاویر ماندگار در ذهن آنان می گردند.

فحوای نامه سازمان نظام پزشکی گویای آن است که آن سازمان در جریان داستان کلی سریال است و بر همین اساس در اقدامی پیشگیرانه خواستار تجدید نظر در آن شده است. فرازی از نامه موید چنین ادعایی است:

“نمایش دادن بیمارستانی که اغلب افرادش جعل کننده عناوین پزشکی، پرستاری و … هستند به عنوان بستری که یک سریال ۹۰ قسمتی در آن اتفاق می افتد، به هیچ عنوان با دنیای واقعی ارتباطی ندارد و نتیجه اش جز شکل گرفتن تصویری غیرواقعی و غیرمنصفانه از نظام سلامت و جامعه پزشکی کشور نیست.”

مدیری در مجموعه “شوخی کردم”در یک آیتم ثابت با جراحان کشور شوخی کرد ولی برد محدود شبکه نمایش خانگی در قیاس با تلویزیون، باعث شد تا انتقادی متوجه او و گروهش نشود. مدیری در مجموعه مرد هزار چهره با نیروی انتظامی شوخی کرده بود ولی سعه صدر فرماندهان انتظامی بیش از جامعه پزشکان بود.

اتاق عمل به سفارش شبکه ۵ سیما تولید می شود و به همین خاطر مدیری چاره ای ندارد که دربرابر سازمان و تشخیص و توصیه آن تمکین نشان دهد. دغدغه خاطر پزشکان را باید به دیده احترام نگریست ولی مباد که با ایجاد محدویت هایی از این دست، شهد طنز از کام مخاطب دریغ گردد و بازگشت دوباره مدیری بعد ۵ سال به تلویزیون خاطره خوشی را برجای نگذارد. استدلال و توجیه سازمان نظام پزشکی را می توان به سایر عرصه های اجتماعی و اقتصادی تعمیم داد و به طنز نویسان کشور گفت؛ حال که بعد از هشت سال دولت اعتدال آمده است تا امور بسیاری را سامان دهد و بنای دوباره ای را بر خرابه های برجای مانده از عملکرد دولت های گذشته بسازد، تیغ تیز انتقاد را غلاف کنند و سبب انحراف افکار عمومی نگردند.!

 ویرایش دوم یادداشت: هاشمی وزیر بهداشت در همایش معاونان آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در خصوص سریال اتاق عمل اینگونه گفته است:

“مدیری از هنرمندان توانمند کشور است و خوشحالم که لبخند را بر لب مردم می‌نشاند و این روزها مردم به خندیدن و خوشحال شدن نیاز دارند اما اینکه دیوار جامعه پزشکی کوتاه است، مورد سؤال ما است.
باید خواسته رهبر که رعایت حرمت همه اقشار به ویژه پزشکان است مورد توجه قرار گیرد و بخش مهمی از درمان که اعتماد بیمار به پزشک است، خدشه‌دار نشود و به آنچه که به این اعتماد آسیب بزند، به شدت مخالف هستیم و باید برای جامعه پزشکی ارزش قائل شویم.”

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۰ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • پس طنز و کار هنری چه می شود؟
    گرچه به رای من تاثیری که کار طنز در انتقاد از جامعه و سیاست و نشان دادن ناهنجاری ها دارد بسیار کمتر از یک اثر جدی و تلخ است ، اما پس رسالت هنر و هنرمند و مسئول چه می شود؟
    اگر بنا بر این باشد که اثری ساخته شود و به هیچ جا و هیچ کس و ارگانی کنایه نزد پس ببخشید درباره موجودات فضایی باید کار کرد؟!؟!
    گمان نمی کنم چندان هم از واقعیات دور باشد که بیمارستانی با کارکنان سودجو وجود داشته باشد. (هرچند انصافا پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت دگرگونی های ریشه ای داشته ایم)
    به هر حال وظیفه هنر به چالش کشیدن همه (همه) جنبه های جامعه است و هنرمند باید فارغ از این که به کسی بر بخورد کارش را نجام دهد ، و چه بهتر که به کسی بر بخورد و اگر برخورد آنوقت کار پیروز شده.

    و اما طنز؛
    در مورد طنز که دیگر کار سخت تر هم می شود. چون یکی از اساسی ترین تکنیک های طنز هجو کردن یک فرد یا موضوعی جدی است و چه موضوعی جدی تر از جامعه گرامی پزشکی یا نیروی انتظامی یا حتی رییس جمهور؟
    اگر قرار باشد طنازان درباره موضوعات پیش پا افتاده و ساده جامعه کار کنند که دیگر نه مورد پذیرش حد اکثری مردم است و نه کاری ماندگار خواهد شد.
    اگر در برابر این مورد کوتاه آییم از فردا شاهد نامه های گوناگونی از سازمان ها و ارگان های گوناگونی از شهرداری گرفته تا آموزش و پرورش و حتا نهاد ریاست جمهوری که خواهشمندیم فلان کار را متوقف کنید چون ما زیر سوال می رویم.
    به راستی حسن روحانی به جز آرام کردن اوضاع ، چه کاری برای آزادی بیان ، روزنامه نگاران و هنرمندان کرده؟!
    اون از ارشادی که در برابر فشارها کوتاه می آید که مبادا صندلی هایشان بلغزد. این هم از ارگان بهداشتشان که از یک سریال طنز بیم دارد.
    کجای کاریم؟!؟!؟!
    در جهان از بالاترین مقام سیاسی گرفته تا بالاترین مقام دینی را دستمایه انتقادهای جدی و طنز قرار می دهند ، اما هنرمند ما باید به خاطر این که به کسی یا جایی برنخورد خودش را سانسور کند یا مجبور شود تکه هایی از پاره تنش (اثرش) را جدا کند تا اجازه پخش بگیرد.

  • سریال أبله : دی ماه چون نگفتن اوایل دی پس قطعأ هفته ی آینده پخش میشه و اگر هفته بعد پخش نشد این نشون دهنده ی این است که باید میگفتن اوایل دی پس بازم بد قولی کردن و اعصاب مردم به هم میریزه و میبینی همه کپی خریدن … البته توصیه می کنم اورجینال کار های شبکه خانگی رو بخــرن … هم با کیفیت و از نظر تصویر عالی … لطفأ تمامی کار های شبکه خانگی را اورجینال خریداری کنید … بنده خودم به تنهایی با عده ای از دوستان برای نصب بیلبورد های سریال أبله راهی خیابانهای استانمان شدیم و حدودا به هر تیر برق که میرسیدیم یکی از پوستر ها رو نصب می کردیم … اما متأسفانه حدودأ پس از ۲ یا ۳ روز بعد که با ماشین از اونجا رد میشدم دیدم هیچ کدوم از پوشتر ها نمونده همشون رو کنده بودن …. البته این به معنایی که مردم دوست ندارن ببینن نیست نه! خودتون میدونین خیابان جایی که همه میگذرن چه کوچک و چه بــــزرگ همه هستن … خلاصه أبله به نظرم کار خوبی میشه … همه جای خیابان خیام جنوبی و خیام شمالی شهرستان ما ( ارومیه ) در دم هر فروشگاه میتونی پوستر های تبلیغاتی أبله رو ببیــــــنی و نمیدونم اگر باشه نیز میتونید دی وی دی معرفی این سریال را بخرید … شبکه خانگی مظهــر افــتخار است و پایداری اما با بد قولی موسسات ویدیو رسانه کـمی به نظرم شاید بهش خدشه ای وارد بشه … پس همگی منتظریم تا هفته ی آینده مجموعه اول سریال “”” أبله””” از شبکه خانگی پخش بشـــــــــود … محمدی / ارومیه .

  • با سلام به دوستان همیشه در صحنه و همیشه آنلاین
    به نظرتون شباهت های مجموعه برنامه ها و سینمایی های کلاه قرمزی با مجموعه برنامه ها و سریال های ماپت ها چیه؟
    تفاوتاشون تو چیه؟
    به نظرتون مثلا تا ۱۰ سال دیگه برنامه کلاه قرمزی در چه وضعی قرار خواهد گرفت؟
    اگه همینجوری عروسک ها هر سال زیاد شن در آینده در برنامه چه خواهد شد؟
    می شود شخصیت کلاه قرمزی را با شخصیت کرمیت مقایسه کرد؟
    به نظرتون چهارمین سینمایی کلاه قرمزی در چه زمانی ساخته خواهد شد؟
    و هزاران هزار سوال دیگه…

    شاید ایده های شما درباره سرنوشت آینده این مجموعه عروسکی توسط آقایان طهماسب و جبلی هم خوانده شود…

    • موفقیت کلاه قرمزی بیش از هر چیز مربوط به صدا پیشه های آن است. شاید به همین خاطر باشد که طرفداران آن بیش از آنکه بچه ها باشند، بزرگسالان هستند. انیمیشن های هالیوودی و خلق کاراکترهای عجیب و غریب و فضاهای خیال انگیز و رعب آور، ذائقه بچه های این نسل را دستخوش تغییر کرده است. شوخی های کلامی زیادی را می توان در مجموعه کلاه قرمزی یافت که درک آن برای بچه ها امکان پذیر نیست. این قاعده در مورد شهر موشها هم تا حد زیادی صادق است.

      • بله با شما موافقم گویندگی جذاب و انتخاب های بسیار عالی در مجموعه کلاه قرمزی نقطه بالندگی این کار هستش دیالوگ های هوشمند و گاه تند سریع و گزنده وشوخی های دیدنی و یک طنز کلامی هوشمند و بزرگسالانه یک دست پخت تلوزیونی جذاب تشکیل داده که ندیدنش کار سختی هست این در شهر موش ها هم دیده شد انتخاب های خوب در گوینده ها البته کار از نظر فنی بسیار دیدنی بود شما تصور بکنید من همراه برادر کوچیکم به دیدن شهر موش ها رفتم و جنب و جوش دیدن صحنه های پایانی فیلم که از تکنولوژی سی جی ای و طناب استفاده شده بود سینما رو داشت میلرزوند هیجان کودکان قابل توصیف نبود و ارتباط کاملی با شخصیت ها پیدا کرده بودن در حالی که در کلاه قرمزی گاهی گفته ها چنان در وصف بزرگسال هستن که کوچیک تر کنارت میپرسه چی گفت خندیدی و شما حرفی نداری واسش…

      • سلام. فانتزی کردن بیش از حد کارکترها به این مجموعه ضربه زد. شاید طرفدارها هنوز عاشق کلاه قرمزی و کارکترهای جدید و رنگ و وارنگش! باشند ولی الان ادغام کلاه قرمزی رو با فیلم سینمایی یکی بود یکی نبود طهماسب رو شاهد هستیم. در حالی که این دو کار، دو مقوله جدا از هم هستند.
        همون اوایل هم کارکتر فانتزی ژولی پولی طرفدار پیدا کرد ولی خیلی زود حذف شد. چون بچه ها، کلاه قرمزی و پسرخاله رو باور داشتند و به عنوان یک عروسک صرف به اون نگاه نمی کردند و ژولی پولی می تونست این نگاه رو خراب کنه.
        در یکی دو سال اخیر، از مرغ سخنگو تا دیو وارد قصه شدند و فضا رو بیش از حد فانتزی کردند. جناب طهماسب سال ۸۸ با قدرت وارد تلویزیون شد و با سه کارکتر بهترین برنامه کلاه قرمزی رو رقم زد ولی هر چه گذشت فضاها و نماها ، ایستا و بسته تر شد و معطوف شد به خانه و آشپزخانه و اتاق پذیرایی .
        کلاه قرمزی همچنان طرفدار داره ولی متفاوت با اون چیزی است که در گذشته می دیدیم و استفاده از جملاتی مثل گذشت زمان و نسل و … نمی تونه این تغییرات را توجیه کنه.

    • سلام مهدی جان والا راستش رو بخوای من اصلا از این خاله بازی ها خوشم نمیاد … ببخش ها شاید شما دوست داشته باشی اما من دوست ندارم ولی بعضی قسمتهاش رو دیدم اونم اتفاقی بودن … اون قسمتی که آقای شهاب حسینی اومده بودند دیدم … حتی مجموعه هاش هم در شبکه خانگی عرضه میشدند من که برنمیداشتم همون فقط توزیع می کردیم و فروش خوبی هم داشت … تشکر از شما …

  • آقای مهراب قاسم خانی درباره ی اتاق عمل در اینستاگرام پستی گذاشت ( شرح مطلب اینگونه است ):
    آقاى رئیس کل سازمان نظام پزشکى ایران در نامه اى به آقاى پورمحمدى، معاونت سیما در رابطه با ساخت سریال “اتاق عمل” به کارگردانى مهران مدیرى ابراز نگرانى کردن. دلایلشون هم اینه که بزرگترین سازمان صنفى کشور هستن و این سریال میتونه تصویرى غیر واقعى و غیر منصفانه از نظام سلامت ارائه کنه و … راستش من نه در جریان طرح این سریال هستم و نه هیچ همکارى با گروه تولیدش دارم ولى این ماجرا دیگه خیلى تکرارى و خسته کننده شده. این که هر صنفى و هر قومى خودشون رو مقدس میدونن و تا به حریمشون نزدیک میشى بهشون برمیخوره داره تبدیل به یه رسم مسخره میشه. بد تر از همه اینه که همه اصناف هم دچار همین نوع نگاه امنیتى و توهم توطئه هستن. پزشک، وکیل، ورزشکار، هنرمند، مطبوعاتى، پلیس، روانشناس، معلم، رفتگر یا پرستار. فرقى نمیکنه. با هیچ کس نمیشه شوخى کرد… خلاصه که، جناب دکتر، شما که درس هم خوندین. واقعاً هنوز معنى کمدى رو نمیدونید؟ نمیدونید با توهین تفاوت داره؟ چى باعث شده که فکر کنید نمیشه با شما شوخى کرد؟ اصلاً میدونید براى ساخت یه سریال یه شخصیت ها باید اسم و شغل و قومیت داشته باشن؟ یه نویسنده باید براى شخصیتش چه شغلى در نظر بگیره که توهین به تمام اون صنف نباشه؟ چه قومیتى در نظر بگیره؟… واقعاً امیدوارم مسئولان به این برخورد ها اهمیت ندن و اجازه ندن که تبدیل به یه رسم بشه. همچین روندى اگه ادامه پیدا کنه از فردا فقط میشه با دزد ها و قاچاقچى ها شوخى کرد چون صنف ندارن. البته اگه زیاد هم به اونها بپردازیم متهم به سیاه نمایى میشیم.
    مهراب قاسم خانی روز : سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۳ .

  • سایت رسمی سریال اتاق عمل فعالیت خود را شروع کرد :
    http://serial-sk-video-ir.blogfa.com/post/674
    پستی مخصوص در سایت بنده هم بازدید کرده و به سایت رسمی این سریال نیز از طریق سایت بنده می توانید وارد شوید .
    تاریخ توزیع اولین قسمت سریال ” أبله” در شبکه خانگی :
    طبق اطلاع یکی از کاربران سایت ” پخش مرکزی محصولات شبکه خانگی میعاد” اولین قسمت از سریال یا در ۷ یا ۸ یا ۹ یا ۱۰ دی ماه در سراسر کشـور توزیع می شود .

  • با عرض سلام به روابط عمومی موسسه هنر اول :
    قسمت چهارم سریال ” شام ایرانی” در چه تاریخی در شبکه خانگی توزیع می شود ؟
    تشکر از آقای فـروتن .

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید