روزانه های سینمایی
مکتوب هفته ۱۷-ویرایش دوم

مکتوب هفته ۱۷-ویرایش دوم

سکوتی که شکسته شد

هشتم دیماه روز تعیین شده برای اکران عمومی فیلم خانه پدری در گروه هنر و تجربه بود؛ اما در تصمیمی سوال برانگیز نمایش فیلم چند روز زودتر آغاز شد و دستاورد آن این شد که با فضاسازی منفی صورت گرفته، شهرداری تهران و حوزه هنری برای نمایش فیلم جا خالی دادند و در تهران فقط پردیس سینمایی کوروش طی دو روز توانست پذیرای تماشاگران علاقمند باشد. روز شنبه سکوت سنگینی در باره چگونگی ادامه اکران فیلم در فضای رسانه ای به تبعت از سکوت دولتمردان حاکم بود و مشخص نبود که آیا سالن های دیگری جایگزین سالن های شهرداری و حوزه هنری می شوند یا نه؟ ضمن آنکه موج مخالفت نمایندگان شاخص کمیسیون فرهنگی مجلس در روز شنبه ادامه نیافت و تصور بر این بود که توافق آنها برای نمایش محدود فیلم جلب شده است.

خانه پدری-مهران رجبی-2

سرانجام با اعلام رسمی دبیر گروه هنر و تجربه ابهامات بر طرف شد و تعویق اکران خانه پدری مسجل شد. در خبر منتشر شده گفته شده است؛ تا فراهم شدن شرایط لازم اکران فیلم خانه پدری به تعویق افتاده است. به این ترتیب رسماً تکلیف همه روشن شد و بار دیگر فیلمی با در دست داشتن پروانه مجال نمایش نیافت. البته بعد از اعلام این خبر یک مقام خیلی مسئول گفته است، ممکن است فیلم اکران محدود و خصوصی داشته باشد.!

ادامه سیاست تحریم

حوزه هنری طی هفته گذشته دوباره گزینه تحریم نمایش فیلم ها را روی میز گذاشت و سینماهایش را در سراسر کشور از نمایش دو فیلم فصل فراموشی فریبا و خانه پدری منع کرد.

فیلم اول در سینماهایی که متعلق به حوزه نیستند، اکرانش را به سردی آغاز کرده است و فیلم دوم هم اکرانش از اساس تا اطلاع ثانوی منتفی شد. شهرداری تهران در مورد فیلم اول با حوزه هنری همراهی نشان نداد ولی خانه پدری را تحریم کرد.

این سیاست اولین بار در سال های ۹۰ و ۹۱ از سوی این دو نهاد حاکمیتی در مخالفت با محتوای بعضی از فیلم های سینمایی به کار گرفته شد و اقدامات اخیر نشان داد، علیرغم تغییر دولت هنوز این اهرم کاربرد دارد و می توان مصوبات مرجع قانونی کشور را به دلخواه نادیده گرفت و تره هم برای آن خرد نکرد. این هم از لطایف روز گار است که دبیر گروه هنر و تجربه در گذشته و زمانی که در حوزه هنری اشتغال داشت، یکی از عناصر موثر در تحریم تعدادی از فیلم های سینمایی در سینماهای وابسته به حوزه هنری بود.!

در دوره گذشته شورای صنفی در برابر تحریم اعمال شده از سوی حوزه هنری و شهرداری، دست به اقدامی تلافی جویانه زد و سینماهای حوزه و شهرداری را از لیست اکران تعدادی از فیلم های پر مخاطب خارج کرد. در این دوره که یکی از مدیران حوزه هنری ریاست شورای صنفی نمایش را بر عهده دارد، چه کار باید کرد!؟

فصل-فراموشی-فریبا

از آنجا که برخورد مهربانانه و مسالمت جویانه سازمان سینمایی در دوره اخیر به نتیجه دلخواه نرسیده است، به نظر می رسد وضع مقررات خاص در سازمان سینمایی برای برخورد با چنین مسائلی چاره کار باشد.

خاطر نشان می شود؛ حوزه هنری در سال ۹۰ و ۹۱ فیلم های خصوصی، گشت ارشاد، بی خود و بی جهت، نامزد آمریکایی من، پل چوبی، من همسرش هستم، من مادر هستم، پذیرایی ساده، برف روی کاج ها و پس کوچه های شمرون را تحریم کرده بود.

یک پایان خوب برای موسسه

با آغاز تغییرات در موسسات تابعه سازمان سینمایی و توقف خرید فیلم از سوی موسسه رسانه های تصویری، آخرین فیلم های موسسه مزبور در حال عرضه به بازار هستند، این هفته فیلم سینمایی با دیگران ساخته ناصر ضمیری که در نوروز ۹۳ به اکران عمومی درآمد و با شکست سنگینی روبرو شد، در شبکه توزیع می گردد. فیلمی که سوژه ای ملتهب و قابل اعتنا دارد. با دیگران شاید نخستین اثر جدی سینمای ایران در باره رحم های اجاره ای است. شیوه ای که با فتوای مراجع تقلید به عنوان یکی از راههای بچه دار شدن زوج های نابارور مورد تایید قرار گرفت. در با دیگران هنگامه قاضیانی داوطلب انجام چنیی کاری برای یک زوج جوان می شود.

111237

از اینکه بگذریم پیش بینی می شود؛ فیلم سینمایی امروز ساخته رضا میر کریمی -فیلم ناکام مانده از رقابت های اسکار – آخرین فیلم موسسه رسانه های تصویری در مقام تامین و توزیع باشد. در این صورت موسسه رسانه های تصویری با یک پایان خوب عرصه را به موسسات خصوصی وامی نهد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۰ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • این موسسه بجز عناوین فوق فیلمهای سینمایی شرقی (عبدالرضا منجزی)، برف(مهدی رحمانی) و یک مرد یک شهر (حسن هدایت) را هم پخش می کند.

  • وبلاگ پخش میعاد زمان توزیع ردکارپت را دوشنبه (فردا) اعلام کرده اما الان که با یکی از نمایندگی های اصفهان صحبت کردم چیزی در این باره نمی دانست هرچند احتمال دارد که فیلم همین هفته توزیع می شود .
    در ضمن “میزبان” و “نور امید” را هم دیدم . دوبله شاهکار قرن ۲۱ برای فیلمی مثل میزبان که در گیشه آمریکا با توفیق چندانی مواجه نشد ، عالی بود و بخوبی توانسته بودند رابطه افلاطونی بین شخصیت ها را از بین سانسورهای حرفه ای ، باورپذیر و جذاب کنند . اما “نور امید” با اینکه فیلم خوبی بود و بخصوص بازی های عالی برادلی کوپر و جنیفر لاورنس را در این فیلم تحسین می کنم که اولی نامزد اسکار شد و دومی برنده اسکار ، اما با این حال چیزی نبود که انتظارش را داشتم . رابطه بین دو کاراکتر در حین تمرین و اجرای رقص باله است که شکل می گیرد و کل محوریت داستان فیلم روی این رابطه است و ناظر محترم به ناچار مجبور بوده بخش های رقص را از فیلم حذف کند که یعنی رابطه بین دو کاراکتر برای تماشاگر ایرانی باور ناپذیر می شود و عملاً خاصیتی از فیلم تراوش نمی کند! نمی گویم نباید سانسور می شد ، می گویم اگر قرار است سانسور محور اصلی داستان فیلم را نابود کند اصلاً چه لزومی به دوبله آن فیلم وجود دارد؟

  • فردا بالاخره ردکارپت در سراسر کشور؛
    فردا دوشنبه ۹۳.۱۰.۸ فیلم سینمایی ردکارپت از موسسه قرن جدید ، توسط پخش دنیای هنر پخش خواهد شد تا تسکین موقتی بر درد بی فیلمی همکاران گرامی باشد.

  • پیشنهاد می کنم هرچه زودتر شورای بازبینی برای اعطای پروانه به کار خود پایان دهد و تنها افرادی از مجلس ، حوزه هنری و شهرداری در آن عضو باشند تا دست کم پول تهیه کنندگان و عمر عوامل فیلم هدر نرود. در شرایط موجود این بهترین راه است.

    • نام این مستند نسبتاً خوب “دهم” است. دیشب موفق به دیدن قسمت دوم آن شدم. همین که لحن مستقیم، یکطرفه و شعاری نداره و از منظر منافع ملی حادثه تلخ سال ۸۸ را روایت میکنه در بیننده همدلی ایجاد می کند. البته همزمان
      در دیگر شبکه ها گزارش های مستند نمایی که چنگی به دل نمی زنند و نگاه طبیبانه و آسیب شناسانه ای ندارند، پخش می شوند.!

      • این مستند همچنان ناگفته های به حق و گفته های گزاف بسیار دارد. و هرشب که آن را می بینم اعصابم خورد می شود.

  • آقای فروتن سلام متأسفانه سازمان سینمایی پستی راجع به صدور پروانه نمایش فیلمهای شبکه خانگی اعلام کرده و متأسفانه در داخل آن عنوان سریال أبله قسمت اول نیست … می توانید مراجعه کنید و ببینید ….
    آدرس :
    http://cinema.farhang.gov.ir/fa/home
    تشکر و عرض ادب و احترام…

    • سلام همانطور که در لینک خبر می بینی؛ در جلسه اخیر با پخش ۵ عنوان فیلم ویدیویی جدید و ساخت دو عنوان از همین قسم موافقت شده است. در مورد “ابله” این موضوع اهمیت دارد که اگر تا قبل از صدور پروانه تمام ملاحظات مد نظر قرار بگیره؛ بهتر از آن است که قسمت هایی از مجموعه توزیع بشوند ولی در ادامه خدای ناکرده کار متوقف بشه و حبس بشه تو خونه پدری!

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید