روزانه های سینمایی
چرا با خودت درگیری؟!

چرا با خودت درگیری؟!

یونس در فیلم “امروز” با بازی پرویز پرستویی عبوس ترین چهره ای است که در سینمای اجتماعی این سالها دیده ایم. یونس آنقدر دمغ و پکر است که در ۲۴ ساعت شاید به قاعده یک صفحه کاغذ هم حرف نزند.!

چرا یونس روزه سکوت گرفته است از متن فیلم چیزی دستگیر بیننده نمی شود و میرکریمی هم در مقام یکی از نویسندگان فیلمنامه، کارگردان، تهیه کننده و تدوین گر! فیلم هر قدر هم در مصاحبه هایش از چهره او راز دایی کند، کمکی به فیلم نمی کند؛ زیرا بنانیست توضیحات او به فیلم ضمیمه و الصاق شود.

زمانی که تماشاگر نداند یونس از چه رنج می برد و چرا با زمین و زمان قهر است، در واقع شخصیت او را آنطور که باید نشناخته است. شخصیت رکن اساسی هر درام و قصه ای است و مادام که پای شخصیت اصلی در عرصه درام بلنگد، باور پذیری حاصل نمی شود و تماشاگر در غم و شادی های او شریک نمی شود و پیگیری داستان هم برایش علی السویه می شود.

امروز از چنین مشکلی رنج می برد. مردی که با سکوت های سنگین وسردش خود را در معرض داوری های غلط دیگران قرار می دهد و گویی از به اشتباه افتادن آنان و قضاوت های ناصوابشان کیفور می شود و به نوعی از جامعه پیرامونش انتقام می گیرد.!

یونس زن رنجور و پا به ماهی را با تاکسی اش به بیمارستان می رساند و با پی بردن به بی کسی او به پای او می ایستد و هر زحمت و زخم زبانی را به جان می خرد. زن باردار از اتاق زایمان جان سالم به در نمی برد و یونس قبل از طلوع کودک او را از بیمارستان می رباید.!

در اخلاق و آداب معاشرت خوانده و شنیده ایم که مومن غم هایش را در سیمایش به نمایش نمی گذارد و در دل پنهان می کند. یونس را که با قرآن هم انسی دارد – موج رادیوی تاکسی اش روی شبکه قرآن تنظیم شده است- با یک من عسل نمی شود خورد.! باز اگر از عمق رنج و دردهای او مطلع بودیم، شاید به وی حق می دادیم و برخورد های سردش را با دیگران تاب می آوردیم اما فیلم پیشینه ای از سرگذشت او ارائه نمی دهد و می مانیم که چرا او به خود زنی روی آورده است. در حدیث داریم که مومن از مواضع اتهام دوری می گزیند، چرا یونس یک کلام نمی گوید که نسبتی با زن باردار و ستمدیده از رنج دوران ندارد.؟ اگر دیگران به نسبت و رابطه او با زن به قضاوت غلط و گناه آلود بیافتند او سهم و نقشی در دادن این آدرس غلط ندارد؟

میرکریمی در اظهاراتش منش یونس را نوعی سلوک عارفانه می داند و متفکری دانشگاهی “امروز” را میوه اندیشه فلسفی سازنده فیلم دانسته است. به زعم نگارنده “امروز” میوه کالی است که تا مرز پختگی فاصله زیادی دارد و آفتاب اندیشه اش به “نیمروز” هم نرسیده است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سلام/
    من شخصا این تلقی رو از فیلم نداشتم. بحث مومن بودن و عبوس بودن با توجه به موضوع فیلم در حاشیه قرار می گیرد. یک بحثی که همیشه فیلمنامه نویسان درگیرش هستن اینه که چطور باید به بقیه توضیح بدن که لزوما قرار نیست ما همه اطلاعات رو تقدیم بیننده کنیم.
    یونس یعنی رنگمو ببین حالمو بپرس. حالا این که در گذشته چه رخ داده به نظرم بسط اون در داستان از حوصله بیننده خارجه. هر چند ما می فهمبم که یونس جانباز جنگه و به همین خاطر بچه دار نمی شه. آدم تر و تمیزیه و زنش رو دوست داره و زنش هم اون رو دوست داره. یونس تلخ هست ولی گزنده نیست و می شه بهش اتکا کرد و حتی از سکوتش لذت برد. اون کسی هست که برای آبرو و ناموس خاک و وطنش به جبهه رفته و جانش رو فدا کرده و از کسی هم طلبکار نیست و الان هم فرقی نکرده و باز واسه آبروی یک زن خودش رو فدا می کنه.
    من هم می تونم دیدگاه شهید باکری رو درباره دسته بندی افراد بعد از جنگ این جا مثال بیاورم و با توجه به درون گرا بودن شخصیت یونس ( این که دیگه اشکال نیست؟!) همون چیزی می شود که باید باشد. جالب این که با همین اخلاق عبوس یه جوان دانشجو رو هم تحت لوای خود دارد و به او کمک می کند.
    البته من خودم انتقادهایی به نیمه دوم فیلم دارم ولی این که کارگردان شهامتش رو داشت که قصه رو تمام کند باید به او دست مریزاد گفت. به نظرم کاری نداشت که در نقطه عطف دوم درست جایی که می گوید امروز برگشتم و بعد دوباره به بیمارستان برمی گردد فیلم رو تمام کرد. در لابلایش هم جواب خیلی از سوالات رو می گنجوند و همه برایش هورا می کشیدن و مثل خیلی ها از اصطلاح پایان باز استفاده می کرد ولی این کارو نکرد.
    به هر حال همین که چنین فیلمی تا الان حدود ۷۰۰ میلیون فروخته یعنی این که توانسته مردم رو راضی کنه.

    • نعیم جان. ممنون که در بحث شرکت کردی. با شما موافقم که فیلمنامه نویس نباید با زیاده گویی لقمه را بپیچد و در دهان مخاطب بگذارد. نکته محوری در یادداشت تعریض به ادعای کارگردان است که برای رفتار یونس سلوک عارفانه قائل است. پویش یونس باید به گونه ای باشد که در دیگران هم تمایلی برای پیمودن همان راهی ایجاد شود که او برگزیده است و یا لااقل به آن تامل کند. شخصیت باید به اندازه ای عمق داشته باشد که بتوان پیمانه ای از معرفت آن را برداشت و چشید. در فیلم قرار است نماهایی با کارکرد مثلاً نمادین چنین خلاءایی را پرکنند اما این نماها هم تبدیل به مولفه ای گویا برای فیلم نمی شوند. تازه چه نیازی به پوشیده گویی؟! سید رضا میرکریمی که تاکنون تمام فیلم هایش را با منابع عمومی کشور ساخته است چه نیازی دارد که در پرده سخن بگوید و در مقام بیان به لکنت بیافتد.؟
      فروش فیلم- با برآورد جمعیت ۲۰۰ هزار نفری تماشاگر- نشان از توقع مردم از فیلمسازی مثل میر کریمی و بازیگر توانمندی همچون پرستویی است. فیلم اثر قابل تاملی است و در برهوت فیلم های نازل کنونی غنیمت به شمار می رود.البته پخش مکرر تیزر فیلم از تلویزیون را هم نباید دست کم گرفت.!

  • با سلام
    بنده میخواستم عرض کنم که با توجه به اینکه شما روزانه ای ها! از سایت دوبله بازار خوشتون نمیاد و به جای پشتیبانی,از پشت خنجر زدید و سعی کردید پشتمون رو به خاک بمالید(و موفق هم شدید!)دیگه دوبله بازار در کار نخواهد بود…از الان دیگه خیالتون راحت باشه که ما نیستیم…از همه کسانی که در طی این چند سال از دوبله بازار حمایت کردند و با ما بودند,تشکر و عذرخواهی میکنم!
    بدرود دوبله بازار!
    با تشکر
    مدیریت دوبله بازار

    • علی آقا کسی از رفتن شما خوشحال نمی شود. به شهادت کامنت های موجود کسی به شما جفایی نکرده است. تمایل داشتید در تصمیم تان تجدید نظر کنید. برای شما آرزوی موفقیت می کنم.

    • آقا علی روزانه های سینمایی در کنار دوبله بازار یک قدرت می شوند…روزانه های سینمایی به تنهایی قدرتی ندارد روزانه های سینمایی باید در کنار دوبله بازار به اهدافشان برسند…

  • از روابط عمومی هنر اول تقاضای پاسخ دارم که بگوییدکه فیلم چ ایا در سه شنبه اینده میاد یا بازم تغییر کرده است؟

  • با سلام.به اطلاع می رساند با توجه به توزیع فیلم طبقه حساس در هفته آینده و در جهت استفاده از تمامی ظرفیت های شبکه نمایش خانگی ،فیلم چ با یک هفته تاخیر توزیع می گردد.

    • با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما . می گم آقا نمی شد در جهت استفاده از تمامی ظرفیت های شبکه نمایش خانگی ، فیلم چ را به جای یک هفته تاخیر بیشتر ، این هفته به بازار می دادید؟ آخه اصلاً مسئله اینجاست که طیف مخاطب چ و طبقه حساس ۸۰% متفاوت هستند و توزیع نزدیک به هم این دو فیلم چندان تاثیری در فروششان ندارد!

  • آقای امین عزیز با سلام.هرچند ممکن است که طیف مخاطبان این دو فیلم متفاوت باشد ،اما شبکه توزیع هردو فیلم یکی است که این امر مشکلاتی را ایجاد می نماید .به طور مثال در توزیع مویرگی ،بعضی از بازاریابها به صورت خود جوش برای بهتر دیده شدن فیلم شرکت خود،پوستر فیلم رقیب را مخدوش می نمایند.همچنین پروسه تسویه حساب ازطرف نمایندگی ها، به علت همزمانی دو فیلم مطرح، به درستی انجام نمی گیرد.ضمن آنکه در زمان جیک جیک مستون،باید یاد زمستون نیز بود.

  • نمیدونم این تصمیم دوستان در توزیع چ رو چی اسمش رو بزارم ولی تا کی میخایم با امروز وفردا کردن از رقابت سالم فرار کنیم . به نظر من اگر هر ۲ عنوان در یک هفته توزیع میشد بازم هیچ تغییری در فروش نمیکرد چون مردم دنبال جنس خوبن میخواد فیلم باشه و یا چیز دیگر
    راستی روابط عمومی هنر اول اگه هفته بعدش \بعد از طبقه حساس /یک فیلم دیگه مثلا ۵ستاره یا زندگی جای دیگریست بیاد بازم توزیع چ زمانش عوض میشه؟

  • میلاد عزیز با سلام، تاریخ توزیع اعلام شده در مورد چ قطعی می باشد.در ضمن هر رقابت سالمی هم دارای برنده و بازنده می باشد.به هر صورت فیلم طبقه حساس تاکنون پر فروش ترین فیلم امسال بوده است و بدون تردید همانطور که در اکران نوروز چ و خط ویژه را تحت تاثیر قرار داد ،در شبکه نمایش خانگی نیز می توانددرتوزیع و فروش سایر عناوین تاثیر گذار باشد.در پایان یادآور می گردد که هیچ تردیدی در مورد توزیع سایر عناوین وجود ندارد .بدیهی است فیلمهایی که نام برده ای می بایست از توزیع همزمان با فیلم چ نگران باشند.

  • سلام فیلمهای هفته اینده هنر اول چیه.و اینکه از اقای اخباری سوال کنید رفته رفته فیلمهای قرن۲۱ داره مزخرف میشه اینا چه فیلمین تو سایت گذاشتین

      • سلام اقای اخباری فیلمهایگارینگو.مسیر مرگ.مرد راه اهن.مقبره ازدها.روز بعد حادثه.و چند عناوین توزیع شده قبلی همچنین تعداد عناوین کم شده فیلمهای هندی امارش رو صفر کردین اقای اخباری من این انتقاد رو به خاطر این کردم که من حدود ۱۴ سال هست تو فروش محصولات فرهنگی مشغولم یعنی شما ببینید فیلمهایی که این ماه توزیع میکنین فقط یه عنوانش رو من میخرم یعنی تو این وضع به هم ریخته این کار هیچ یک از فیلمهاتون نمیتونه جوابگو بشه

        • دوست عزیز
          نگاهی منصفانه به عناوین توزیع شده موسسه در سالجاری بیاندازید !
          هیچ موسسه در ایران قدرت خرید یکجای تمامی محصولات میجر را ندارد .
          برای خرید محصولات میجر در ایران با توجه به وضعیت تحریم ها هزینه های سرسام آوری بایستی پرداخت کرد , با توجه به وضعیت نامناسب فروش و وضعیت روبه راه بارار قاچاق ضرو و زیان ناشی از این ها را چه کسی پرداخت میکند ؟
          منتظر جواب شما هستم .
          با تشکر

  • با سلام خدمت دست اندرکاران زحمتکش هنر اول.میخواستم ببینم که صاحب امتیاز فیلم جیب بر خیابان جنوبی کدام موسسه میباشد و این فیلم در چه تاریخی قطعا توزیع میگردد

  • اقای اخباری واقعا حیفه موسسه وزین قرن ۲۱ در عرضه فیلم ایرانی اینقدر کم کار و غیر فعال شده و اقعا حیفه از اکران امسال ۲ فیلم اذر و شهدخت و مستانه رو توزیع میکننین چرا اینقدر در عرصه ایرانی کم کار و بی رمق شده اید ؟

    • با سلام
      به جرات میتوان گفت در حال حاضر هیچ موسسه بصورت مستقیم اقدام به ریسک خرید عنوان ایرانی نمیکند .
      فعلا از موسسه قرن ۲۱ عنوان ایرانی آذر شهدخت پرویز و دیگران توزیع خواهد شد .
      فعلا برنامه ای برای خرید عنوان اشاره شده دیگر نداریم .
      با سپاس .

  • با سلام.جیب بر خیابان جنوبی متعلق به موسسه فیلمسازان جوان می باشد و تاریخ قطعی توزیع آن به زودی توسط شرکت هنر اول اعلام می گردد.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید