روزانه های سینمایی
در امتداد گذشته

در امتداد گذشته

اولین نشست رسانه ای مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری در دولت یازدهم هفته گذشته برگزار شد. مسافرآستانه از معدود مدیران فرهنگی است که در کارنامه مدیر قبل از خودش نقطه روشنی هم دیده است.!

او فعالیت موسسه رسانه های تصویری در زمینه برگزاری هفته فیلم در دیگر کشورهای جهان را طی سه سال گذشته قابل توجه دانست. یعنی در دو سال آخر دولت گذشته کار خوبی هم انجام شده بود که وی حاصل آن را با یکسال حضور خود جمع بزند. از اظهارات ایشان می توان پی به این نکته برد که سیاست های بخش نمایش خانگی هنوز به روشنی تبیین نشده است. در حالی که در سیاست های جدید اعلام شده از سوی سازمان سینمایی توقف فعالیت های اقتصادی موسسه رسانه های تصویری مورد تاکید قرار گرفته است٬ در نشست خبری اخیر بر درآمدهای ارزی موسسه در سال های اخیر به عنوان یک اقدام مثبت تاکید شد.

به این ترتیب معلوم می شود که سیاست های بخش نمایش خانگی ظاهراً بدون اطلاع و مدیر موسسه وابسته به سازمان سینمایی تهیه و تدوین شده و یا آنکه نتیجه آنچه که مطلوب ایشان بوده باشد، از آب در نیامده است. این اختلاف و عدم هماهنگی در حوزه صف و ستاد سینما ممکن است تبعات بدی را به همراه آورد. از جمله آنکه فعالان خصوصی در این زمینه نمی دانند که آیا یک موسسه دولتی بعد از این هم می خواهد در شمایل یک موسسه رقیب ظاهر شود و یا آنکه یکبار برای همیشه دست از تصدی گری بردارد؟

در خلال سخنان مسافر آستانه یک رقم آماری هم بیان شد که در جای خود جالب توجه است. وی گفت در دوره مدیریت او ۲۲ عنوان فیلم(اعم از سینمایی و ویدیویی) با مجموع تیراژ ۲۳۰۰۰۰۰ نسخه در بازار توزیع شده است. یعنی بطور میانگین تیراژ هر عنوان ۱۰۰ هزار نسخه بوده است. اگر ۲۰ درصد این مقدار هم به موسسه مرجوع شده باشد٬ می توان حدس زد که تا چه حد تیراژ محصولات نمایش خانگی در سال های اخیر، افت کرده است.

شاید همین امر سبب نارضایتی ‌وی از وضع موجود شده و گفته است؛ مصرف کنندگان عمدتاً نسخه قاچاق فیلم ها را مورد استفاده قرار می دهند. متاسفانه ایشان در این مصاحبه؛ همان غلط مصطلح “قاچاق” را به جای “تکثیر غیر مجاز”  تکرار کرده و این گرایش مخاطبان را عامل گرم بودن بازار قاچاق محصولات شبکه دانسته است.!

در همین رابطه باید یاد آور شد؛ خوشبختانه با ثابت ماندن قیمت نسخه لوح فشرده فیلم ها در سالیان اخیر، بهای یک فیلم در کنار هزینه سایر اقلام مصرفی مبلغ زیادی نیست. مگر انکه مخاطبان تمایلی به تماشای فیلم های شبکه در کنار دهها فیلمی که در طول هفته بصورت رایگان از تلویزیون های داخلی و خارجی پخش می شوند، نداشته باشند. همچنین به دلیل تغییر مصرف رسانه ای بسیاری از  مخاطبان فیلم های مورد نیازشان را بطریق دانلود به دست می آورند و مشکل بتوان نام این رفتار را هم استفاده از کالای قاچاق گذارد.

اگر موسسه رسانه های تصویری به جای تامین و توزیع فیلم یعنی کاری که ۲۰ موسسه خصوصی هم می کنند٬ به سراغ بستر سازی برای عرضه فیلم بصورت قانونی در فضای مجازی و سایر پلت فرم ها برود-کاری که بعد ۵ سال هنوز به نتیجه نرسیده است-آنگاه می توان راه دانلود قانونی را پیش پای مصرف کنندگان گذاشت.

آقای مسافر آستانه در بخش دیگری از گفتگویشان با رسانه ها از برنامه هایی برای احیای فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی سخن گفته اند که در جای خود نکوست. محض یادآوری باید گفت که سرمایه گذاری برای تاسیس چنین فروشگاه هایی با توجه به ارزش بالای ملک و مغازه در شهرهای کشور، نیازمند توجیه اقتصادی است و تجربه شکست خورده فروشگاه های تک منظوره سابق نباید از یادمان برود. مضافاً که مخاطب امروزی به دنبال فروشگاه هایی با آراستگی و طراحی ویژه ای است که رغبت ورود به فروشگاه را در او ایجاد کند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید