روزانه های سینمایی
مکتوب هفته یازدهم-واقعاً ما همه تنهاییم؟!

مکتوب هفته یازدهم-واقعاً ما همه تنهاییم؟!

توزیع بیستمین فیلم ویدیویی در سال جاری- ما همه تنهاییم- از سوی پخش هنرنمای پارسیان پیشتازی عناوین ویدیویی را نسبت به فیلم های سینمایی ایرانی تثبیت کرد.

از سال ۱۳۸۸ که تولید فیلم های ویدیویی اختصاصاً برای شبکه نمایش خانگی شکل جدی تر و مستقلی به خود گرفت، معمولاً اینگونه محصولات در حاشیه فیلم های سینمایی ایرانی قرار داشتند و بعضاً نوع کمدی آنها بیشتر در کانون توجهات قرار می گرفت. جالب انکه؛  فیلم های ویدیویی کمتر مورد نقد و بررسی جدی دیگران قرار می گیرند و در فضای مجازی تنها آدرس و نشانی واحدی که از اینگونه فیلم ها به چشم می خورد، ادعاهای راستین یا دروغین دهها سایتی است که امکان دانلود آنها را برای کاربران فراهم ساخته اند. عموماً سایت های مذکور در حاشیه امنیتی استثنایی! به تبلیغ سخیف و گل درشت کالاهای مصرفی مشغول هستند.

در دو سال گذشته با کاهش بودجه تولیدی سازمان صدا و سیما و آزاد و بیکار شدن انرژی زیادی از تیم های تولید تله فیلم، نمایش خانگی مقصد ناگزیر صدها نفر از تله فیلمسازان شده است. از سوی دیگر تحولات فناوری در زمینه تولید فیلم و دسترسی آسان و ارزان به دوربین های تصویر برداری، نرم افزارهای تدوین، صدا و گرافیک، موجی از گرایش جوانان علاقمند به فیلمسازی را به دنبال داشته است.

در سال های اخیر؛ راهیابی تعدادی از فیلم های در اصل ویدیویی به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر – به دلیل کیفیت استاندارد آنها- شرایطی را فراهم کرده است تا دارندگان پروانه ساخت ویدیویی، بالقوه این شانس را داشته باشند تا از طریق میانبری به سینمای حرفه ای راه یافته و ره صد ساله را یکشبه طی کنند.!

مجموعه این عوامل باعث شده است تا در سالجاری تعداد فیلم های ویدیویی عرضه شده در بازار دو برابر فیلم های سینمایی بوده و این بار فیلم های سینمایی حاشیه نشین شبکه شوند.! فیلم هایی که اگر در بین آنها دو سه عنوان را استثنا کنیم، مابقی تفاوت چشمگیری با نمونه های ویدیویی موجود ندارند.!

با این حال از شنبه ۱۷ خرداد شبکه نمایش خانگی وضع متفاوتی را به خود می بیند. توزیع نسخه ویدیویی یکی از پرفروش های اکران نوروز۹۳، این استعداد را دارد تا سیادت و برتری فیلم های سینمایی را بر سایر گونه های موجود در شبکه دیکته کند. زیرا برتری عددی هیچگاه فی نفسه ارزشی برای فیلم های ویدیویی و حتی سینمایی نیست؛ آنچه اقبال مردمی را نسبت به اثری باعث می شود، فارغ از فرمت و ابزار ساخت، کیفیت محصول و داستان جذاب و همسویی آن با علائق و نیازهای روحی و احساسی بینندگان است.

عرضه “معراجی ها” با تیراژ حدوداً میلیونی در ساعات آینده پاسخ خوبی به وضعیت روحی و روانی جامعه ای است که در تدارک برگزاری جشن های باشکوه زاد روز قطب عالم امکان حضرت ولی عصر (عج) است. فضای کمیک “معراجی ها”، بذله گویی های شخصیت های آن، فارغ از اینکه خیلی ها فیلم های مسعود ده نمکی را نپسندند، هدیه(ران ملخ نزد سلیمان بردن) سینما و ویدیوی ایران به شیعیان و منتظران آقا امام زمان است. 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید