روزانه های سینمایی
گرم تا کی بماند این بازار

گرم تا کی بماند این بازار

بالا رفتن منحنی فروش تعدادی از فیلم های روی پرده که این روزها مبنای سخنان و تحلیل های فرهنگی و اقتصادی خوشبینانه ای شده است، در مجموع سیمای دلپسند و پویایی از سینما را در بهار ۹۳ به نمایش گذارده است. شادمانی و شور زاید الوصفی که دامنگیر فعالان سینمایی و مسئولان امر شده است؛ معلوم نیست تا کی ادامه داشته باشد و با قطعیت نمی توان اطمینان داشت که اکران فیلم های آینده سینما همین روند را حفظ خواهند کرد یا خیر. شکست سنگین فیلم “با دیگری” و احتمال فروش ضعیف برای فیلم “زندگی جای دیگری است” این گمانه را تقویت می کند.

همسایه دیوار به دیوار سینما یعنی ویدیو در هفته های اخیر اگر نگوییم حال چندان خوشی ندارد؛ حداقل می توان ادعا کرد؛ شور و نشاط حاکم بر سینما در ویدیو قابل مشاهده نیست. تاخیر ۲۰ روزه باز شدن حجره ها در بازار ویدیو در سال جاری و توزیع فقط دو عنوان فیلم سینمایی ایرانی-کلاس هنرپیشگی و نخودی- در ماه گذشته، سبب شد تا همانند شب عید، ویدیو کلاً در حاشیه سینما و تلویزیون بماند و مخاطبان اندک و وفادار مجموعه های “شاهگوش” و “شوخی کردم” دلخوش به تماشای قسمت های تازه ای از این مجموعه ها باشند.

البته اگر آمار و اطلاعات شفافی از میزان تیراژ و فروش عناوین محصولات ویدیویی وجود داشت، امکان ارزیابی دقیق تری از بازار بود و با در دست داشتن نبض شبکه می شد سلامت و یا وخامت حال آن را سنجید. با این همه فیلم “کلاس هنرپیشگی” ساخته علیرضا داود نژاد که مصداق روشنی از سینمای تجربی است و سنت داستانگویی سر راست و خطی ندارد، به مذاق بسیاری از مخاطبان خوش نخواهد آمد و فروش موفقی را برای این فیلم به دنبال نخواهد داشت. تامین و عرضه این فیلم به خودی خود از سوی موسسه رسانه های تصویری، گویای رجحان مزیت های فرهنگی و هنری این اثر بر ابعاد تجاری و عامه پسندی آن است.

از سوی دیگر اعلام برنامه های آینده موسساتی نظیر پارس ویدیو، رسانه های تصویری و پخش های دنیای هنر و هنرنمای پارسیان این واقعیت را اشکار می سازد که در هفته های آینده بازار شبکه نمایش خانگی روند و روال یکنواختی را داشته و باید منتظر ماند و دید تا  بلکه عرضه نسخه ویدیویی “معراجی ها” در پایان این ماه، یک شوک اساسی به آن وارد سازد.

فراموش نکنیم که اغلب عناوین پرمخاطب سینمایی اکران ۹۲ همان سال گذشته در شبکه توزیع شدند و باغث رضایت خاطر تهیه کنندگان، ناشران و مخاطبان شدند. به این ترتیب در سالجاری نیز فیلم های پر فروش سینمای ۹۳ رونق افزای نمایش خانگی در سالی که مسمی به اقتصاد و فرهنگ است، خواهند بود.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سالی که نکوست از بهارش پیداست….اگه قرار باشه قاعده گذاری شورای صنفی نمایش سینمایی برای پخش نسخه نمایش خانگی آثار سینمایی ایرانی عملی شود قطعاً همین وضعیت عقب افتادگی و رکودی بهاری در طول سال جاری در بازار ویدیو تداوم خواهد یافت.
    امید است مدیر کل جدید الانتصاب نمایش خانگی در سازمان سینمایی مراقب رقابتهای صنفی تهیه کنندگان سینمایی حاضر در شورای صنفی نمایش سینمایی به ضرر بازار ویدیو باشد تا مبادا اتفاقات قدیمی و ناخوشایند عرضه نسخه های سرقتی فیلمهای سینمایی در بازار غیر رسمی باز تکرار شود….

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید