روزانه های سینمایی
مکتوب هفته نهم- در بدرقه مهران مدیری

مکتوب هفته نهم- در بدرقه مهران مدیری

در آخرین ساعات سال ۹۲ وقتی که در استودیوی پخش زنده شبکه سوم سیما و در برنامه ویژه سال تحویل، تصویر برداران مهران مدیری را در زوایای مختلف در قاب گرفتند، معلوم شد که پس از شش سال آنتن سیما به مدیری روی خوش نشان داده و یخ رابطه آنها آب شده است.

پاسخ این سوال که چرا مهندس ضرغامی در هفته های پایانی حضورش در جام جم با چرخشی ناگهانی آغوش خود را به روی مدیری گشوده است، اهمیتی ندارد. برای مخاطبان رسانه ملی آنچه مهم است، این است که چه دلایلی باعث محروم کردن میلیونها ایرانی از هنرنمایی مدیری طی شش سال مستمر در صدا و سیما شد. مدیری در همه سال های سپری شده بیکار ننشست، سه مجموعه نمایشی را برای نمایش خانگی کارگردانی کرد و در دو تای آنها تهیه کننده هم بود. در سریال ناتمام دیگری به ایفای نقش پرداخت و در سینما هم در اندک نقش هایی ظاهر شد. محرومیت اعمال شده مخاطبان میلیونی سیما را در داخل و خارج از کشور نشانه رفت و همه انهایی که قدرت خرید دی وی دی سریال های او را نداشتند، در حسرتی چندین ساله باقی گذارد.

“روزانه های سینمایی” هر بار که مجموعه تازه ای از مدیری در شبکه نمایش خانگی عرضه شد با تاسف نوشت که چرا باید آثار این هنرمند خلاق در محدوده شبکه ویدیویی دیده شود و در شرایطی که هیچکس نتوانست جای خالی مدیری را در تلویزیون پرکند، اقشار مردم از تماشای هنرنمایی او به صورت رایگان و در تلویزیون محروم شوند.؟

حالا با اعلام اینکه؛ مجموعه “شوخی کردم” زودتر از زمان مقرر و پیش بینی های صورت گرفته به پایان خود نزدیک می شود، مدیری به رسانه و خانه مالوف خود تلویزیون برمی گردد. مدیری در اشتیاق رویارویی با انبوه مردم و علاقمندانش حتی به توصیه و تعریض سیاسیون که معتقد بودند؛ او باید  اعتراض گونه بازگشتش به تلویزیون را به تعویق اندازد، وقعی ننهاد و منتظر نشد تا تغییرات مدیریتی در صدا و سیما صورت گیرد. به نظر می رسد آنقدر که دوری از مدیری برای بینندگان تلویزیون تلخ بوده است این هجران و جدایی برای مدیری سخت تر بوده و وی بیش از این تاب دوری از مخاطبان چند ده میلیونی داخل و خارج تلویزیون را ندارد.

بازگشت عزتمندانه مدیری علیرغم حضور عزت اله ضرغامی در راس هرم مدیریتی سازمان صدا و سیما؛ کابوس تلخی برای تلویزیون های فارسی زبان ماهواره ای هم به شمار میرود. همانها که در سال های گذشته با مشاهده کنداکتور خالی سیمای جمهوری اسلامی به طراحی و تولید برنامه های به اصطلاح طنز پرداختند و در غفلت مدیران سیما، اوقات فراغت میلونها نفر ایرانی را از آن خود کردند. کسی منکر آن است که ضریب نفوذ ماهواره از بد حادثه در همین سال های اخیر فزونی گرفته است؟!

اظهارات مدیری در برنامه تلویزیونی “سه ستاره” البته گلایه های فعالان نمایش خانگی را هم به دنبال داشت و جماعتی از اینکه مدیری در مقایسه بین تلویزیون و نمایش خانگی به تحقیر رسانه دوم پرداخت و با ناچیز بودن مخاطبان نمایش خانگی در قیاس با تلویزیون به مختصات منحصر بفرد این رسانه اشاره ای نکرده است، سخت از او دلگیر هستند.

این عده می پرسند چرا در سال هایی که مدیری راهی به سیما نداشت و از ظرفیت های نمایش خانگی بهره های فراوان مادی و معنوی برد و میلیونها نفر از مردم به احترام درخواست وی، نسخه اصلی سریال هایش را خریداری کردند، باید اینگونه مورد کم مهری او قرار بگیرند و زحمات زحمتکشانی که با تمام وجود مجموعه های نمایشی او را تکثیر و بسته بندی نمودند و در سراسر کشور به دست مردم رساندند، به هیچ انگاشته شود؟

مدیری در ناتمام ماندن سریال قهوه تلخ تقصیری نداشت ولی تاخیر شش ماهه در توزیع آخرین قسمت پخش شده که ناشی از تکثیر بی مجوز اما غیر عامدانه تهیه کنندگان مجموعه بود(تشخیص مرجع قضایی) چرخه تولید، تکثیر و پخش مجموعه را دچار وقفه کرد و موتور حرکت مجموعه ای بزرگ را از نفس انداخت. شوک وارده، مانع از تکثیر و توزیع سه سری انتهایی مجموعه شد و لطمه بزرگی به اعتبار شبکه نمایش خانگی، تیم سرمایه گذار و در راس آنها مدیری وارد کرد.

با تمام این تفاصیل؛ افکار عمومی بزرگوارانه این خسارت را به پای نوپا بودن شبکه ای گذارد که عرضه مجموعه ای چنین بزرگ و پر مخاطب و پر حاشیه را تجربه نکرده بود. پس از این واقعه شبکه دوباره قامت راست کرد و مدیری هم با تولید دو مجموعه تازه تلاش زیادی برای جلب اعتماد مخاطبان شبکه کرد. سریال های “ویلای من” و “شوخی کردم”، موفقیت های مدیری را در “قهوه تلخ” تکرار نکردند اما استمرار حضور او نشان از همراهی با مردم و دلجویی از آنها داشت. مدیری در برنامه زنده تلویزیونی به هیچیک از این فراز و نشیب ها اشاره نکرد و البته جای طرح این مباحث هم در آن استودیو نبود. ولی آنچه که وی بر زبان راند، کفران نعمت و نادیده انگاشتن تلاش های مدیرانی بود که در سال های ۸۹ و ۹۰ ناچار بودند، با تحمل فشارهای زیاد از جانب محافل کج اندیش و گروه های فشار، زمینه عرضه مجموعه “قهوه تلخ” را فراهم کنند و فضای ضییق و بسته سیاسی – فرهنگی جامعه را با نشاندن لبخند بر لبان مردم تلطیف و قابل تحمل سازند.

بنابراین سزاوار بود؛ سرمایه گذارانی که فقط برای دو مجموعه اخیر ایشان – به نقلی -رقمی بالغ بر ۱۴۰ میلیارد ریال فقط در اختیار گروه سازنده قرار داده اند، تکریم شوند و مهیا ساختن هزاران فرصت شغلی پایدار و ناپایدار توسط این گروه مورد تجلیل قرار گیرد و مخاطبانی که هر هفته علیرغم تنگنای معیشتی بی صبرانه منتظر عرضه قسمت های تازه سریال های ایشان و خرید آن بودند، قدر ببینند.

…مدیری به تلویزیون برمی گردد. جایی که مختصات قاب آن را خوب می شناسد و کار برای آن را شگرد دارد. معلوم نیست در آینده سیمای نمایش خانگی در غیاب طنز پردازانی چون او چگونه باشد؛ اما مدیری و برنامه سازان و سینماگران و تهیه کنندگان سینما و تلویزیون به خوبی می دانند که در غیاب تلویزبون های خصوصی، شبکه نمایش خانگی اگر بهره مالی چندانی برای سرمایه گذاران ندارد و هیچ تدبیر و قدرتی یارای مقابله با تکثیر غیرقانونی و سرقت محصولات شبکه را ندارد، با این وجود رسانه نمایش خانگی مجال و پنجره تازه ای برای جور دیگر دیدن و تنفس در فضایی فراختر است. ساحتی که اعمال سلیقه سفارش دهندگان در آن جایی ندارد و هنرمند قادر است بی مزاحمت ناظرانی موجه و ناموجه، به آفرینش اثرش دست بزند و با مخاطبانش ارتباط برقرار کند. مشروط بر انکه پاسدار حریم  و پرده دار حرمت ها باشد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۹ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • طبق اخبار رسیده استاد مدیری می خواهند شبهای برره ۲ را برای صدا و سیما بسازند.
    ***
    آیا با حضور استاد مدیری در صدا و سیما امکان پخش کامل قهوه تلخ در رسانه ملی وجود دارد؟
    ***
    می شود به این بپردازید که چه مشکلاتی باعث شد استاد مدیری از صدا و سیما بیرون رفت؟
    ***
    بعد از پایان سریال های شاهگوش و شوخی کردم آیا سریالی جدید در شبکه نمایش خانگی در حال ساخت است؟
    ***
    با تشکر از شما استاد ارجمند
    سید مهدی سید محمدی

  • …. خوش حالیم از بازگشتش ،هر چند مدیری بدون قاسم خانی ها چیزی کم داره ولی
    به نظرم حرف ها ی بدی نزد اون حرفاش بیشتر طعنه به کسانی بود که مانع حضورش بودن و اینکه نشون بده این دوری خواسته ی أیشان نبوده
    اما تشکر از زحمت کشأن شبکه کار به حقی ست که البته جایش انجا نبود و به نظرم قسمت اخر شوخی کردم بستر مناسیب برأی این کار باشه
    امیدوارم جملات اخر شما نمود بیرونی بیشتری پیدا کنه ،به عنوان یک بیننده به جز استفاده از آلات موسیقی و برخی شخصیت ها و حرکات معدود چیز چشم گیری که نشان استفاده از این فضای فر اختر داشته بأشد را مشاهده نکرده ام و حتی در برخی مواقع مثل شاهگوش از سازنده ی اثر ناامید هم شده ام ،ممنون

  • روز چهارشنبه سوم اردیبهشت انیمیشن بوقلمون های زبل به صورت سراسری توسط شرکت هنر اول توزیع می گردد.اطلاعات بیشتر از این انیمیشن جذاب را می توانید از سایت هنر اول دریافت نمایید.همچنین فیلم ویدیویی تسلیم سرنوشت ۲ همزمان با انیمیشن مذکور،توسط شرکت هنر اول توزیع خواهد شد.

  • بنا به اعلام؛ موسسه فرهنگی و هنری قرن ۲۱ نیز در اردیبهشت ماه با این فیلم های حادثه ای مهمان خانه های علاقمندان به سینمای جهان می باشد:

    ۱ -سقوط کاخ سفید White House Down آمریـکا ۲۰۱۳
    ۲ -پارانویا Paranoia آمریـکا ۲۰۱۳
    ۳ -ترمز مرگ Brake آمریـکا ۲۰۱۲
    ۴ -ماموریت عجیب و غریب Fantasy Mission Force هنگ کنگ ۱۹۸۲
    ۵ -مار در سایه عقاب Snake In The Eagle’s Shadow هنگ کنگ ۱۹۷۸

  • با سلام به هقای سعید رجبی فروتن و خوانندگان سایت روزانه های سینمایی
    هقای فروتن هم اکنون که درست سه سال و نیم از بازگشت آقای مدیری به تلویزیون میگذرد شما عملکرد ایشان را در این سالها چگونه ارزیابی می کنید؟
    نظرتان راجع به درحاشیه ۱ ، درحاشیه ۲ و دورهمی چیست؟
    نظرتان راجع به حرفهایی که در برنامه هفت گفتند و حواشی که در چند سال اخیر برایشان درست شده چیست؟که تا همین الان این حواشی ادامه دارد
    به نظرتون آقای مدیری به روزهای اوجشان باز گشته اند یا هنوز فاصله دارند؟

    • ایشان طرفداران پر شمار خود را دارند. بپذیریم در ربع قرن گذشته کسی تاکنون نتوانسته است به مرز موفقیت های مدیری نزدیک شود و جای خالی او را در مقاطعی که به رسانه دیگری کوچ می کند، پرکند. همین ویژگی استثنایی سبب شده است تا ارائه هر کار تازه ای از سوی او با اشتیاق و کنجکاوی مخاطبان انبوه روبرو گردد.
      در شرایط کمبود برنامه های طنز و مفرح تلویزیونی وجود مدیری غنیمت است اما این بدان معنا نیست که او در مسیری رو به کمال حرکت می کند. به زعم بنده ایشان سالهاست در حال تکرار خود است و احتمالا عدم همکاری نویسندگان چیره دست با او در وضعیت پیش آمده بی تاثیر نیست. بد نیست مدیری دوباره به سینما برگردد و با توجه شرایط متفاوت تلویزیون با سینما، بخت خود را در این عرصه نیز بیازماید. در بررسی اجمالی کارنامه مدیری در هفت سال گذشته بی تردید «قهوه تلخ» او به دلیل خلق و اجرای تیپ های مختلف نمایشی و موقعیت های کمیک، سرآمد دیگر آثار اوست و فراموش نشدنی است. مطمئنم پخش چنین اثری از تلویزیون موج تازه ای از استقبال مردم را به همراه خواهد داشت. بنده را از ورود به حوزه حاشیه های ایجاد شده درباره ایشان معاف کنید چون وقتم را صرف اینگونه مسائل نمی کنم. قربان شما

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید