روزانه های سینمایی
برنامه ای برای افشای هنرمندانه رازها

برنامه ای برای افشای هنرمندانه رازها

برنامه تلویزیونی این هفته “راز” با اجرای نادر طالب زاده حلاوت دیگری داشت. سریال آمریکایی HOMELAND که در آن به صراحت رویکردهای ضد ایرانی و اسلام هراسی موج میزند، مورد بازشناسی قرار گرفت و در ادامه گفتگوی ضبط شده مجری -کارشناس برنامه با سازنده” پادشاه شن ها” یکی از دیدنی ترین برنامه های “راز” را رقم زد.

در برنامه اخیر “راز “همچنین فیلم “شهابی از جنس نور” با حضور محمد رضا اسلاملو کارگردان فیلم، قبل از نمایش آن در جشنواره سی و دوم فجر، بررسی شد. یکی از ویژگی های ممتاز طراحی و ساخت برنامه “راز” جدا از طرح موضوعات و مسائل استراتژیک سینمای ایران و نسبت آن با ابتلائات دنیای اسلام و تهدیدات دنیای استکباری در قبال انقلاب اسلامی، تمهیدات مبتکرانه تیم سازنده و اجرایی برنامه است. در شبکه های تلویزیونی کشورمان کمتر دیده ایم از امکانات مدرن روز برای برقراری ارتباطات تصویری استفاده بشود و معمولاً برنامه سازان از ملزومات دست و پاگیری نظیر SNG پایین تر نمی آیند.!

 گفتگوی اینترنتی طالب زاده در فضایSKYPE  با شخصیت هایی در آمریکا و کشورهای منطقه نشان داد که می توان با قدری خلاقیت از تکنیک ها و روش رایج در فضای اینترنت بهره برد. کاری که شبکه های فارسی زبان ماهواره ای از آن نهایت بهره را برده و بینندگانشان را برای برقراری تماس بر بسترهای  موجود در فضای مجازی فرامی خوانند. ارتباطاتی که که کمترین هزینه ممکن را بر طرفین ارتباط تحمیل میکند و کیفیت صدا و تصویر آن از کیفیت نسبتاً قابل قبولی برخوردار است.

از این نکته که بگذریم “راز” در برنامه شب گذشته خود در واقع از یک پدیده در جشنواره فیلم فجر امسال رونمایی کرد. “شهابی از جنس نور” شاید نخستین اثر دراماتیک و سینمایی در ایران و منطقه باشد که پرده از دهشت و پلشتی افکار و اندیشه های سلفی گری برمی دارد و مقاصد شوم بانیان و حامیان این نحله های انحرافی را برای صدمه به اسلام ناب محمدی(ص) عریان می سازد.

تصور نمی رفت که اسلاملو در ساخت نخستین اثر بلند سینمایی خود جسورانه چنین سوژه ای را برگزیند و با قبول خطر برای خود و گروه سازنده در مناطق بحرانی لبنان دست به آفرینش کاری بزند که پاسخ روشنگری به نقشه های شوم مجامع صهیونیستی و ارتجاع عرب در منطقه است. سابقه حضور اسلاملو در سینمای مستند کمک زیادی به واقع نمایی اثر کرده ونوع دکوپاژ و تصویر برداری فیلم جنبه های رئالیستیک فیلم را قوت بخشیده است.

برنامه “راز” این واقعیت را آشکار ساخت که باز هم سینماگران سوری از همتایان ایرانی خود پیشی گرفته و اثری در خور را برای افشای چهره وهابیت و چگونگی دخالت ها و حمایت های انگلیس از رژیم های مرتجع منطقه تولید کرده اند. گفتگو با نجدت اسماعیل انزور سازنده فیلم KING OF THE SANDS که این روزها با صدور فتوای احمقانه یک مفتی عربستانی، در معرض ترور هم قرار گرفته است، نشان داد که کشورهای دوست در منطقه ظرفیت های زیادی برای مقابله با هجمه نرم دشمنان دارند و البته در این راه باید راه برقراری ارتباط با مخاطب جهانی را به خوبی بلد بود. کاری که نجدت انزور با استفاده از بازیگران اروپایی و گویش بازیگران به زبان انگلیسی در فیلم “پادشاه شن ها” کرده است.  سی و پنج سال قبل مصطفی عقاد دیگر سینماگر سوری پروژه “الرساله” را جلوی دوربین برد و نام خود را در بین مسلمانان عالم به خاطر ترسیم هنرمندانه سیمای پیامبر اسلام (ص) و حوادث صدر اسلام  جاودانه ساخت. هم او که در بمب گذاری عوامل نفاق به همراه دخترش جان به جان آفرین سپرد.

دغدغه جدی طالب زاده در پس برنامه “راز” نشان داد که گلایه های او از حذف جشنواره افق نو که اتفاقاً ذوق زدگی محافل صهیونیستی را هم در پی داشت، در جای خود قابل تامل است و می بایست زمینه برای برگزاری بشکوه جشنواره در سال آتی فراهم گردد. در جشنواره سی و دوم فجر بعد از سه سال متوالی امسال همایش هالیوودیسم هم برگزار نمی شود. همایشی که با حضور منتقدان و سینماگران غربی نگرش کارشناسانه و افشاگرانه ای در قبال محصولات هالیوودی داشت و می توانست در ادامه کارش گفتمان انتقادی برجسته ای را بر فضای رسانه ای حاکم کند.

امید که رشحات تدبیر و امید دامنه چنین فعالیت های ارزنده فرهنگی را دربرگرفته و با رفع نواقص و اشکالات احتمالی آنها، شاهد پررنگ شدن حرکت های جهادی و  منبعث از گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه سینمای کشور باشیم.

این مطلب باز نشر متنی است که اول بار در سایت “صابر نیوز” منتشر شده است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید