روزانه های سینمایی
مکتوب هفته سوم

مکتوب هفته سوم

یادمان باشد  

اینطور که منتقدان و مخالفان طرح “سلام سینما” می گویند از ابتدای هفته که خبر رایگان بودن بلیط سینماها در روز پنج شنبه دهم بهمن اعلام شده است، کمتر کسی برای تماشای فیلم به سینماها رفته است.! این اقدام همچنین باعث شده است تا استثنائاً از طرح بلیط نیم بهای سینماها در روز سه شنبه که هر هفته اجرا می شد، استقبالی به عمل نیاید و عملاً این هفته یکی از بدترین هفته های کاری سینماها رقم بخورد.!

 به نظر می رسد شتاب زدگی در اجرای طرح و عدم تامل کافی در تبیین درست و منطقی هدفی که طراحان به دنبال آن هستند، عوارض و تبعات منفی آن را خیلی زودتر از آنکه تصور می شد، آشکار ساخت. از سوی دیگر اعتراض جمعی از تهیه کنندگان با این عنوان که هماهنگی لازم با آنها صورت نگرفته است، بعد تازه ای به این واقعه بخشید و نشان داد که هماهنگی لازم با صاحبان فیلم از سوی دولتمردان صورت نگرفته و فقط دفاتر پخش که امانت دار فیلم های آنان هستند به جلسات دعوت شده اند.

به هر حال ده فیلمی که هفته هاست روی پرده جاخوش کرده اند، شمار زیادی از تماشاگر را به خود خواهند دید و صندلی هایی که سالهاست کسی برآنها ننشته است، گرمای تن انسان های علاقمند به هنر سینما را بر خود احساس خواهند کرد. با امید به اینکه فصل تازه ای در رابطه مردم با سینماها گشوده شود، اصولی تر آن است که تسهیلات و یارانه دولت و یا هر اسم دیگری که می توان بر آن نهاد، مختص یک یا دو روز در سال نباشد و فلش آن متمایل به آثاری باشد که استحقاق حمایت را دارا هستند.

دلت خوشه عامو!

توزیع یکی از انیمیشن های مطرح ۲۰۱۳ در بازار نشان داد که بر خلاف خوش بینی و خوش خیالی قبلی، کماکان در بر پاشنه موازی کاری می چرخد و سازمان سینمایی یگانه مرجع صدور مجوز آثار و محصولات سینمایی و سمعی و بصری نیست. شاید هم سازمان مزبور چنین شان اختصاصی را برای خود قائل نیست.! یادمان نرفته است سال های نه چندان دور مرکز به ظاهر موجهی، فیلم های روز جهان را با هدف تقویت زبان انگلیسی به بازار روانه می کرد ولی در عمل نه مجوزی برای کار آموزشی داشت و نه قانون آن را برای انتشار فیلم بدون اخذ مجوز مستثنی کرده بود.!

 مشاور ششم

اواسط هفته حکم ششمین مشاور سازمان سینمایی صادر شد. در شش ماه گذشته علاوه بر معرفی مشاور ارشد، مشاوران سازمان سینمایی در امور دین و حوزه، حقوقی، امور بین الملل و فعالیت های صنفی تعیین شده بودند. مشاور راهبردی عنوان ششمین مشاوری است که به طور خاص تهیه و تنظیم طرح ها و لوایح مورد نیاز برای اهداف و سیاست های سینمایی را بر عهده خواهد داشت. با آغاز بکار مشاور راهبردی انتظارها برای اعلام استراتژی سازمان سینمایی و اهداف و سیاست های آن صورت جدی تری به خود گرفت و می توان امیدوار بود در ماههای آینده نتایج مطالعه و کار دشوار استراتزیست ها و برنامه نویسان سینمایی انتشار عمومی یابد و فعالان سینمایی حداقل برای سه سال پایانی دولت یازدهم شاهد برنامه های عملیاتی ویژه و حساب شده ای باشند.

انتشار دفترچه سیاست ها از ابتدای دهه هفتاد در بخش دولتی سینمای ایران رایج شد. در دوران معاونت مرحوم سیف الله داد به تبع سیاست های دولت وقت، یکی از کامل ترین منشورهای نظری و عملیاتی برای سینمای ایران تدوین و عملیاتی شد. آغاز به کار موسسات ویدیو رسانه در بخش خصوصی، حمایت از فیلم های ارزشمند اجتماعی و دفاع مقدس از جمله تدابیر به کار گرفته شده در سیاست های آن سالها بود.

 آنگاه که ابرهای تیره رخت بربندند

انتخاب و حضور دو فیلم سینمایی از یک مرکز سینمایی دولتی در بخش مسابقه اصلی سینمای ایران و بخش فیلم های اول(نگاه نو) سبب شد تا مدیر این مرکز در اظهار نظرهای خود در باره این فیلم ها تجدید نظر کند و حداقل به اعتبار اینکه هر دو فیلم از مرکز تحت مدیریت وی به معتبرترین جشنواره داخلی راه یافته است، چشم انتظار درخشش و موفقیت های آتی آنها باشد. این مدیر پیش از این در کلام طعنه آمیزی که حکایت از ریخت و پاش مالی در ساخت دو فیلم مذکور داشت؛ اعلام کرده بود، بودجه سالجاری مرکز او در حلقوم دو پروژه مزبور ریخته شده و با بلعیده شدن بودجه، دیگر آهی در بساط نمانده است. باید قدری زمان می گذشت تا ایشان و دیگران به صرافت کیفیت کارهایی که انجام شده است بیفتند تا معلوم شود در کوران نوسانات نرخ ارزی و افسار گسیختگی قیمت ها و سیر شتابان نرخ تورم تا پایان نیمه اول سالجاری، هزینه تمام شده اغلب پروژه ها با برآورد اولیه همخوانی نداشته و آنچه که رمق و توان مالی دستگاهها و موجودی جیب مردم را می بلعید، غول تورم بود.

 غافلگیری در اعلام برنامه آینده یک موسسه

کیلیک تارنمای موسسه هنرنمای پارسیان کافی است تا بیننده از برنامه آینده این مرکز برای توزیع فیلم های ایرانی و خارجی در روزهای آتی اگاه شود. هنرنمای پارسیان در نظر دارد بزودی فیلم سینمایی “دربند” را به مخاطبان شبکه نمایش خانگی عرضه کند. این مطلب برای  بیننده ای که مدت هاست فیلم ایرانی درخور و ارزشمندی را از موسسه مزبور ندیده است، بی شک خبر امیدوار کننده ای است. این امیدواری وقتی با چاشنی رضایت و خوشنودی همراه می گردد که درمی بایم فیلم اینده موسسه “دربند” اثر تحسین شده سینمای ایران در سال جاری است. فیلمی که به تازگی اکران عمومی آن پایان یافته است و بسیاری از هموطنانی که در شهرشان سینما ندارند، مشتاقانه در انتظار توزیع “دربند” هستند.

 نادر برمی گردد؟

بعد از هفته ها کش و قوس چهارشنبه شب سریال “آوای باران” به ایستگاه پایانی رسید. مجموعه ای که به اعتبار قصه عامه پسند خود، توانست بینندگان زیادی را با خود همراه کند. آنچه که در قسمت پایانی مجموعه جلب توجه کرد، آن بود که نادر با بازی سام درخشانی بعد از آنکه در مسیر فرودگاه از سوی افراد تبهکار ربوده شد، تصویر دیگری از او مشاهده نشد و مشخص نگردید که خلافکاران چه بلایی بر سر او آوردند  و یا چه معامله تازه ای با او کردند. پیش بینی می شود این اتفاق تعمدی بوده و بهانه ای را برای ساخت فصل دوم مجموعه باقی گذارده باشد. از ما گفتن بود.!

 نمایش خانگی در راه دنباله سازی

اگر سنت دنباله سازی برای مجموعه “قلب یخی” خوش یمن نبود و آن پروژه در فصل سوم جوانمرگ شد. مدتی است دنباله سازی به مذاق سازندگان یکی از فیلم های ویدیویی شبکه خوش آمده است. مخاطبان شبکه نمایش خانگی در یک سال گذشته شاهد ساخت و عرضه سه قسمت از فیلم “فرار از کمپ” هستند. به تازگی قسمت سوم “فرار از کمپ” نوشته و  کارگردانی مشترک آبتین و رامتین حشمتی از سوی موسسه هنرنمای پارسیان در دسترس مشتریان قرار گرفته است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید