روزانه های سینمایی
پنجشنبه بازار۲۰

پنجشنبه بازار۲۰

حوزه کار زیر بنایی می کند

حوزه هنری تصمیم دارد، مجدداً سینماهایی را که در سراسر کشور اداره می کند، تحت مدیریت یکپارچه قرار هد. به موجب این گزارش؛ پیش از این سینماهای حوزه در هر استان مستقیماً توسط حوزه هنری همان استان اداره می شد.

بازسازی سالن ها، نصب سیستم های پخش صدا و تصویر دیجیتال از جمله برنامه های پیش بینی شده برای سال پیش روست که موسسه بهمن سبز مجری این عملیات خواهد بود. این گزارش می افزاید؛ در هفته های گذشته با اخذ دستور ویژه سینماهای در اختیار سایر نهادها نظیر؛ بنیاد شهید، کمیته امداد امام، هلال احمر و … به تملک حوزه هنری در آمده است.

ترا من چشم در راهم

حضور انبوه برنامه سازان شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی در محل برگزاری جشنواره مستند حقیقت برای پوشش برنامه های جشنواره در نوع خود بسیار قابل توجه است. شبکه های داخلی و برون مرزی رسانه ملی، گفتگو با فعالان و دست اندرکاران سینمای مستند، نقد و معرفی فیلم های حاضر در جشنواره را موضوع کار خویش قرار داده اند. از جمله شبکه های حاضر در سینما فلسطین شبکه مستند سیماست که به زعم مستندسازان کشورمان هنوز آنگونه که باید در حمایت از تولیدات مستند سازان مستقل اقدام  خاصی را صورت نداده است. بی شک خرید حق پخش تلویزیونی فیلم های مستند کمک موثری به پویایی و رونق اقتصاد سینمای مستند خواهد کرد.

رودربایستی با خودمان

در حاشیه راه اندازی تلویزیون اینترنتی و یا همان آی پی تی وی، یکی از مدیران موسسات ویدیو رسانه ضمن ابراز خوشحالی، آرزو کرد "هر چه زودتر عرضه فیلم ها بر بستر لوح فشرده منسوخ گردد و همانند کشورهای توسعه یافته به فضای مجازی منتقل گردد."

این فعال ویدیویی به روزانه های سینمایی اظهار داشت؛ "در سال های اخیر به نوعی با خودمان دچار رودربایستی شده ایم و گرنه با توجه به مخاطراتی که همواره سرمایه ما را کاهش می دهد، می بایستی این عرصه را زودتر ترک می کردیم."

خاطر نشان می سازد؛ از جمله خدمات سیستم جدید که توسط "سروش مهر" ارائه می شود، امکان دسترسی مشترکان به فیلم های شبکه ویدیویی است.

پروتکل پخش دیجیتال

چگونگی تامین سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری برای تجهیز سینماهای کشور به سامانه پخش دیجیتال این روزها به بحث های حاشیه ای در رسانه ها دامن زده است. یکی از شرکت های نرم افزاری کشور که توانسته است با مطالعه نمونه خارجی، دست به ساخت SERVER های مشابه بزند و تعدادی از مصنوعات خود را در دو سال گذشته در سینماهای تهران و شهرستان ها نصب کند، تلاش دارد تا مسئولان و سینماداران را به حمایت از بومی سازی این فراورده ترغیب و متقاعد کند. شرکت خصوصی دیگری همین کار را تحت LICENSE یک شرکت هندی انجام داده است که دو تا سه میلیون تومان گرانتر از نرم افزار نمونه داخلی است. مقامات مسئول در سازمان سینمایی سینماداران دولتی و خصوصی را مخیر گذارده اند تا به شخصه بهترین انتخاب را برای خرید صورت دهند و تاکیدی بر نشان و برند خاصی ندارند. به گفته کارشناسان در کشورهایی که سینماهایشان عمدتاً تولیدات وطنی را به نمایش می گذارند و نمایش فیلم خارجی در حاشیه قرار دارد، سرمایه گذاری برای تامین و نصب پروتکل E-CINEMA با استفاده از ویدیو پروژکتور HD که هزینه معقول تری دارد، کافی به نظر می رسد. سینماهای هندوستان عموماً به این شیوه مجهز شده اند و ندرتاً برای D-CINEMA هزینه صرف می کنند(برای نمایش نسخه اریژینال فیلم های خارجی).

خاطر نشان می سازد موسسه سینما شهر ۸۰ درصد هزینه نصب پخش دیجیتال سینماهای پرفروش و ۹۰ درصد هزینه سینماهای کم فروش دولتی و خصوصی را تامین می نماید. در همین رابطه بخوانید.

من که کم آوردم!

خانه ما فاصله زیادی با لوکیشن اصلی سریال شاهگوش ندارد. صبح که برای خرید شیر اجباراً به سوپر مارکت روبروی هنرستان – بخوانید کلانتری ملت – رفته ام، به زبان ساده و غیر فنی به مغازه دار می گویم: شاهگوش را اینجا ضبط می کنند؟" مغازه دار که گوشه کیکی را در دهان گذاشته و همزمان با دستش اجناس خرده ریز روی پیشخوان را مرتب می کند، با اعتماد به نفس و لحن خاصی می گوید: "اوهوم. البته یکی از لوکیشن هاش اینجاست."!

شنیدن پیامی که به شاهگوش نیازی ندارد

وقتی در پیج منتسب به سریال شاهگوش در شبکه های اجتماعی پیام هایی برای پرهیز مردم از کپی کردن سریال می خوانم، دستگیرم می شود که آفت تکثیر و سرقت به جان تازه ترین مجموعه آبرومند شبکه افتاده است. با توزیع ۵ قسمت از سریال که در نوع خود جذابیت هایی را برای مخاطبان علاقمند به همراه داشته و سعه صدر و همراهی مشفقانه ناجا، راه را برای ارائه کاری طنز به خوبی گشوده است، باید متاسف بود که راهزنان فرهنگی عرصه نمایش خانگی را به نفع شبکه های ناسالم ماهواره ای ناامن کرده اند تا تنها روزنه ای که می تواند، تنوع بیشتری به رسانه های داخلی بدهد، اینگونه فشل و زمین گیر شود. کپی و استفاده نامشروع از تولیدات شبکه، پیامی هم برای سرمایه گذاران سریال آتی شبکه یعنی"شوخی کردم" دارد. تیمی که از دو مجموعه قبلی خود "ویلای من" و "گنج مظفر" بهره ای نبرد و سخاوتمندانه عوائد خود را در بین صدها سایت متخلف اینترنتی که اقدام به بارگذاری سریال ها می کنند، از دست رفته دید.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید