روزانه های سینمایی
یار قرضی نمایش خانگی به تلویزیون

یار قرضی نمایش خانگی به تلویزیون

موافقت کارگردان "شاهگوش" با حضور و نقش آفرینی احمد مهرانفر در سریال "پایتخت ۳" نه تنها به دغدغه های سیروس مقدم کارگردان سه گانه پایتخت پایان داد بلکه خشنودی بینندگان این مجموعه موفق تلویزیونی را در پی داشت. آنچه که در حاشیه این اتفاق می توان گفت، تبیین مشترکات و رمز موفقیت هر دو سریال در نمایش خانگی و تلویزیون است.

در یک نگرش کلی هر دو مجموعه بیش از انکه متکی به طرح و پیرنگ داستانی پرکشش و پرهیجانی باشند و عنصر تعلیق و ابهام سبب جلب توجه مخاطبان گردد، وامدار تیپ ها و شخصیت هایی هستند که در هر دو مجموعه بصورت جذابی خلق شده اند.

تیپ هایی که استعداد و قابلیت های فنی و هنری بازیگران آنها را نمایانگر است. نگاهی به دیدگاه ها و نظرات اعلام شده از سوی مخاطبان در باره مجموعه "شاهگوش" گویای گرایش و علاقمندی آنها به یک یا چند تن از شخصیت های معرفی شده در این سریال است. در فضای مجازی آنقدر که در باره شیرین کاری، لحن و لهجه و تکیه کلام بازیگران این مجموعه صحبت می شود، در باره قاتل واقعی کله پز کنجکاوی صورت نمی گیرد. به همین خاطر کمتر کسی "شاهگوش" را مجموعه ای پلیسی یا معمایی می پندارد و بعد سرگرمی کنندگی و ملاحت آن را بر سایر وجوهش ارجح می دانند.

پرواضح است که این قاعده در باره "پایتخت" هم صادق است. آنچه که در حافظه جمعی انبوه بییندگان این مجموعه به خوبی نقش بسته است، همانا تیپ و گویش ممتاز بازیگران مرد سریال است. این مطلب از آنچنان وضوح و قطعیتی برخوردار است که احتمال عدم حضور یکی از بازیگران(ارسطو) چنان موجی را ایجاد کرد که پژواک آن در فضای رسانه ای برای مدت ها پیچید و سرانجام با اعلام موافقت داود میرباقری ختم بخیر شد.

پایتخت" با سرمایه گذاری تلویزیون ساخته شد و تماشای آن هزینه ای را به ظاهر و بطور مستقیم به بینندگان تحمیل ننمود.(یادمان باشد بودجه تلویزیون از منابع عمومی کشور تامین می شود) در نقطه مقابل؛ "شاهگوش" حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی است و تماشای هر قسمت از آن برای هر فرد(خانواده) ۳۰۰۰ تومان خرج برمی دارد. نحوه استقبال بینندگان از ۲۱ قسمت باقی مانده نشان خواهد داد که اتکا به جوهره خلاقه بازیگران و آفرینش تیپ های تازه تا چه حد می تواند، تضمین کننده کشش و جذابیت اثر برای حفظ ارتباط بینندگان با مجموعه باشد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید