روزانه های سینمایی
پنجشنبه بازار ۸

پنجشنبه بازار ۸

چینی شکسته اعتماد

نحوه قرعه کشی یکی از شرکت های مواد غذایی در برنامه سینما گلخانه شبکه سوم سیما ناخودآگاه مخاطبان نمایش خانگی را یاد اولین و آخرین مراسم قرعه کشی سریال "قهوه تلخ" می اندازد. آنجا که مهران مدیری پس از مشخص شدن مالک آپارتمانی از طریق تماس تلفنی با برنده جایزه تماس گرفت و او را شوکه کرد. آن جایزه مثل مهریه های قدیم که نه کسی می داد و نه کسی می گرفت، هیچ وقت به برنده خوش شانس داده نشد و فایل جوایز بعدی سریال هم برای همیشه بسته شد.

خدا می داند که چینی اعتماد مردم پس از شکسته شدن دوباره ترمیم شد یا نه؟ شاید خیلی ها که دستشان برای خرید "ویلای من" به جیب نرفت، هنوز وصف حالشان در این شعر متجلی باشد:

مرنجان دلم را که این مرغ وحشی                ز بامی که برخاست مشکل نشیند

قدر عافیت

عرضه پی در پی آثار تقلبی، بی کیفیت و توهین آمیزی همچون؛ باشگاه هیولاها، قارچ خورها، غارنشین ها و … یک حسن داشت و آن این بود که بعد از این قدر انیمیشن های اریژینال شبکه را بیشتر بدانیم و مثل گذشته فقط شهرت و سال تولید را ملاک قرار ندهیم. این روزها که قرن جدید انیمیشن های "راز دکتر ساتر دی ۲" و "هواپیماها " و هنرنمای پارسیان "ببعی به ماه می رود" را در بازار توزیع کرده اند، با ولع خاصی به تماشای انها می نشینیم و دوست داریم دیگران را هم به خریدشان تشویق کنیم.

اون بالا چه خبر بود؟

یکی از عکس هایی که از مراسم رویارویی صمیمانه روسای سابق و جدید سازمان سینمایی کشور در رسانه های خبری منتشر شده است، عکسی است که آن دو به بالای کادر و به عبارتی سقف اتاقی که در کادر دیده نمی شود، نگاه می کنند. شاید برای خیلی ها این سوال پیش آمده باشد که چه چیزی در فضای بالای اتاق کار رییس سازمان سینمایی توجه آن دو نفر را به خود جلب کرده است. به عنوان شاهدی در مراسم فوق عرض می کنم که رییس سابق در آن صحنه با اشاره به لوستر قدیمی و زیبایی که از سقف اتاق آویزان شده بود، توضیح داد که این اتاق محل کار وزیر فرهنگ و هنر قبل از انقلاب بود. پس از انقلاب به کتابخانه تبدیل شد و در زمان معاونت آقای پزشک پس از بازسازی دوباره به اتاق کار تبدیل گردید.

ساختمان سازمان سینمایی کشور عمری به قدمت نیم قرن دارد و  257 نفر در آن به کار مشغول هستند. 

تولید انبوه ادبیات نفرت

رییس محترم سابق سینمایی کشور علیرغم انکه در گفتگو با رسانه های مختلف حجم عظیمی از اسناد مکتوب، دیداری و شنیداری از خود باقی گذاشت و الحق بیش از اسلاف خود بطور شفاف در زمینه های مرتبط با سیاست ها و برنامه هایش سخن گفت و نوشت، در مقاطعی روابطش با بعضی از رسانه ها سرد می شد و تمایلی به گفتگو با آنها نداشت. از جمله این رسانه ها در کمال تعجب خبرگزاری دولت بود که تقریباً در یکسال گذشته به جز نشست های عمومی در کمتر جلسه ای دعوت می شد. تلاش های نگارنده برای متقاعد کردن ایشان و استثنا نکردن خبرگزاری دولت با توجه به عوارضی که چنین اقدامی در پی داشت، متاسفانه نتیجه بخش نبود و بدین ترتیب هر بار که خبرگزاری دولت از برگزاری نشست و مصاحبه ای با حضور خبرگزاری های رقیب مطلع می شد، خشم و عصبانیت خود را به نوعی بروز می داد. در ماههای اخیر که مسئولان ارشد خبرگزاری دولت به تاسی از دفتر رییس جمهور مخالف مواضع رییس سازمان در قبال خانه سینما بودند، دامنه انتقاد از سیاست های عمومی سازمان سینمایی و عملکرد روابط عمومی سازمان بطور خاص بالا گرفت. بعد از انتخابات و قطعی شدن تغییرات مدیریتی در سازمان سینمایی این بار سرویس فرهنگی خبرگزاری بر حجم آتش خود افزود و لابد با یادآوری اینکه بعضی از همکاران رقیب شان طی چهار سال گذشته و در موسم جشنواره ها و ضیافت ها، محور ستادهای خبری بوده اند و با عقد قراردادهای مختلف و کسب درآمد، آبی زیر پوست شان رفته است، بی محابا دست به قلم بردند و ادبیاتی سرشار از نفرت را پراکندند. این اقدام خبرنگار حوزه سینما که شهامت معرفی خود را ندارد، در خبرگزاری دولت زمانی به گناه و تهمت آمیخته شد که نگارنده را بی انکه دخالت و نقشی در حذف آنها داشته باشد و یا معرف رقبایشان به دبیران جشنواره ها باشد، قربه الی الله عامل ناکامی ها و تحقیر خود پنداشتند و سندی را از خود به جا گذاشت که جز با آب توبه تطهیر نخواهد شد. ادامه حضور افرادی فاقد صلاحیت های لازم اخلاقی در نهاد خبری وابسته به حاکمیت، موضوعی است که قطعاً از دید مسئولان امر پنهان نخواهد ماند. انشاءالله

اول بنا نبود بسوزند عاشقان!

در ولت فیلم "عاشق کشی" نام و تصویر بازیگر مرد نقش اصلی حذف و بازیگر دیگری جایگزین او شده است. بنا به اظهار علیرام نورائی بازیگر سینما و تلویزیون موسسه ناشر فیلم "عاشق کشی" بر روی جلد اصلی ولت عکس و نام او را حذف کرده و تهیه کننده فیلم با رفع مسئولیت از خود این اقدام را به ناشر اثر(موسسه رودکی) نسبت داده است. به گفته وی موسسه ناشر معتقد بوده است؛ عکس بازیگر مردی که هم اینک بر روی جلد گذاشته شده است، ضمانت بیشتری برای فروش محصول ایجاد می کند.

روزانه های سینمایی پیش از این با استناد به اقدامات غیر اخلاقی و غیر حرفه ای مشابه در گذشته پیشنهاد داده بود، مرجع نظارتی، قبل از صدور پروانه تاییدیه طرح ولت را از سوی تهیه کننده هر محصول از موسسات ناشر طلب کند.

یه چیزی تومایه های "فهمت بره بالا"

منیژه خانم حکمت تهیه کننده و کارگردان مستند "عقاید یک اکتور سینما" اعتراضش نسبت به کسانی که فیلمش را دانلود می کنند، اینطوری نشان داده است :

دوست من
اگر قصد خریدن مجموعه «عقاید یک آکتور سینما» را ندارید،‌‌ همان رایگان دانلود کنید (که مهم دیده شدن کار و قضاوت مردمی است) اما از شما خواهش می‌کنیم هزینه خرید هر مجموعه را صرف خریدن «کتاب» و هدیه دادن آن به کودکان بی‌کتاب یا بی‌کتابخانه کنید.
شاید با خواندن کتاب، وقتی آنان بزرگ شدند راحت‌تر بتوانند به همدیگر احترام بگذارند و حقوق هم را محترم بشمارند.

یادآور می شود به گفته یکی دیگر از تهیه کنندگان مجموعه تاکنون حدود یکصد هزار نسخه از فیلم به فروش رفته است.

پرستویی در نقش بهرام شفیع

اصطلاح "میریم که داشته باشیم" را بهرام شفیع در گزارش های ورزشی خود در دهه ۶۰ باب کرد. این تعبیر که به مذاق فارسی زبانان فرهنگستان اصلاً خوش نیامده بود، در هفته ای که گذشت دوباره در خاطره ها زنده شد. پرویز پرستویی بازیگر توانای سینمای کشورمان با توجه به معرفی رییس جدید سازمان سینمایی در پیامی که منتشر کرد این جمله خاطره انگیز را نوشت:

 «اگر وحدتمان را حفظ کنیم‌، می‌رویم سینمای خوب و پرباری را داشته باشیم.»

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید