روزانه های سینمایی
به کجا چنین شتابان؟

به کجا چنین شتابان؟

 محمود سلطانی مدیر عامل موسسه پارس ویدیو – آقای فروتن! با توجه به مطالب جنابعالی جای خوشحالی دارد که از دیدگاه قرآن کریم و دستورات پیامبر عظیم الشان اسلام و جایگاه قانونی موجود در کشور به یک معضل پرداخته اید، باید اشاره کنم به اینگونه رفتارهایی که نشانی از فرهنگ و فرهنگی بودن ندارند و در جایگاه رفیع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رخ می دهد  به چه معنی و مفهومی است ؟ آیا بدلیل نزدیک بودن با مدیران ارشد وزارت ارشاد باید به فعالیت ۱۵ ساله شبکه نمایش خانگی آسیب زد؟ و در این شرایط نا مساعد که هجوم قاچاقچیان عرصه را بر فعالان قانونی شبکه نمایش خانگی تنگ کرده است مرکز رسانه های دیجیتال به چه دلیلی و با چه منافعی؟آیا منافع مادی و معنوی برای وزارت ارشاد دیده شده است؟معاونت سینمایی که بعد سازمان سینمایی شد  یک جایگاه رفیع قانونی دارد به یکباره یک مرکزی که مسئولیت و وظیفه آن کار دیگری و رسیدگی به فناوری روز دیجیتال است ورود به عرصه فقط انیمیشن های پر مخاطب که در سیستم سازمان سینمایی سالها روی آن کار و بحث شده است به بهانه مبارزه با رانت خواری و ویژه خواری ورود پیدا کرده اند؟

فرض بر این که رانت خواری هم در گذشته بوده است، آیا شما رانت را از عده ای که کمک حال سینمای ایران بوده اند گرفته اید به یک سری دلال و بعضا قاچاقچی که هیچ سابقه فرهنگی در کارنامه خود ندارند  داده اید؟ البته انتقاد بی عدالتی به شیوه تقسیم انیمیشن در سازمان سینمایی وجود دارد که باید از طریق ریاست محترم سازمان سینمایی و در صورت عدم پذیرش دستور ایشان وزیر محترم ارشاد رسیدگی شده و جلوی سوء استفاده ها را گرفت.(البته ممکن است در این میان تعداد اندکی از فعالان رسانه دیجیتال باشند که باز به دلیل عدم سرمایه گذاری در سینما حق آنها نیست).یعنی یک انیمیشن روز وقتی ۲۰۰ میلیون تومان ارزش دارد؟بعد افرادی که اکثرا در پلیس امنیت پرونده قاچاق فروشی حتی فیلم های ایرانی را دارند،سوابق موجود و قابل عرضه و تقدیم به هر مرکزی که دلسوز باشد و بخواهد پیگیری کند می باشد. این چه سازوکار و سیستمی است در شرایطی که سازمان سینمایی تنها مرجع مجوز پخش صدا و تصویر می باشد که حتی سازمان صدا و سیما(سروش) و حوزه هنری سازمان تبلیغات که از لحاظ ممیزی  خود مورد تایید و قانونی می باشند باید از سازمان سینمایی مجوز بگیرند، به یکباره مرکز رسانه های دیجیتال  انیمیشن های روز خارجی را به عده ای خاص می دهند حتما منافعی در دل این داستان (برای عده ای شادی آفرین) خوابیده است؟

افسوس از اینکه چرا مقام ارشد وزارت سابق ارشاد با اینکه به ایشان اطلاع رسانی شده بود توجهی نکرده اند ؟هر چند که در روزهای پایان عمر دولت دهم به سرعت انیمیشنهایی که می شد منافع آن به سینمای این کشور برسد در جیب عده ای تازه وارد و بی توجه به امور فرهنگی واریز می شود! خوشبختانه دولت یازدهم مستقر شده است. قطعا ریاست محترم جمهور که مصمم به اجرای قانون  هستند و همکاران کار بلدشان را خوب انتخاب کرده اند، قطعا جلوی اینگونه تخلفات که به هرج و مرج بیشتر در شبکه نمایش خانگی منجر می شود  را گرفته و بر مبنای عدالت اجتماعی که سرلوحه پیامهایشان می باشد و این امکان و این منافع را که در این شرایط خاص پدید آمده، بدلیل اینکه مرتبط با سینمای کشور و نمایش خانگی است را مدیریت می کنند. ما هم خوشحالیم از اینکه مجددا قرار است قانون حاکم شود نه سوابقی که منافع عده ای را دنبال می کند و یا اینکه افرادی که قدرت چانه زنی را به واسطه هایی دارند و احتمالا منافع دیگر،که باعث شده اند، بسیاری از دست اندر کاران شبکه نمایش خانگی که امروز مکمل و حامی اصلی سینمای ایران هستند،‌بی انگیزه شوند و متاسفانه عده ای این هنر،صنعت با ارزش و با قدرت را با اشخاص می بینند! و این اصل که شبکه نمایش خانگی یک جایگاه ویژه در تمام دنیا و مخصوصا در کشور پهناور و عزیز ایران اسلامی دارد و آنقدر اهمیت دارد که مثل شیر و نان هر روز و هر شب در خانه های مردمان خوب و فهیم ایران زمین حضور دارند و دهها اهمیت دیگر که اهل فرهنگ و هنر با یک اشاره به تمام ویژگی های این شبکه عظیم که در نوع خود بی نظیر و بی رقیب است واقفند بدلایل مختلف از جمله قیمت مناسب و ارزان (یکDVD 3000 تومان ) و اینکه در دور افتاده ترین نقاط با یک پلیر و برق می توان در هر ساعت از شبانه روز به آن دسترسی پیدا کرد این ویژگی منحصر به فرد و قابل احترام و در تمام شرایط برای عموم قابل دسترسی است در مابقی رسانه ها این امتیاز وجود ندارد و اگر کمی توجه شود می توان به اهمیت و جایگاه شبکه نمایش خانگی برای اهداف نظام اسلامی پی برد و بهره های متفاوتی از منظر اجتماعی،سیاسی و امنیتی به نفع مردم و برای مردم تعریف نمود که دنیای امروز به بهترین شکل ممکن از این امکان ویژه استفاده می نماید و باید در پی تقویت و رشد آن و در صورت لزوم پالایش مدیریتی و برنامه ریزی نمود نه رفتاری که تیشه به ریشه بزند با شعار من در آوردی (مبارزه با رانت خواری) که معلوم نیست چه هدفی را دنبال می کنند! قطعا جایی که پول باشد قدرت هم می آید اما قانون بر تمام قدرتها غلبه داشته و ماندگار است، مدیران می آیند و می روند آنچه می ماند عملکرد آنهاست! و اگر  اهل فرهنگ و هنر و تولید و نمایش خانگی خود به اهمیت و جایگاه کاری که مسئولیت آن را پذیرفته و ظرفیتی را اشغال نموده اند توجه و همکاری درستی داشته باشند هر مدیری که با یک مقامی ارتباط دارد و مسئولیتی را به امانت بدست گرفته به یکباره به زیر میز نمی زند و همه چیز را به هم نمی ریزد.

امیدواریم در این شرایط جدید که بارقه تدبیر و امید در دل تمام ایرانیان نشسته است و وزیر محترم ارشاد دولت یازدهم به سینما و نمایش خانگی که طبق فرموده رهبر فرزانه و عزیز انقلاب که کلید پیشرفت کشور در دست سینماگران است توجه بیشتری می فرمایند و امکان به حضور رسیدن و دادن گزارش واقعی و مستند و ارائه راهکارهایی که تمام سیاست های رئیس جمهور محترم را در بر میگیرد، از جمله اشتغال زایی و تولید سرمایه (به جای قرض گرفتن و طلب کاری از دولت و ملت نمودن ) و پر نمودن اوقات فراغت خانواده های خوب ایرانی که قیمتی نمیتوان بر این فعالیت گذارد و ارزش و جایگاه ویژه ای که دارد عیان می گردد در واقع باید به این هنر،صنعت از منظر خودش نگاه کرد هنر،صنعتی که آنقدر قدرت دارد می تواند در اقصی نقاط عالم و کشور حضور داشته باشد. یادم هست اوایل انقلاب فیلمهای تظاهرات و دوران انقلاب بر روی نوار VHSبرای آزادیخواهان عالم ارسال می شد این قدرت سینما و بطور خاص نمایش خانگی می باشد که با کمترین هزینه بهترین بهره برداری را می توان نمود اگر ما غافل شویم دشمنان و ثروت اندوزان از این فرصت استثنایی استفاده می کنند. متاسفانه کار کارشناسی کم شده است و هر کسی از ظن خود در جایگاههای مختلف به مقابله با این هنر،صنعت می پردازند هنر،صنعتی که نه سربار  است و نه آویزان بلکه محوری است پویا و با ارزش و قابل دفاع و اجرا، به امید آن روز که به مسئولیت ها به عنوان امانت نگاه کنند و  من ها تبدیل به ما شوند، با مشورت و اجرای قانون از این هنر،صنعت استفاده درست ببریم و هرکس به میزان تلاش و فعالیتش اعلام حضور نماید نه اینکه با رابطه بازی و استفاده از  شرایط به هم ریخته امروزی شعارهای زیبا بدهیم اما در عمل به اصول فرهنگی کشور لطمه بزنیم و سود های کلان ببریم و از نظام و مردم طلبکار باشیمموفق و سلامت باشید

 

 

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید