روزانه های سینمایی
سینما ویدیو در ۱۰۰ روز اول دولت ۱۱ – قسمت اول

سینما ویدیو در ۱۰۰ روز اول دولت ۱۱ – قسمت اول

آقای وزیر این اقدام را عجالتاً در اولویت قرار دهید

این عین آموزه قرآنی است: "و انذر عشیرتک القربین" (ای پیامبر) و خویشاوندان نزدیکت را هشدار ده. صاحب تفسیر مجمع البیان در ذیل این آیه گفته است:

 بدان دلیل در آیه شریفه دستور هشدار به خویشاندان نزدیک داده مى‏شود که مباد موضوع پیوندها مانع دعوت و هشدار گردد؛ و بدان دلیل که دیگران هم حساب کار خود را بکنند.

به باور پاره‏اى دستور این است که پیامبر دعوت اصلاحى و انسانى و آسمانى خویش را از نزدیکان خود آغاز نماید: نخست آنان را از شرک و بیداد هشدار دهد و آن‏گاه دیگران را، و ترتیب شایسته و تدبیر نیکو و سازنده این شیوه را لازم مى‏سازد.

بیش از یکسال است که مرکز رسانه های دیجیتال در اقدامی خلاف رویه های قانونی و البته مستند به یک آیین نامه مصوب! عملاً به موازی کاری با سازمان سینمایی روی آورده و راساً مجوز فیلم و انیمشن صادر می کند.

بررسی و صدور مجوز فیلم امری کاملاً کارشناسی و تخصصی است و مسئولان محترم امر در مرکز فوق صلاحیتی در این زمینه ندارند. ادامه اقدامات مرکز مزبور به انباشت بازار از محصولات آمریکایی بدون ممیزی و ملاحظات کارشناسی شده است. در نقطه مقابل در سازمان سینمایی تامین و عرضه عناوین خارجی تابع ضوابط و ساز و کارهایی است که به عنوان مثال عرضه عناوین خارجی تابعی از سرمایه گذاری برای عرضه عناوین ایرانی است.

توجیه مرکز فوق آن است که در اصل مجوز یک پکیج نرم افزاری را می دهد که ممکن است در آن فیلم هم تعبیه شده باشد و خاصیت نرم افزار چند رسانه ای چیزی غیر از این نیست.!

تفسیر و توجیه مرکز رسانه های دیجیتال موقعیت خوبی را برای فرصت طلبانی فراهم کرده است تا با عرضه عناوین روز هالیوودی، بیشترین سهم و بهره را از بازار ویدیویی کشور برده و پشیزی هم برای تقویت سینمای ملی هزینه نکنند.

بررسی نقش و جایگاه مرکز مزبور و تحلیل عملکرد آن در ۸ سال گذشته موضوع مستقلی است که حتماً باید در هفته های پیش روی بر آن تمرکز شود و به این سوال پاسخ داده شود که آیا راه اندازی مراکزی تحت عنوان خانه های فرهنگی دیجیتال در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مصداق اتم تصدی گری نیست؟ در حالیکه طی دو دهه گذشته مراکز خصوصی پیشگام در آموزش انواع برنامه های رایانه ای بوده و طیف وسیعی از خدمات را به مردم ارائه داده اند، چه لزومی به صرف هزینه قابل توجه برای تاسیس و تجهیز چنین مراکزی بوده است؟

پیشنهاد نگارنده آن است که مرکز مزبور شایسته تر است به کار و فعالیت اصلی خویش یعنی فن آوری اطلاعات بازگردد و شکاف و فاصله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جنبه زیر ساخت ها و خدمات پیشرفته الکترونیکی را برطرف کند و حداقل در قیاس با بسیاری از دستگاهها سیما و چهره مناسب و به روزتری را از خود به نمایش گذارد. همچنین اختصاص و توزیع اعتبارات مربوط به گسترش فناوری دیجیتال بین معاونت ها و سازمان های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند به بهبود وضعیت آنها و بهره مندی بیشتر رسانه های دیداری، شنیداری، مکتوب و … از مزایای صنعت دیجیتال باشد.

همچنین مرکز مورد اشاره می بایست برای چگونگی برخورد با سایت های خلق الساعه ای که مرتباً به کار بارگذاری محصولات شبکه مشغول هستند و به راحتی پاس گل به شبکه های تلویزیونی فارسی زبان می دهند، راهکارهای اجرایی و فنی ارائه می داد که متاسفانه در این بخش نیز خیری را به سینما و ویدیوی ایران نرسانده است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید