روزانه های سینمایی
پنجشنبه بازار ۶

پنجشنبه بازار ۶

ای گروه مومنان شادی کنید

خدا را شکر که عمرمان به دنیا باقی بود تا رایحه رمضان دیگری را استشمام کنیم. خدا کند از فردای عید آثار بندگی و پروای از خدا در رفتار و پندارمان بیش از گذشته نمودار گردد و به یمن اسرار و رموز ماه رمضان که عارفان از آن با خبرند، همواره انوار هدایت الهی روشنگر راهمان باشد. خدایا اگر مشمول رافت تو قرار گرفته ایم، کمک مان کن تا دامان کلام و رفتارمان را به معصیت و گناه آلوده نسازیم.

حلول عید سعید فطر بر همه همراهان "روزانه های سینمایی" مبارک !

آنچه می یافت نشود آنم ارزوست

پیش از این مناسبت هایی مانند اعیاد ملی و مذهبی فرصتی را فراهم می ساخت تا تماشاگران تلویزیون مشتاقانه فیلم های سینمایی تازه ای را در قاب تلویزیون به تماشا بنشینند.

نگاهی به عناوین فیلم های ایرانی تلویزیون که برای تعطیلات عید فطر در نظر گرفته شده است، گویای دست خالی شبکه های سیما در زمینه خرید و نمایش چنین فیلم هایی است. تنها فیلم کمتر پخش شده سیما در فهرست اعلام شده، "چک" ساخت کاظم راست گفتاراست. این فیلم در تاریخ ۳۰ اسفند سال گذشته از شبکه اول پخش شده بود. با این ترتیب سینماهای کشور با ۵ فیلم جدید اکران شده می توانند تا حد زیادی نیاز تصویری علاقمندان را تامین کنند.

در این مثل مناقشه است!

"حساسیت شورای نمایش خانگی همانند تلویزیون است. شورای نمایش خانگی حساسیت‌های بیشتری نسبت به شورا‌های دیگر پروانه نمایش دارد چون فیلم‌هایی که در شبکه‌ نمایش خانگی توزیع می‌شوند، مخاطبان خیلی بیشتری از سینما دارند، به همین دلیل حساسیت‌های این شورا همانند تلویزیون است."

این اظهارات منسوب به مسئولی است که دبیر شورای نمایش خانگی در ماههای اخیر است. تاکید بر مشابهت ویدیو با تلویزیون مغالطه ای است که باید قدری در باره آن روشنگری کرد.صرف اینکه مخاطبان ویدیو از سینما بیشتر است نباید به شباهت ویدیو به تلویزیون تعبیر شود. تلویزیون به دلیل پوشش گسترده و بلامنازعش در خانواده های ایرانی ناگزیر است، ملاحظات فراوانی را در نظر گیرد و راه هر گونه تاویل و تفسیر انحرافی را بر بیننده ببندد.      

در نقطه مقابل ویدیو بر سر مخاطب آوار نمی شود و او را منفعل در برابر خود نمی نشاند. مخاطب از آنجا که برای تهیه ویدیو باید هزینه کند، مختار است که با مطالعه و شناخت قبلی به خرید اثر اقدام کند. پدران و مادرانی که به درستی حساسیت در برابر تربیت فرزندانشان دارند، با مشاهده اولیه فیلم می توانند تماشای آن را به بچه هایشان توصیه کنند و یا نکنند. اگر بنا بر تحمیل اصول و سیاست های ممیزی تلویزیون بر ویدیو بود چه نیازی به رسانه ویدیو بود.؟ با این نگرش ویدیو حکم کانال بیست و یکم تلویزیون را پیدا می کند و سازمان سینمایی شعبه ای از رسانه ملی در میدان بهارستان به حساب می آید. اگر 20 کانال موجود تلویزیونی در رقابت با صدها کانال فارسی زبان ماهواره ای، توانسته اند یک تنه بار مسئولیت را به دوش کشند و نیازمند انباز و شریکی به نام ویدیو نیستند، حق با شماست.!

در واقعیت کوچ بعضی از سینماگران مطرح به شبکه ویدیویی جز این نبوده است که در فضای بازتری تنفس کنند و آزادانه تر خلاقیت شان را بروز دهند.

معادله دو سویه

برنامه های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی رییس جمهور برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ادبیات نسبتاً فخیم و به روزی نگاشته شده و بخش مهمی از تنگناها و چالش های پیش روی عرصه فرهنگ و هنر کشور را در متن خود جای داده است. با فرض اینکه وزیر پیشنهادی از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفته و بستر لازم برای تغییر و تحولات نگرشی در وزارتخانه متبوع ایشان فراهم گردد، می توان خوش بین بود که هنرمندان و نویسندگان بتوانند در فضای بازتری به خلق اثر اقدام کنند.

سوی دیگر معادله رونق آفرینش های ادبی و هنری آن است که قدرت خرید مردم بهبود یابد و کالاهای فرهنگی یکبار دیگر در سبد خرید مردم قرار گیرند. افزایش تیراژ کتاب، نشریات و رونق سالهای سینما، تئاتر، موسیقی و نگارخانه ها همه در گروی افزایش درآمد اقشار متوسط فرهنگی جامعه است چه در غیر اینصورت، اقتصاد فرهنگ و هنر به دولت و حمایت آن وابسته مانده و زمینه رانت جویی و تبعیض ناخواسته در بین اهالی شریف فرهنگ و هنر فراهم خواهد شد. در برنامه پیشنهادی آثار ناشی از تحمیل تحریم ها بر ساختار اقتصادی کشور مورد توجه قرار گرفته است و همزمانً از سوء تدبیرهایی سخن به میان آمده است که در پیچیدگی اوضاع کنونی و نحیف و ضعیف ماندن بنیه اقتصاد فرهنگ بی تاثیر نبوده اند.

" به دلیل مواجه شدن کشور با شرایط دشوار اقتصادی و هم‌چنین سوءتدبیرهای خاص در عرصه فرهنگ که برآمده از تنگ‌نظری‌ها و فقدان مدارا و تساهل با فرهنگ و هنر بوده، اقتصاد فرهنگ در سال‌های اخیر بیش از گذشته با مشکل مواجه شده است. از دشواری‌های صنعت نشر تا مشکلات اقتصادی سینما و تئاتر تا سایر عرصه‌های فرهنگ و هنر، میدان فراخی از دشواری‌های اقتصاد فرهنگ قابل مشاهده است که به شدت آینده فرهنگی کشور را تهدید می‌کند."

به هر حال آنچه که در آن تردیدی نیست، ضرورت تلاش همه جانبه برای تحقق مطالبات و انتظارات جامعه فرهنگی و هنری کشور است. تامین امنیت سرمایه گذاری، رفع موانع و محدودیت ها در مسیر تولید آثار ادبی و هنری، جلوگیری از مداخلات غیر ضروری دولت می تواند ظرفیت های هنری کشور را ارتقا دهد و به تعامل هر چه بهتر جامعه فرهنگی و هنری با جامعه جهانی منجر شود..

"روزانه های سینمایی" در روزهای آتی به زعم خود فهرستی از اولویت های کاری مدیران آینده سینما و ویدیوی کشور را ارائه خواهد داد. دوستان علاقمند نیز می توانند در این زمینه اطهار نظر  نمایند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید