روزانه های سینمایی
دانستن حق مردم است

دانستن حق مردم است

از شما پنهان نباشد؛ در یکسال گذشته طی سه نامه از معاون محترم آثار سازمان سینمایی درخواست کردم تا برای آگاهی عموم از عملکرد شوراهای ویدیویی و نیز نمایش خانگی مصوبات آنها را در اختیار روابط عمومی قرار دهد تا با پایش و تکنیک های خبر نویسی به انعکاس آنها اقدام نماییم. شورای ویدیویی همان شورایی است که پروانه ساخت و تولید فیلم و سریال های ویدیویی را می دهد و حسب مورد برای نمایش های عمومی هم پروانه نمایش می دهد. شورای نمایش خانگی هم که بی نیاز به معرفی است.

به منظور ترغیب معاونت مزبور به ارائه اطلاعات و آگاه ساختن وی از اهمیت این موضوع، استدلال کردم که اگر اهمیت مجموع اخبار و تحولات ویدیو بیش تر از سینمای اکران نباشد، کمتر نیست. حجم سرمایه گذاری، سرمایه در گردش، تعداد مخاطبان، تنوع و تعدد محصولات ویدیویی، کثرت شاغلین درحوزه ویدیو از تامین و تولید گرفته تا تکثیر و پخش و فروش، ضریب نفوذ ویدیو در جامعه و …قابل مقایسه با سینما نیست و بهتر است همانطور که مصوبات شورای پروانه ساخت و اکران مرتباً به اطلاع عموم رسانده می شود، ویدیو و نمایش خانگی نیز مورد غفلت قرار نگیرد.

متاسفانه به نامه های مکرر ارسالی پاسخی داده نشد و شنیده شد که حضرات صرفاً با ارائه اطلاعاتی در حد عدد و رقم موافق هستند. به زعم آنها ممکن است اطلاعات تفصیلی مورد سوء استفاده دشمنان قرار گیرد.! منظور از دشمنان در این یک فقره استکبار جهانی و لابی صهیونستی نیست بلکه منتقدان و مغرضانی اند که همیشه دنبال ایراد و بهانه گیری از خدمات دولتمردان هستند. از دید آنها همین یک نمونه کافی بوده و شاهدی برای ادعایشان می باشد.

بنابر این همکاران مایلند که هر سه ماه یکبار چنین بمب خبری ترکانده شود:

تعداد پروانه ساخت ویدیویی :  عدد، تعداد پروانه نمایش ویدیویی : y عدد و تعداد پروانه نمایش خانگی صادره: z  عدد!

برای اینکه باور کنید جدی می گویم و قصد شوخی ندارم، گزارش عملکرد دو شورای فوق در فصل بهار به همین ترتیب و در دو سطر برای رییس سازمان سینمایی ارسال شده است و رونوشتی از آن برای روابط عمومی  – محض خالی نبودن عریضه- ارسال شده است.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • آقای فروتن عزیز

    شما بهتر می‌دانید چون این عزیزان از صدا و سیما آمده‌اند و آن جا هم‌زمان کارفرما، سفارش‌دهنده، سرمایه‌گذار و ناظر بوده‌اند، احساس ولی‌نعمت نسبت به ارباب رجوع و مردم دارند. به همین دلیل است که مثل صدا و سیما خود را از ارائه گزارش به افکار عمومی مصون می‌دانند. اگر هم وقتی تحقیق و تفحصی باشد به آقایان بر می‌خورد. اگر هم افراد مسئول و پاسخگویی مثل شما، وظیفه طبیعی و بدیهی آنها را تذکر دهند، قیاس به نفس می‌کنند و به پای سعایت و رقابت و دخالت و … می‌گذارند. امیدوارم دولت جدید مدیرانی از جنس مردم بر این اریکه بنشاند

  • با سلام فیلم ضد گلوله واقعا فیلم بی سرو تهی بود ویه چیز خنده دار این بود که قسمتهای حذف شده در یک تراک جداگانه در منوی دی وی دی  گذاشته شده بود اگه این قسمتها ممیزی شده بود و قابلیت پخش نداشت چه جوری برای نمایش گذاشته شده بود و اگر مهم نبود چرا سکانسها رو از فیلم  حذف کردید

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید