روزانه های سینمایی
پنجشنبه بازار ۳

پنجشنبه بازار ۳

شما چرا جو گیر شدید؟

چند روز پس از پهن کردن بساط پنجشنبه بازار و باز کردن سر شوخی با حاجی زم به عنوان یکی از نامزدهای پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از نویسندگان، شاعران، فیلمسازان و هنرمندان رشته های مختلف با تهیه طوماری خطاب به رییس جمهور منتخب بر کمالات حاجی زم تاکید کردند و وی را مناسب احراز پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانستند.

این اتفاق احتمالاً واکنشی بود به سخنان حجت الاسلام خاتمی که احمد مسجد جامعی را برای وزارت خانه مذکور مناسبتر تشخیص داده بود.

به هر حال با یادآوری درخواست رییس جمهور منتخب که مایلند در فضایی آرام و بی حاشیه همکاران خود را انتخاب نمایند، روزانه های سینمایی هر گونه دخالت و فضاسازی به نفع حاج اقا زم را تکذیب می کند و به زبان ساده اذعان می دارد: حالا ما یک چیزی گفتیم شما چرا جو گیر شدید.!

یکی داستان است پر آب چشم

همانطور که قابل پیش بینی بود پیش از ظهر امروز در گرمای ۴۰ درجه و در ماه رمضان جمع بیشتری از اعضای خانه سینما مقابل خانه اشان تجمع کردند تا به وعده پیشین خود عمل نموده باشند. نتیجه ای که از اجتماع اعتراض آمیز امروز حاصل شد، تاکید بر برگزاری مجمع عمومی در تاریخ ۶ مرداد بود. مجمعی که در آن نمایندگان صنوف خانه سینما یکی از اساسنامه های اصلاحی ماههای اخیر را مورد تصویب قرار داده و آن را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت تایید نهایی ارائه خواهند داد.

در اجتماع امروز عنوان شد که نمایندگان صنوف، کلیات اساسنامه مصوب هیات هفت نفره را قبول دارند. معنای این حرف آن است که آنان در مجمع ۶ مرداد به جزییات اساسنامه نیز ورود خواهند کرد.

آنطور که از قرائن پیداست پیشنهاد تسلیمی بنده به رییس محترم سازمان سینمایی نیز مقبول نیفتاده و ایشان توافق بین هیات مدیره جدید خانه سینما(منتخب مجمع عمومی ۱۹ تیرماه) و هیات مدیره قدیم را رافع بن بست موجود و سبب بازگشایی خانه سینما می دانند.

عصاره پیشنهاد بنده این بود که به موجب تفاهم طرفین در تاریخ ۱۳ تیرماه و تایید مراتب از سوی رییس محترم جمهور، هیات مدیره خانه سینما موظف به برگزاری مجمع عمومی است و می بایست شرایطی را فراهم کند که صنوف ده گانه دارای مجوز از هیات رسیدگی بر مراکز فرهنگی و هنری وزارت ارشاد و صنوف پیشین به اتفاق در مجمع عمومی شرکت کنند و صنوف خانه سینما نیز در برابر مقررات جدید از خود تمکین نشان دهند. به همین خاطر از رییس محترم سازمان سینمایی درخواست کردم با بازگشایی خانه سینما و استقرار همزمان هیات مدیره خانه سینما و هیات نظارت موافقت فرمایند.

در اینصورت هیات نظارت به نمایندگی از سازمان سینمایی می تواند مشوق و راهنمای صنوف خانه سینما برای ثبت نام نمایندگان شورای مرکزی آنها بشود و هیات مدیره نیز شرایط ذهنی و عینی برپایی با شکوه مجمع عمومی را فراهم نماید.

البته پیش شرط این درخواست آن بود که مجمع عمومی تعدادی از صنوف در تاریخ ۱۹ تیر که منتهی به تاسیس خانه اصناف سینمای ایران گردید، موقتاً نادیده انگاشته شود و تمام توجهات معطوف تحقق توصیه و رهنمود رییس جمهور محترم و توافق نامه ۱۳ تیر ماه گردد. در این سوی ماجرا هیات نظارت و سازمان سینمایی بر این عقیده هستند که هیات مدیره قصد دارد مجمع عمومی ۶ مرداد را بر اساس اساسنامه سال ۱۳۸۷ برگزار کند و ضمناً در سه روز اول پس از توافق ۱۳ تیر ماه، صنوف خانه سینما برای معرفی اعضای شورای مرکزی شان اقدامی ننمودند.

در پاسخ باید گفت که در توافق نامه ۱۳ تیر ماه این موضوع مورد تصریح قرار نگرفته بود که مجمع عمومی بر اساس کدام اساسنامه باید برگزار شود. ثانیاً هیات مدیره کنونی خانه سینما نه بر اساس اساسنامه مصوب شورای فرهنگ عمومی(۱۳۶۶) بلکه مبتنی بر اساسنامه سال ۱۳۸۷ انتخاب شده اند. اگر هیات مدیره مسامحتاً برای گفتگو و تعامل در یکسال گذشته به رسمیت شناخته شده است، چندان فرقی نمی کند که کدام اساسنامه مبنای تشکیل مجمع عمومی ۶ مرداد شود. ثالثاً خروجی مجمع عمومی ۶ مرداد هر چه باشد و با حضور هر تعداد از نمایندگان صنوف به تصویب برسد، النهایه به هیات رسیدگی به مراکز فرهنگی و هنری جهت بررسی و تصویب نهایی ارائه می شود.

همچنین اگر در سه روز نخست صنوف خانه سینما مراجعه ای به ارشاد برای معرفی اعضای شورای مرکزی نداشته اند، شورای نظارت می تواند با اعلام هشدار و یادآوری از اعضای شوراهای مرکزی صنوف بخواهد تا قبل از برگزاری مجمع عمومی ۶ مرداد حتماً ترتیبات قانونی مقرر را رعایت کنند. متقابلاً شوراها اگر ملاحظه ای در این زمینه دارند باید از سوی هیات نظارت و هیات مدیره به درستی توجیه شوند و سوال و ابهام احتمالی آنها برطرف گردد.

البته برگزاری شتابزده مجمع عمومی ۱۹ تیر ماه تیر خلاصی به توافق ۱۳ تیر ماه بود و زمینه ساز اتفاقات روزهای اخیر گردید. در یک جمع بندی نهایت خوش بینی است که تصور کنیم روزی صنوف دو پاره شده کنونی زیر یک چتر جمع گردند زیرا پیش از این نیز اتحادیه تهیه کنندگان دیروز و جامعه صنفی تهیه کنندگان فیلم ایران امروز، ساز جدایی را سر داده بود و  با اخذ مجوز از وزارت کشور خرج خود را از خانه سینما و صنوف آن جدا کرده بود. اینکه در سطور بالا نوشتم " مجمع عمومی تعدادی از صنوف در تاریخ ۱۹ تیر که منتهی به تاسیس خانه اصناف سینمای ایرات گردید، موقتاً نادیده انگاشته شود" ناظر به همین واقعیت است که خدا را چه دیدی شاید فردا روزی با واقعیت دو تشکل "خانه سینما" و " خانه اصناف سینمای ایران" کنار بیاییم.!

سفره اطعام

از شما چه پنهان موسسه گلرنگ رسانه اولین قدم را برای گشودن سفره افطار برداشت و جمعی را برای شرکت در ضیافت افطار شرکت صنعتی گلرنگ دعوت کرد. متاسفانه در مراسم یاد شده که بهانه خوبی برای تجدید دوستی ها و تالیف قلوب است کمتر نشانی از حضور فعالان نمایش خانگی بود و چون کرم میزبان بی تردید شامل جمع کثیری از مهمانان بوده است، غیبت دوستان و همکاران موسسه گلرنگ رسانه در ضیافت افطار دوشنبه شب سوال برانگیز است. امید است در ضیافت افطار اتحادیه صنفی موسسات شاهد حضور پر رنگ تر مدیران محترم موسسات ویدیو رسانه باشیم.

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • چرا آقای شمقدری در این روزهای پایانی دولت این همه بر جنجال و سر و صدا پافشاری می‌کنند؟

    کافی بود با بزرگواری اعلام کنند چون فرصت حل و فصل دوستانه مسأله نیست، این مهم را به سازمان سینمایی دولت بعدی وامی‌گذاریم

    مگر می‌شود کسی نام نیک نخواهد؟ مگر می‌شود کسی "یادش بخیر" برای خودش نپسندند؟ چرا ماجراجویی می‌کنند؟

  • جناب فروتن با سلام، چون همیشه شما را متین و اهل منطق دانسته‌ام چند سوال می‌پرسم، امیدوارم که حمل بر توهین نشود و پاسخ‌های شما را همین جا بخوانم آقایان که الحمدلله کباده دین داری و ایمان می‌کشند، تحمیل این همه فشار و عذاب بر اهل سینما حق الناس نیست؟ تصرف خانه‌ی این جماعت ظلم نیست؟ مگر دولت ساختمان کم دارد که به خانه‌ی سینمای فرمایشی خودش بدهد، همین یک ساختمان در تهران هست؟ اگر ترس از تصرف ساختمان و بلکه حیثیت سینما نبود، این همه آدم پا به سن گذاشته در گرمای ۴۰ درجه زیر تیغ آفتاب می‌ایستادند؟ جواب این همه اتلاف زمان و سرمایه و فرصت را چه کسی می‌دهد؟ چرا مهرورزی این دولت در حق اهل سینما به فشار و تعدی محدود ماند؟ امثال آقای … کم از قبل دفاع مقدس و نهادهای وابسته مثل فارابی، رسانه‌های تصویری و سینمای تجربی سرمایه اندوخته‌اند که حالا دنبال فتح خانه سینما هستند؟

    •   سلام بر شما اگر نخواهیم یک طرفه قضاوت کنیم باید از یاد نبریم که متاسفانه اتفاقات امروز ریشه در اقدام اشتباه جمعی دارد که در سال ۱۳۸۷ با تغییر اساسنامه خانه سینما بدون مجوز و تایید شورای فرهنگ عمومی بهانه به دست کسانی دادند که شاید از اساس با خانه سینما مخالف باشند.این حضرات تا امروز به جبران اینکار، راضی به عذرخواهی هم نیستند. فراموش نکنید که نرمش و انعطافی که از هیات مدیره می بینیم مربوط به شش ماه اخیر است و این دوستان نیز حاضر به پذیرش اشتباه خود نبودند

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید