روزانه های سینمایی
حامیان مالی

حامیان مالی

یکی از عزیزان در گفتگویی اظهار داشته در سال اصلاح الگوی مصرف ، جشنواره فیلم فجر امسال هیچ اسپانسری ندارد . به زعم ایشان در واقع چون جشنواره حامی مالی ندارد ، تلاش شده است با رعایت اصلاح الگوی مصرف ، بودجه ی موجود درست استفاده شود . اولین چیزهایی که با خواندن این سخنان به ذهن خطور میکند این است که :

– حضور اسپانسر احتمالا معادل بریز و بپاش است .

– در ادوار گذشته حامیان مالی مانع از اصلاح الگوی مصرف و عمل بدان بوده اند .

– غیبت اسپانسر سبب خیر شده است و مقتصدانه عمل کردن را به یادمان آورده است

… تعریف و تصوری که معمولا از حامی مالی داریم آن است که بخش عمده ای از هزینه ها و مصارف متعارف یک برنامه را در ازای سرویس و امتیازی که دریافت می کند ، برعهده می گیرد و بدین ترتیب تا حدی کمبود منابع مالی و نقدینگی صاحبان برنامه را تامین و جبران می کند . وجود حامی مالی الزاما به معنای آن نیست که دست برنامه ریزان برای شاخ و برگ دادن به برنامه مورد نظرشان بازتر شده و در غیاب اسپانسر از انجام آن باز می مانند . هیچ استبعادی ندارد که در اجرای برنامه ای از وجود حامی مالی سود برد و و در عین حال به رعایت الگوی مصرف نیز پایبندی نشان داد. 

 از سوی دیگر اتفاقا در برنامه ها و پروژه های دولتی بهره مندی از حامی مالی ( البته در چارچوب های منطقی ) سبب استفاده بهتر و موثرتر از منابع مالی موجود شده و با مدیریت بهینه منابع و آورده های اسپانسر می توان جلوه دیگری از اصلاح الگوی مصرف را به نمایش گذاشت . زیرا زمانی که حامی مالی بخشی از هزینه های پیش بینی شده را پوشش می دهد ، این امکان فراهم می شود که منابع محدود موجود در مصارف لازم تری هزینه گردد و دغدغه ای بابت کمبود اعتبار و معطل ماندن امور مهمتر وجود نداشته باشد .

البته این نکته را هم نباید از یاد برد که در دو سال گذشته با طناب وعده های اسپانسری بد قول دو بار در چاه رفتیم و به عبارتی از یک سوراخ دو بار گزیده شدیم . خلف وعده آشکار یک حامی مالی دولتی ، آسیب حیثیتی بسیاری را بر مدیران جشنواره ای معتبر وارد کرد و جبران آن از محل سایر منابع ، تاخیر یا توقف در روند برنامه های دیگری را به دنبال خواهد داشت .  

امید است در رعایت اصلاح الگوی مصرف که همواره باید به اجرای آن ملزم باشیم و تلاش مجدانه برای کاهش تعهدات مالی از روی دوش دولت و جلب مشارکت های مردمی ، توفیقات بیشتری را نصیب ببریم .

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید