روزانه های سینمایی
اعترافات

اعترافات

در مراسم پایانی اولین جشنواره فیلم های تلویزیونی ، رییس سازمان صداو سیما به ایراد نکاتی پرداخت که اشراف او را به جنبه های فنی و تخصصی مقوله تولیدات تلویزیونی حداقل در آن نطق ، بیش از معاونت وی در امور سیما جلوه گر ساخت . اشاره مدیر رسانه ملی به ضعیف بودن و عقب ماندگی سینما و تلویزیون ایران در زمینه خلق و اجرای جلو ه های ویژه ( visual effect) مطلب مهمی است که به راحتی از کنار آن نمی توان گذشت . همین که بر خلاف رسم معهود یک مدیر حاضر می شود در چنین مراسمی که معمولا همه ازکارهای مثبت و دستاوردهای خود صحبت می کنند ، از کم و کاستی ها هم سخن بگوید ، جای خرسندی است . 

مهندس ضرغامی به صراحت از ناآشنا بودن اغلب مدیران کنونی با این پدیده صحبت کرد و باز شدن گره از این کار فرو بسته را در گروی حضور جوانان کاربلد و مستعد دانست .

او ضمن آنکه به ارتباط وثیق این هنر با علوم رایانه ای اشاره کرد و از تمایز جلوه های ویژه میدانی با تمهیدات بصری سخنی نگفت ، بر این نکته صحه گذاشت که جهش اساسی در این امر به سرمایه گذاری کلان نیازمند است . نگاهی به وضع موجود سینما و تلویزیون کشورمان به خوبی موید ادعای فوق است و دل خوش کردن به پاره ای از تمهیدات تصویری در مجموعه های تلویزیونی و یا آثار سینمایی قطعا با آنچه که ایده آل و نیاز مبرم ماست ، فاصله زیادی دارد .البته در دو سال گذشته از رهگذر تولید فیلم سینمایی حضرت سلیمان پیامبر و استفاده از متخصصان چینی تراز جلوه های بصری در مدیوم سینمای ایران کمی بهبود یافت اما به مصداق با یک گل بهار نمی شود ، باید در صدد نهادینه ساختن این کار در جمیع جهات برآمد . یادمان باشد مستعد بودن نسل نوخاسته کنونی در امور پیچیده رایانه ای و نرم افزاری ، شرط کافی برای بهره مندی ما از جلوه های بصری نیست . آشنایی با رموز سینما و فرایند تولید فیلم در جنبه های هنری و فنی ، پیش شرط ورود متخصصان در این زمینه است . به تعبیر دکتر معتمدی جلوه های بصری آمیزه ای از هنر و علم است .علم به چگونگی دریافت انسان از وقایع اطراف و هنر شبیه سازی آن با بکارگیری فن آوری های روز . (مقاله ویژوال افکت در سینمای ایران -کتاب سینمای نوین به اهتمام نگارنده -انتشارات فارابی -بهار۸۸)

در این مسیر پیشگامی دانشکده صدا و سیما برای ارائه رشته جلوه های بصری در مجموعه رشته های تحصیلی موجود ، گام مثبتی بری جذب و تربیت دانشجویان علاقه مند به شمار می رود . فراخوان عام رییس سازمان و دعوت وی از جوانان برای تشکیل شرکت های تخصصی اگر با رایزنی ایشان یا مقام ذیربط با معدود متخصصان کنونی کشورمان همراه باشد ، به صواب نزدیکتر است و مانع از هرز رفتن انرژی و منابع در این زمینه خواهد بود .

در همین رابطه یکی از کمبود های محسوس سینما و تلویزیون کشورمان ، استودیوهای بزرگ برای اجرای صحنه هایی است که که تلفیق آن صحنه ها با تروکاژهای تصویری و رایانه ای به خلق صحنه های مورد نظر خواهد انجامید ( CGI ) . به عبارت دیگر تدارک یکسری کامپیوترهای پیشرفته و تجهیزات جانبی برای ذخیره یا انتقال اطلاعات و پردازش آنها توسط جوانان علاقه مند ، الزاما رافع نیاز در این زمینه نیست . مجموعه ای از امکانات و منابع مادی و انسانی و در صدر آنها ورود دانش و تجارب این مهارت به کشور می بایست در این راه به کار گرفته شود .

اگر تا چند سال پیش بهره مندی از اسکنر ۴k ، فیلم رکوردر پیشرفته و سیستم های اصلاح رنگ در ایران به آرزویی دست نایافتنی می ماند ، اینک چند صباحی است این آرزو جامه عمل به خود پوشیده و تکنسین های ایرانی در حال تجربه اندوزی با این تازه های فن آوری هستند . اما همانطور که پیشتر نیز گفته شد سرمایه گذاری برای آموزش نیرو و از آن مهمتر اختصاص ارقام هزینه ای مشخص برای طراحی و خلق جلو ه های بصری در پروژه های سینمایی و تلویزیونی به مرور شکاف تکنیکی سینمای ایران با سایر کشورهای توسعه یافته را کم خواهد کرد .

به هرحال به دلیل یکسان بودن بستر لازم برای ارتقای فن آوری جلوه های بصری در سینما و تلویزیون ، پیشگامی مدیران ارشد هر کدام از این دو رسانه  یا سرمایه گذاری مشترکشان ، می تواند موجبات کیفی تر شدن و وسعت امکانات بیانی هر دو رسانه را به همراه داشته باشد .

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید