این دوره از جشنواره فیلم فجر ویژگی های مخصوص به خودش را دارد و مایلم در این یادداشت به بعضی از آنها اشاره کنم .
_ چند سالی است که رتبه ایران در زمینه تولید فیلم سینمایی در مقیاس جهانی و در بین کشورهای دارای سینما ( با سالن سینما اشتباه نشود ) در رده دهم تا پانزدهم در نوسان بوده است . اگر بعضی از افراد به این آمارها بدبین هستند و چندان اعتباری برای آنها قائل نیستند ، کافیست آمار تولید فیلم در سالهای اخیر را از نظر بگذرانند و یا به فهرست بلند بالای بیش از نود فیلمی که فرم شرکت در بخش مسابقه سینمای ایران این دوره از جشنواره را پر کرده اند ، بنگرند . آن هم در سالی که به دلیل التهابات و وقایع سیاسی اجتماعی اخیر شرایط کاملا متفاوتی را به خود گرفته بود و رکود و بلاتکلیفی نگران کننده ای بربسیاری از عرصه های تولیدی کشور چنبره انداخته بود .
_ افزایش عناوین موسوم به فیلم های اول و دوم و حضور چهره های جدید و خوش آتیه در این بخش از جشنواره فیلم فجر معنایی جز این ندارد که فیلمسازی برای نسل کنونی کشور یکی از زمینه های مورد علاقه و بزنگاهی برای بروز استعدادها و پژواک دغدغه های فکری و احساسی آنهاست . نمایش همزمان بعضی از همین فیلم ها در بخش مسابقه اصلی که البته در سالهای گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده است ، موید استعدادهای جوان و ظهور سینماگرانی خلاقی است که به قول گزارشگران ورزشی در آینده از آنان بیشتر خواهیم شنید . !
_ در شرایطی که حدود ده نشریه تخصصی سینمایی در کشور منتشر می شود و یک خبرگزاری اختصاصی و صدها وب سایت و وبلاگ در فضای مجازی اتفاقات سینما و وقایع مربوط به آن را بازتاب می دهند ، جز این نیست که سینما در کانون توجهات ما ایرانی ها قرار دارد و بی تعارف مبتلای آنیم . اگر تا سال گذشته سه مرکز استان بطور همزمان عناوینی از فیلم های جشنواره را به نمایش می گذاشتند ، این رقم امسال به ده استان افزایش یافته و هیچ بعید ندانید که با همین روال سالهای آینده استان های بیشتری به این افتخار و مباهات نائل آیند .!
_ پدیده ای به نام ملک سلیمان در جشنواره بیست و هشتم به تعبیر علیرضا زرین دست لکنت زبان سینمای ایران را از بین برد و چشم انداز امیدوارکننده ای را برای استفاده از جلوه های ویژه بصری ( CGI) در سینمای کشورمان نمودار ساخت . یادمان باشد بحرانی کارگردان این فیلم مدعی است آنچه که لئولو و تیم هنگ کنگی او در فیلم طراحی و اجرا کرده اند ، از این پس به راحتی از عهده جوانانی که در کنار آنها کارآموزی کرده اند ، برخواهد آمد .
_ هرقدر عده ای بکوشند تا ثابت کنند جشنواره رونق سال های گذشته را ندارد اما نمی توانند از کنار یک اتفاق بزرگ به راحتی بگذرند و آن را نادیده بگیرند . برج میلاد به عنوان یکی از مظاهر زیبا و مدرن شهری تهران ، امسال با همه امکانات خوبش فرصتی را فراهم ساخت تا بسیاری از برنامه های جشنواره که پیش از این بصورت پراکنده به اجرا در می آمد ، این بار در یک مجتمع و در کنار هم برگزار گردند . تصورش را بکنید ؛ بازار فیلم فجر ، نشست ها و کارگاه های علمی ، ایستگاه ها و واحدهای پخش زنده ی چندین برنامه رادیویی و تلویزیونی ، ستاد جشنواره ، سالن های متعدد برای تماشای یخش های اصلی جشنواره ، برخورداری از اینترنت و خلاصه در یک کلام وفور نعمت در برج میلاد ،در مجموع نقطه عطفی را برای بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر رقم زد .
_ البته مثل همیشه بعضی از فیلم ها به دلیل تمام نشدن مراحل آماده سازی یا اصلا به جشنواره نرسیدند و سبب ساز تغییر در جدول برنامه ها شدند و یا با تاخیر در روزهای پایانی به نمایش درآمدند و اعلام و معرفی نامزدها را با تاخیر روبرو ساختند . به این ترتیب باز هم ثابت شد ، هشدارها و مهلت های ستاد جشنواره برای دریافت نسخه های قابل نمایش فیلم ها ، مدت هاست اعتبار و نفوذ خود را از دست داده است و حنای همکارانم دیگر رنگی ندارد .!
اضافه کردن نظر