این را هم بگذارید به پای اخلاق و مرام ما ایرانی ها؛ مادام که افرادی در مصدر مسئولیت هستند به هر دلیلی از ابراز نظرات انتقادی خود طفره می رویم و لب از لب مبارک باز نمی کنیم. امر به معروف و نهی از منکر را به بایگانی می سپاریم و مترصد تغییر مدیران مربوطه می نشینیم تا فردا روزی که دیگر با مدیران سابق رودربایستی نداریم، سفره دلمان را باز کنیم.
نمونه هایی که در ادامه این یادداشت ملاحظه می کنید از زبان دو تن از تهیه کنندگان و یکی از کارگردانان سینمای ایران در نقد عملکرد مدیریت سابق موسسه رسانه های تصویری ابراز شده است. نقدهایی که اگر سال های گذشته مطرح می شدند ای بسا منشا خیرات و برکاتی می شدند و به اصلاح هر چه بیشتر امور موسسه مزبور منتهی می گردیدند. با احترام به آرا و نظرات قابل تامل ایشان گلایه از آنها به قوت خود باقی است مگر انکه پیش از این هم نظیر چنین مطالبی از زبان ایشان بازگو شده و ما از آن بی خبر مانده باشیم. بخوانید:
۱-«سعید سعدی» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: موسسه رسانه های تصویری بجای ورود به عرصه تولید باید بر حمایت از توزیع آثار سینمایی در شبکه نمایش خانگی تمرکز می کرد و سیاست ورود این موسسه به عرصه تولید فیلم اشتباه بود.
وی ادامه داد: هدف از تشکیل موسسه رسانه های تصویری از ابتدا کمک به توزیع درست فیلم های سینمایی بود اما این رویکرد محقق نشد.
تهیه کننده فیلم سینمایی «سیزده» توضیح داد: بسیاری از تهیه کنندگان به دلیل وضعیت بحرانی شبکه نمایش خانگی در توزیع آثار خود با مشکلاتی روبه رو هستند و در این شرایط صرف بودجه موسسه رسانه های تصویری برای تولید فیلم صحیح نبود.
سعدی همچنین نبود قانون کپی رایت را از مهمترین عوامل ضربه زننده به شبکه نمایش خانگی عنوان کرد و توضیح داد: موسسات ویدیو رسانه در توزیع فیلم های سینمایی موفق عمل نکرد.
وی ادامه داد: موسسه رسانه های تصویری با ورود به عرصه تولید، اقدام به موازی کاری با بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی کرد در حالی که تولید فیلم در شرح وظایف این موسسه نبود.
تهیه کننده فیلم «روزهای زندگی» ادامه داد: معتقدم برگزاری جشنواره های سینمایی نیز باید به یک نهاد متولی مجزا سپرده می شد و بهتر بود بجای برگزاری جشنواره های پرهزینه از طریق موسسه رسانه های تصویری، این کار همانند گذشته به بنیاد سینمایی فارابی واگذار می شد.
سعدی گفت: موسسه رسانه های تصویری از ماموریت اصلی خود دور شد و از ظرفیت های این مجموعه در توزیع درست فیلم های سینمایی استفاده نشد.
۲-کارگردان فیلم سینمایی «دیگری» گفت: موسسه رسانه های تصویری به خاطر موازی کاری با بنیاد سینمایی فارابی در برگزاری جشنواره های سینمایی و تولید فیلم، ضمن رفتن به حاشیه، از وظایف اصلی خود دور شد.
«مهدی رحمانی» در گفت وگو با ایرنا با انتقاد از عملکرد موسسه رسانه های تصویری در دو سال اخیر افزود: هدف اصلی از تاسیس موسسه رسانه های تصویری، حمایت از بخش خصوصی و فیلم های فرهنگی در شبکه نمایش خانگی بود.
وی گفت: موسسه رسانه های تصویری نهادی دولتی است و بودجه آن باید صرف حمایت از بخش خصوصی و فیلم های فرهنگی می شد، اما این مهم در دوره «محمدرضا عباسیان» مدیر سابق این موسسه اتفاق نیفتاد.
این کارگردان سینما ادامه داد: موسسه رسانه های تصویری باید در تسریع توزیع فیلم های فرهنگی در شبکه نمایش خانگی و در عین حال حمایت از چنین آثاری فعال باشد که این مهم در دوره مدیریت عباسیان حاصل نشد.
به گفته رحمانی، مدیریت سابق موسسه رسانه های تصویری از مسیر اصلی وظایف این موسسه خارج شد و به انجام اموری همچون تولید فیلم و برگزاری جشنواره های مختلف پرداخت که به هیچوجه در اساسنامه این موسسه بدان ها اشاره نشده است.
وی با یادآوری اینکه موسسه رسانه های تصویری با چنین اقداماتی به حاشیه رانده شد، افزود: موسسه رسانه های تصویری اسیر موازی کاری با بنیاد سینمایی فارابی در تولید فیلم شد. دلیلی وجود نداشت که این موسسه برای تولید فیلمی همچون «برلین ۷ -» بیش از دو میلیارد تومان هزینه کند.
کارگردان فیلم سینمایی «پنهان» گفت: برخی مدیران احساس می کنند که توانایی ویژه ای نسبت به دیگر مدیران دارند، از این رو با موازی کاری، تلاش می کنند در عرصه های مختلف همچون تولید فیلم نیز «خودی» نشان دهند.
رحمانی افزود: موسسه رسانه های تصویری طی مدیریت عباسیان به نوعی رقیب بنیاد سینمایی فارابی شده بود و اتفاقاتی که درباره سپردن جشنواره از بنیاد فارابی به این موسسه پیش آمد دلیلی بر این مدعا است.
۳-حبیب اله کاسه ساز روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: با وجود نهادهایی همچون بنیاد سینمایی فارابی و مرکز گسترش سینمای مستند ضرورتی نداشت موسسه رسانه های تصویری وارد عرصه تولید فیلم شود.
وی یادآور شد: اساس موسسه رسانه های تصویری کمک به تولید کنندگان و توزیع فیلم های سینمایی در شبکه نمایش خانگی بوده که در سال های اخیر، این موسسه از این وظیفه خطیر دور شد.
تهیه کننده فیلم سینمایی اخراجی ها ۱ با یادآوری اینکه بخشی از هزینه تولید فیلم ها می توانست از طریق خریداری حق رایت از سوی موسسه رسانه های تصویری تامین شود توضیح داد: موسسه رسانه های تصویری بجای فعالیت اصولی در توزیع فیلم های سینمایی به عرصه تولید فیلم وارد شد که این اقدام به شدت اشتباه بود.
کاسه ساز اظهار کرد: وقتی موسسه رسانه های تصویری وارد عرصه تولید فیلم شد بسیار تعجب کردم زیرا این مهم در وظایف موسسه رسانه های تصویری گنجانده نشده است و سودی از قبال تولید این آثار نصیب موسسه رسانه های تصویری و سازمان سینمایی نشد.
به گفته وی، ضرورتی برای ورود موسسه رسانه های تصویری به عرصه تولید فیلم وجود نداشته است.
کاسه ساز همچنین گفت که ورود موسسه رسانه های تصویری به برگزاری جشنواره ها به دلیل تامین بودجه برگزاری این رویدادهای سینمایی از سوی سازمان سینمایی مشکلی نداشته و در این راه زحمات فراوانی کشیده شد.
وی در ادامه تاکید کرد: موسسه رسانه های تصویری باید بار دیگر به وظایف و ماموریت خود در عرصه حمایت از فیلم های سینمایی ارزشمند در بخش توزیع بازگردد.
این تهیه کننده یادآور شد: برخی آثار سینمایی از سوی موسسات ویدیو رسانه خصوصی در شبکه نمایش توزیع نمی شود و این وظیفه موسسه رسانه های تصویری است که از توزیع فیلم های دفاع مقدس و آثار فرهنگی حمایت کند.
پاسخ به مدیر عامل پیشین موسسه رسانه های تصویری را در اینجا بخوانید.
اینا که نقدهای عملکردی نظری در مورد هدفگذاری و فعالیت موسسه رسانه های هستند ولی به دوره مدیریت آقای عباسیان در این موسسه نقدها اجرایی بسیاری وارد است که چون احتمال میدهم این سایت به دلیل وجود برخی حساسیتها نخواهد وارد جزئیات آن شود خیلی وارد آن نمیشوم
اگر امکان بیان هست بفرمایید تا تقدیم کنم