روزانه های سینمایی
وبلاگ نویسان ویدئو رسانه- قسمت اول

وبلاگ نویسان ویدئو رسانه- قسمت اول

حسین رحیم نیا- راوی

دوستان سلام. سال نو بر شما مشتاقان مبارک.با تو جه به مغتنم بودن ایام و فراهم شدن فرصت براین مصمم گشتم که هر روز شما دوستان را با یکی از تارنماهای فعال حوزه ویدئو و فیلم  آشنا و معرفی نمایم. اگرچه برخی از این وبلاگها صاحب سبک و شناخته شده هستند اما خیلی از این تریبونها با توجه به گذشت چند سال از فعالیتشان "گمنام" هستند و به دوراز نگاه  نافذ مخاطبان متخصص و نقاد به روز میشوند. با توجه به گستردگی این کاوش و محتاج وقت و وجود سنجه هایی پرپیمانه و قابل واکاوی در حیطه هایی متعدد از جمله نقد،معرفی ،خبر و اطلاع رسانی،گپ ،مقایسه،بررسی ،نگاه مخاطب و هزاران مولفه دیگرکمی دایره تجسسم را محدود تر کردم تا اگر خداوندگار منان توان بر قلم بی رمقم عنایت دهد طی ایام شادباش نوروز لختی قلم بگریانم و ضمن معرفی تعدادی از این وبلاگها بر نحوه بروزرسانیشان مهندسی نمایم .باشد که به امید خداو با کمک دوستان این مقوله ختم به نتایج خیر مبدل شود و ضمن شناسایی و معرفی  این فعالان عرصه ویدئو و نمایش خانگی انگیزه ای شود جهت کوشش بیشتر و ارائه مطالب تخصصی تر و  به روز و اعتلای شبکه.اگر رخصت دهید این کنکاش را در اینگونه محدود و قابل تقسیم نمایم  که پس از بیان مقدمه ای از فعالیتها و نحوه به روزرسانه وبلاگها هرروز به معرفی برخی از این تریبونها و نحوه و روش کاریشان بپردازیم .

باتوجه به وسعت کار یقین دارم که  در حین کار و روزهای آینده تغییر و واگویه های جدیدی روبرو شوم و با تماسهای آنها ظرافتهایی بیشتر در این پست پدید گردد امابا نگاه دوستان مطالب شاخه برگهای بیشتری به خود خواهد گرفت  و با توجه به تکثر دنیای مجازی صد البته این تجربه بیش از نگاه قلمی من پر پیچ و دامنه میگردد.قبل از اینکه ریزتر به معرفی و نگاه به وبلاگها داشته باشم بیان این نکته را مهم میدانم که شمارش و وجود بلاگرهای فعال و غیر فعال طی بررسی حقییراز سالهای ۱۳۸۰تا کنون بیش از۷۰۰۰ لوگو و یا نامواره میباشد که در این اثنا از بلاگرهای تخصصی دولتی ، روزنامه ها ونشریات  ، خبرگزاری ها و نهادهای متولی جشنواره ها و فستیوال ها و موارد مشابه که وظیفه این چنینی داشته و این تارنماها را در زمره شغل خود میپندارند صرف نظر مینمایم و بیشتر ذره بین خود را به بلاگرهای آماتور و تجربی و خودجوش گرا میدهم که انشالله انها در این مقال بیشتر دیده و مورد نگاه تیز بین مخاطب قرار گیرند.واما چند نکته دیگر…..

وبلاگهای حوزه ویدئو رسانه چند دسته اند؟

بر این باور باشین که گذشتن در کوچه پس کوچه های حوزه نمایش خانگی رانمیتوان بر یک رسته و یا چندبعد محدود  دانست ونظاره گر بود. تنوع موضوع و محتوا و فعالیت این دوستان عاملی خواهد بود بر کثرت بلاگرها به نحویکه گروهی صرفا جنبه اطلاع رسانی و خبری را بر روش وبلاگ خود میپسندند.گروهی  دیگرهم بر نقد و بررسی  و به چالش کشانیدن اثار وارده بر شبکه میبینند..متخصصین دیگری هم  یافت میشوند که به دنیای دوبله و صدا نگاهی عمیق  و متعصبانه داشته  و با توجه به حال و روز دوبله در ایران و ظرافتهای بی مثال این هنر پرطرفدار که ما ایرانیان را بر این ادعا مصرمینماید که در دنیا همواره ممتازو برتریم  به خودی خود منشعب به چند گروه رقیب میباشند که نفوذ به این امور خود مثنوی هفتاد من را طلب مینماید.. باتعمق و  رصد درامورصدا و دوبله حوزه ویدئو به این مهم میرسیم که جا برای بیشتر تفحص کردن فراوان است چرا که درصد بالایی از بلاگرهای قابل رویت در اینترنت متعلق به دوبله و صدا میباشند.در برخی از وبلاگهای دوبله مدیران بلاگرها به بیان ک

ارهای جدید و یا درحال دوبله پرداخته و نظر مخاطبان خود را در پرباری اریکه های مجازی خود بیشتر دخیل مینمایند و با به مدد گرفتن مخاطب برخی مواقع چه حرارت و انرژی از دوستان شاهد خواهیم بود. انیمیشن و دنیای طناز آن چاشنی هایی منحصر به فردی را برای خود دارد که در این وادی کاربران شگفتیهایی قابل از نحوه بروزرسانی مدیران ساعی این وبلاگها مشاهده گر خواهند بود.

هرچند گفتن از وسعت این مقطع وبلاگ نویسی صبر و وقت وسیع میطلبد این نوید را خدمتتان عارضم که

در روزهای آینده  سلسله وار به بررسی مطالب فوق در وبلاگهای فعال و  پویای حوزه ویدئو رسانه   خواهیم پرداخت.نکته دیگری که برایم جالب به نظر میرسد اذعان بسیاری از مدیران موسسات ویدئویی نسبت به قدرت والای همین بلاگرهای خودجوش میباشد. در گپی صمیمانه که  با اکثر فعالین عرصه وبلاگ نویسی داشته ام براین اطمینان رسیده ام که با نوشته شدن یک گزارش و یا به بوته نقد کشاندن یک اثر نوار نوسانات فروش اثار ویدئویی به خوبی  در این بازار سست قابل حس و لمس میباشد.صرف نظر از نام بردن نامهای محصولاتی که سالهای گذشته به واسطه قلم نافذ همین وبلاگ نویسها باعث این بحران شدند و جبران مافات موسسات و عوامل انها به طرقی عملی گشت ، این امید میباشد که با تلاشها و تشویقهای خاص از سوی برخی متولیان امر، به خصوص مدیران فرهنگی که درک مناسبی از مقوله فرهنگ و هنر در ذهن خود دارند و دغدغه های این چنینی در خود میپرورانند  این بستر بیشتر فعال گردد که با ارائه بسته های آموزشی و تشویقی بر این مهم واقف شویم که حضور این قلمها را بیشتر و بهتر احساس نمائیم  و خدای نکرده نشنویم که وبلاگهای حوزه نمایش خانگی همانند شبکه در حال خاموشی  و سقوط هستند.

ادامه دارد…..

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید