روزانه های سینمایی
چونکه با کودک سر و کارت فتاد   پس زبان سینما باید گشاد

چونکه با کودک سر و کارت فتاد پس زبان سینما باید گشاد

"هاتف علیمردانی" بعد از ساخت فیلم های "راز دشت تاران" و " فرار از بگبو" با چرخش ۱۸۰ درجه ای قید کارآموزی! و کسب تجربه در سینمای کودک را یکسره زد و از ابتدای سال ۹۱ قصه ای اجتماعی را سر انداخت و با دنیای کودکان وداع کرد. در سال های اخیر با گسترش تکنولوژی و دستیابی به سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری، شرایطی فراهم شد تا در فیلم های ایرانی جلوه های ویژه رایانه ای خودی نشان دهند و دست فیلمسازان برای خلق فضاهای فانتزی و انتزاعی باز شود. موج فیلم های متاثر از ویژوال افکت بیش از هر چیز در فیلم های کودکان سر برآورد. جشنواره سالانه فیلم کودک و نوجوان در اصفهان و جدیت دولت برای برگزاری جشنواره به هر قیمت، تهیه کنندگان و کارگردانان را به صرافت جذب کمک های دولت انداخت و بعد از مدت ها رونق سینمای کودک جلوه گر شد. در این مسیر استفاده ابزاری از جلوه های ویژه رایانه ای برای ارائه صحنه هایی که تاکنون در بضاعت فنی و هنری سینمای ایران نبود، دو کارکرد داشت هم فی نفسه برای مخاطبان و مسئولان دولتی حمایت گر جذابیت داشت و هم می توانست با زرق و برق ظاهری خود، چاله و چوله های فیلمنامه های سطحی و ضعیف را پر کند.

ساخت و نمایش فیلم هایی نظیر "فرار از بگبو" در چارچوب چنین تحلیلی قابل ارزیابی است. غافل از آنکه کودکان و نوجوانان ایرانی سالهاست از طریق فیلم ها و سریال های تلویزیونی و بازی های کامپیوتری با جذابترین و هیجان انگیزترین صحنه های تخیلی روبرو شده و آگاهی و دانش کامپیوتری نسل کودک و نوجوان کنونی، انتظارات آنها را از سینماگران ایرانی بالا برده است.

اگر دو فیلم اول "هاتف علیمردانی" ویدیویی بود، می شد با اغماض آن را سیاه مشقی برای کسب تجربه پذیرفت ولی راهیابی آنها به بخش مسابقه جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان و بعد از آن اکران عمومی، زمینه ای را فراهم می سازد تا آثار او با استانداردهای فیلم حرفه ای محک بخورد و متاسفانه فیلم های ارزشمندی به حساب نیایند.

موسسه قرن ۲۱ رایت شصت و سومین فیلم ایرانی ۹۱سال را خریداری نکرده و قرار داد مشارکتی با تهیه کننده امضا کرده است. 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • من نمیدونم هاتف علیمردانی که تا چند سال پیش سرپرست و ترانه سرا گروه موسیقی پسران آفتاب بود و جالب تو مصاحبه هاش همیشه به این جمله تاکید داشت که موسیقی با هیچ هنری تو دنیا عوض نمیکنم چطور به یکباره عاشق سینما و کارگردانی شد!!!!!!!!!!!!!!

  • اقای اخباری
    ایا قرن ۲۱ عنوان دیگه ایی غیر از من همسرش هستم رو خریداری کرده منظورم عنوان ایرانی سینمایی است اونم با کیفیت نه مثل بگبو یا کنسرت روی اب

  • اقای فروتن شما گفته بودید مرنکبوتی ۴ مال ریز موج است ولی در سایت هنرنما پوستر این فیلم رو زدن بزودی
    ایا موسسه ایی بتمن رایسز اقای نولان رو خریداری کرده است ؟/

  • با سلام خدمت همگی امروز فیلم کیمیا و خاک و همچنین یک فراری از بگبو رو دیدم. علیرغم نظراتی که دوستان داده بودند کیمیا و خاک یک فیلم کاملا زیبا و تاثیر گزار بود . ولی یک فراری از بگبو متاسفانه خیلی ضعیف بود. ولی کیمیاو خاک اثری کاملا قابل دفاع بود.بازی بسیار زیبای حسین یاری و امیر اقایی قابل تحسین بود. نقش تقریبا کوتاه حامد هم خوب بود. مخصوصا قسمتی که لباسشو عوض میکنهو قسمتی که امانتی رو میده به امیر محمد زند.در ضمن خدمت دوستان عرض کنم که به احتمال ۸۰ درصد ۳شنبه یا ۴ شنبه این هفته فیلم یکی میخواد باهات حرف بزنه وارد شبکه خانگی میشه.میخواستم بگم اقای اخباری چقدر دیر فیلم من همسرش هستم وارد شبکه میشه تقریبا ۱ ماه دیگه به نظرتون دیر نیست.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید