روزانه های سینمایی
بسی فیلم ساختند در این سال سی

بسی فیلم ساختند در این سال سی

رند شدن سالگشت حوادث و اتفاقات مهم بهانه ای را بدست می دهد تا سرمایه گذاری مجددی برای تولید آثار فرهنگی و هنری با موضوع همان واقعه صورت گیرد و بار دیگر نگاه ها به عمق و پیام های ماجراهای تاریخی جلب شود. سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سبب ساز ساخت آثاری با درونمایه نهضت اسلامی ایران به زعامت امام راحل گشت و رسانه های عمومی کشور تولید فیلم و سریال را در دستور کار خویش قرار دادند."کیمیا و خاک" خروجی و محصول چنین نگاهی است . "عباس رافعی" کارگردان در اصل تلویزیونی که کار سینمایی هم در یک دهه اخیر کم نساخته است، کارگردان مورد اعتمادی برای ساخت کاری در راستای منویات مدیران بوده است.

وقتی کارگردان اثر با کمال تعجب معتقد باشد فیلمش داستان محور نیست، می توان مطمئن شد که فیلم نه برای اقلیت بلکه برای اکثریت نیز گزارش جذاب و نفس گیری از سال پر التهاب ۵۷ نخواهد بود که اگر بود، فیلم در اکران عمومی و جشنواره با بازخورد های دلگرم کننده ای روبرو می شد و نقطه عطفی در کارنامه تیم سازنده و سرمایه گذار واقع می شد.

"کیمیا و خاک" در بسته فیلم های خریداری شده از بنیاد سینمایی فارابی یک مزیتش حضور بازیگری به نام "حامد بهداد " است که علاقممندان این بازیگر او را باید در شمایل یک روحانی جوان و در پس زمینه اثری ضد قصه و به ظاهر شخصیت محور بنگرند. فیلم به لایه ظاهری وقایع بسنده کرده و به دلایل و انگیزه هایی که در پس رفتار شخصیت ها باید باشد، نمی پردازد. رافعی بنا را بر آن گذارده است که تماشاگر ایرانی خوب می داند شاه چه بلایی بر سر منابع مادی و معنوی کشور آورده است و چه خونی به جگر مظلومان کرده و چه ستم هایی را به آزادیخواهان روا داشته است، پس داستان را از جایی آغاز می کند که خون مردم به جوش آماده و با هر وسیله سرد و گرمی پایه های رژیم را به لرزه در آورده اند. او نقش خود را در حد یک حادثه نگار تنزل داده و راهی به عمق ماجراها نمی گشاید.

"ریزموج سیستم " ناشر شصت و دومین فیلم ایرانی سال، همان موسسه ای است که طرف قرار داد با بنیاد سینمایی فارابی به عنوان خریدار بوده و اطلاعاتی از حجم خرید و عناوین در نوبت انتشار آن در دست نیست.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سلام جناب آقای فروتن عزیز.خوشحالم که بعد از این همه مدت،با وجود پست جدیدتون،همچنان خستگی ناپذیر و دلسوزانه به مسائل نمایش خانگی اهمیت میدید.اقای فروتن گرامی،آیا مشخص هست که فیلمهای بیخود و بی جهت و پذیرایی ساده چه زمانی و از چه موسسه ای پخش خواهند شد؟با آرزوی موفقیت روزافزون برای شما.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید