روزانه های سینمایی

مرغ یه پا داره !

جریده شریفه ای در بررسی دلایل شکست سریال های نمایش خانگی گزارشی را به چاپ رسانده بود و برای داغ کردن مطلب تیتر آتشین "اختلاس فرهنگی در حال و هوای سوء مدیریت" را برای آن برگزیده بود. بی هیچ مقدمه ای ابتدا شما دوستان را به خواندن مطلب منتشره دعوت می کنم و در ادامه در صورت تمایل جوابیه ارسالی را که در شماره بعد روزنامه به چاپ رسید ملاحظه کنید.

در جواب به مطلب منتشره گفته آمد:

"ضمن تشکر از تهیه و انتشار گزارش در باره"سریال های نمایش خانگی" توضیحاتی را از باب افزایش آگاهی نویسنده یادداشت و تنویر افکار عمومی به اطلاع می رساند:

-نویسنده یادداشت به راحتی می توانست قبل از گذاردن نقطه پایانی بر گزارش خود پاسخگویی مدیر اداره کل منحله نمایش خانگی را بیازماید و پس از آن داوری کند که آیا توضیحات وی در کلیات متوقف مانده است یا سبب ابهام زدایی و تعمیق و تحلیل عمیق تر موضوع مورد مناقشه شده است.

-نویسنده به موجب کار حرفه ای می بایست پس از طرح مسئله و فرضیه خود سراغی از منابع و مستندات مرتبط بگیرد تا دریابد اصولاً صدور پروانه ساخت و عرضه سریال مبنای قانونی دارد یا آنکه یک کار من درآوردی و حسب سلایق شخصی مدیران بوده و هست.

اگر نویسنده زحمت چنین کاری را به خود می داد متوجه می شد که در مجموعه مقررات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو آیین نامه "تولید و تامین برنامه های ویدیویی" و نیز "صدور پروانه نمایش برنامه های ویدیویی" مصوب ۱۳۷۲ صراحتاً از "سریال" به عنوان یک گونه و برنامه ویدیویی نام برده شده است.

-صدور مجوز عرضه و توزیع سریال ها از سوی اداره کل منحله نمایش خانگی همانند سایر تولیدات بعد از آن انجام می شد که در اداره کل ارزشیابی و نظارت طی چند نوبت و به فراخور متن فیلمنامه ارائه شده، پروانه ساخت صادر می گردید. با تصریح بر اینکه پروانه ساخت برای "قهوه تلخ" و "قلب یخی" به شرحی که گذشت علاوه بر مطالعه طرح کامل فیلمنامه هر دو اثر بود.

 به این نکته نیز باید اذعان شود که هر دو مجموعه نخستین تجارب مدیریتی و نظارتی معاونت سینمایی وقت در برخورد با پدیده سریال سازی برای شبکه ویدیویی کشور بود. تجارب تلخ و شیرین هر دو مجموعه باعث شد که پس از آن برای سریال "ساخت ایران" و فصل سوم" قلب یخی" با دریافت فیلمنامه کامل، یک پروانه ساخت صادر شود و پروانه نمایش آنها زمانی صادر گردد که تصویربرداری آنها به پایان خود نزدیک شده باشد. در واقع مدیریت اقتضایی رسانه حکم کرد تا در روند تولید و عرضه مجموعه ها تجدید نظر صورت گیرد.

– چرادر ایران بر خلاف سایر کشورهای جهان اختصاصاً برای شبکه ویدیویی سریال و برنامه ترکیبی تهیه میشود، به خاطر شرایط متفاوت آرایش و انحصار رسانه ای در ایران است. بدیهی است مادام که مقررات موجود دستخوش تغییر نگردد، استفاده از ظرفیت های قانونی موجود مفری برای هنرمندان و برنامه سازان خواهد بود.

-نویسنده از آثار و تبعات مثبت اجتماعی و اقتصادی عرضه سریال و برنامه های ترکیبی از جمله مسابقات شبه نمایشی، غفلت ورزیده و به رکورد شکنی تیرا‍ژ محصول در شبکه ویدیویی، رونق اقتصادی، ایجاد مشاغل تازه ولو ناپایدار، نشاط اجتماعی و رقابت با رسانه های رقیب برون مرزی اشاره ننموده است. موضعی که در حال حاضر در چند رساله تحصیلی مورد پژوهش قرار گرفته است.

-"قهوه تلخ" فاقد تعلیق و گره افکنی معمول بود تا نیاز به گره گشایی و رفع تعلیق در قسمت های پایانی باشد. بینندگان به خاطر دارند که اغلب قسمت ها فاقد پیوستگی معناداری با سایر قسمت ها بودند. البته این مطلب به معنی دفاع از کار بد تهیه کنندگان سریال نیست و قصور آنها سبب تحمیل هزینه انضباطی سنگینی برای آنها گردید.

شگفت آنکه علیرغم بلیه و آفت سهمگین سرقت و کپی محصولات شبکه، سرمایه گذاری پر ریسک برای ساخت انواع برنامه در شبکه ویدیویی کشور ادامه دارد  و بسیاری از خانوارها هنوز در سبد هزینه های خود بخشی را برای مصرف رسانه ای(ویدیو) منظور می کنند.

-نویسنده گزارش با بی اطلاعی از قیمت فیلم ها در سال ۱۳۸۵ که بالغ بر ۳۵۰۰ تومان بود و به خواست جمعی موسسات حدود ۵۰ درصد کاهش یافت، افزایش ۵۰۰ تومانی محصولات را به باد انتقاد گرفته و سکوت و بی عملی ارشاد و مدیر وقت نمایش خانگی را نکوهش کرده است. در حالی که نظارت بر قیمت کالاهای فرهنگی وظیفه ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و افزایش اندک بهای فیلم به نسبت جهش صعودی بهای همه کالاها خبر از عدم اشراف نویسنده به موضوع مورد بررسی دارد. ضمناً کاهش تیراژ محصولات نمایش خانگی که الزاماً به معنی کاهش مخاطبان نیست دلایل و متغیرهای مختلفی دارد که در جای خود باید مورد بررسی علمی قرار گیرد.

در ایام سوگ حسینی حسن عاقبت برای عموم مومنان عزیز خواستارم."

خب خسته نباشید. طبیعی بود بعد از ملزم بودن نشریه به درج جوابیه، روزنامه و خصوصاً نویسنده محترم همانند اغلب منابع خبری از تک و تا نیفتند و برای اینکه  باورشان شود به هدف زده اند، جوابی که بر جوابیه نوشتند هیچ، بلکه تیتری را هم در صفحه اول نشاندند تا طرف حساب دستش بیاید و هوس ارسال پاسخ مجدد به سرش نزند. تیتری با این عبارت: اعتراف سازمان سینمایی در یک جوابیه!

می پرسید قضیه اعتراف چیه؟ جواب بر جوابیه را در اینجا بخوانید.

بله اگر دستگیرتان شده باشد، روزنامه به این کشف نائل آمده است که ارشاد از پایان داستان مجموعه "قهوه تلخ" مطلع نبوده است پس شریک جرم تهیه کننده است. غافل از آنکه اگر تعریف طرح یا پیرنگ را بدانند، تصدیق می کنند که پایان به صورت کلی در طرح از ابتدا به مرجع صدور پروانه ساخت داده می شود و در مورد این پروژه خاص علاوه بر طرح، در چند نوبت فیلمنامه با جزییات بیشتر برای دریافت پروانه ساخت ارائه می گردید. مشکل پروژه در حال حاضر  بی پایانی آن نیست . معضل آن است که تصویر برداری مجموعه به اتمام رسیده است اما تهیه کننده به دلیل بدهی انباشته قادر به تکثیر و عرضه محصول نیست.

روزنامه در جواب جوابیه با قدری ملاطفت مسئول پیشین اداره کل منحله نمایش خانگی را مورد تفقد قرار  داده  و بر عملکرد دولت نهم در عرصه نمایش خانگی مهر قبولی زده است.  دست شان درد نکند. حتماً حق همین است. نگارنده نیز در همراهی با روزنامه ضمن احترام به همکاران عزیز در دولت نهم به عرض می رسانم، پیامدهای سنگین اجتماعی و حقوقی ناشی از شکستن انحصار عرضه فیلم در فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی و نشاندن فیلم در دکان و سوپر و کیوسک و  دفاتر خدمات نرم افزاری و رایانه ای، میراثی بود که بر دوش مدیران دولت دهم گذارده شد و انرژی و مجال زیادی را از آنها برای تهیه لایحه دفاعیه، اقامه دلیل و برهان به مقامات قضایی، اداری، مراجع مذهبی و …گرفت.

نویسنده در پایان جواب بر جوابیه به افزایش قیمت فیلم اشاره مجدد کرده و خواستار پاسخگویی ارشاد به مراجع نظارتی شده است. محض اطمینان ایشان عرض می شود سال گذشته به قدر کفایت توضیحات لازم به مراجع مورد نظر داده شد .  یادآور می شود که افزایش تیراژ و کاهش قیمت، راهبردی از سر اضطرار بود که صرفاً تا زمانی که تیراژ مورد نظر به فروش برسد، اقتصادی جلوه می کند.  شواهد موجود در بازار  گویای آن است که به دلیل تورم فزاینده و کاهش قدرت خرید بخش قابل توجهی از طبقات جامعه، ادامه راهبرد دولت نهم مورد تشکیک قرار گرفته است.

ختم کلام؛ گرایش سیاسی جراید به جریانات سیاسی متبوع شان فی نفسه چیزی بدی نیست اما اینکه در صفحات چنین نشریاتی فضا برای طرح مباحث با زبان و نگرش علمی و در عین حال منتقدانه فراهم باشد، قصه دیگری است.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • جناب فروتن شما خوب می دونید که ضربه ای که شما و ارشاد به قهوه تلخ زدید این سریال و حاصل زحمت ۳ ساله ۲۵۰ نفر و نابود کرد . قهوه تلخ داشت به خوبی پیش می رفت که شما و دوستانتون پروانه اش رو لغو کردید  . بعد از اون با تلاش زیاد قهوه تلخ برگشت اما دیگه نتونست سرپا بشه  و دوباره زمین خورد و شاید دیگه هرگز نتونه بلند بشه .
    قهوه تلخ قبل از اینکه شما متوقفش کنید داشت به خوبی مسیرش رو می رفت  شما مسبب همه این اتفاقات هستید  پس سعی نکنید تهیه کننده ها رو مقصر جلوه بدید .

  • جناب فروتن شما خوب می دونید که ضربه ای که شما و ارشاد به قهوه تلخ زدید این سریال و حاصل زحمت ۳ ساله ۲۵۰ نفر و نابود کرد . قهوه تلخ داشت به خوبی پیش می رفت که شما و دوستانتون پروانه اش رو لغو کردید  . بعد از اون با تلاش زیاد قهوه تلخ برگشت اما دیگه نتونست سرپا بشه  و دوباره زمین خورد و شاید دیگه هرگز نتونه بلند بشه .
    قهوه تلخ قبل از اینکه شما متوقفش کنید داشت به خوبی مسیرش رو می رفت  شما مسبب همه این اتفاقات هستید  پس سعی نکنید تهیه کننده ها رو مقصر جلوه بدید

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید