روزانه های سینمایی
استراتژی های بنگاهی در مدیریت رسانه های تصویری -۲

استراتژی های بنگاهی در مدیریت رسانه های تصویری -۲

بخش دوم و سوم این یادداشت را به تبیین" استراتژی های تنوع" اختصاص می دهیم و در پی آن به نمونه هایی از ابتکارات و تمهیدات موسسات ویدیو رسانه اشاراتی خواهیم کرد.

استراتژی‌های تنوع
•    تنوع همگون: تحولات فناوری در زمینه صنایع رسانه ای، باعث شده است تا مدیران رسانه‌ها محصولات و خدمات جدید اما مرتبطی را در کنار فعالیت و خدمات جاری خود ارائه کنند.

در بین موسسات ویدیو رسانه موسسه "جوانه پویا" در مقطعی با انتشار یک ماهنامه سینمایی با نام" سینمای پویا" تلاش کرد تا چهره متفاوتی از خود نشان دهد. موسسه "تصویر دنیای هنر" با انتشار برنامه های فصلی خود در قالب بروشورهای خوش فرم، بر آن بود تا در حلقه مخاطبانش جایگاه وی‍ژه ای را بیابد.

"جوانه پویا" پس از آگاهی از تولید انبوه دستگاه های خودکار و تمام اتوماتیک فروش فیلم، چند نمونه دستگاه را در مجتمع های مسکونی غرب تهران به صورت آزمایشی به کار گرفت و تنوع منحصر به فردی را به عرضه و فروش محصولات خود بخشید.

امروزه اگر چه فروش اینترنتی کالا امری عادی و متعارف به حساب می آید، در شبکه نمایش خانگی" جوانه پویا" در سال هایی که فعالیت هایش اوج گرفته بود، بهره فراوانی از ظرفیت های مجازی برد و نشان داد مدیریت و کارشناسان شرکت "آی تی" را شگرد دارند. در سالیان اخیر سامانه "فینال" متعلق به شرکت "ریزموج سیستم" کنش فروش فیلم بصورت غیر حضوری را به یک فعالیت کاملاً اقتصادی بدل کرده است و روزانه پاسخگوی خریداران زیادی از سراسر کشور است.

شاید با کمی اغماض بتوان توزیع سی دی رایگان-  free cd– حاوی تیزر و آنونس فیلم هایی که در" برنامه بزودی" موسسات قرار دارند را، بتوان مصداقی از استراتژی تنوع محسوب کرد.

ناگفته نماند که در مقاطعی موسسات با پیش خرید رایت فیلم های سینمایی ایرانی و یا مشارکت در تولید فیلم سینمایی، ویدیویی و سریال بخت خود را در سرمایه گذاری های فرهنگی و تا حدی مرتبط با گرایش اصلی خود آزموده اند. موسساتی همچون؛ قرن ۲۱، تصویر دنیای هنر، هنرنمای پارسیان، تصویر گستر پاسارگاد و افق رسانه پاسارگاد، پیشگام در ورود به چنین عرصه هایی بوده اند. آثاری نظیر قلب یخی، ازدواج در وقت اضافه، انتهای خیابان هشتم و تولیدات ویدیویی بسیاری با همراهی و مشارکت موسسات ویدیو رسانه تولید شده اند.

•    تنوع ناهمگون: این تنوع در نقطه مقابل تنوع پیشین افزودن محصولات و خدمات جدید ولی غیرمرتبط می باشد. موسسات زیان ده و یا موسساتی که در صدد افزایش سرمایه خود هستند، مبادرت به سرمایه گذاری در زمینه هایی می کنند که ارتباطی با زمینه اصلی و تخصصی آنها ندارد.

در بین موسسات ویدیو رسانه بویژه آنهایی که دارای پخش کالا هستند، مشاهده شده است که در مقاطعی به دلیل فقدان کالای فرهنگی- فیلم – شرکت کالا و مواد غذایی توزیع کرده است و به تصریح بعضی از مدیران؛ ضرر و زیان موسسه خود را با سرمایه گذاری در فعالیت های ساختمانی و تجارت آزاد جبران نموده و می نمایند.
•   
تنوع افقی: در این استراتژی موسسه دغدغه جذب مشتریان جدید را ندارد بلکه به دنبال ارائه خدمات و محصولات غیر مرتبط برای آنهاست. شاید ذکر یک مثال منظور را بهتر برساند و تفاوت این راهبرد را با استراتژی تنوع ناهمگون هویدا سازد. موسسه "ریز موج سیستم" با دارا بودن بزرگترین واحد تولید انواع لوح فشرده می تواند به خریداران فیلم ها و محصولات خود، تخفیف و تسهیلاتی خوبی در زمینه خرید لوح فشرده خام و یا سایر ملزومات و اقلامی را بدهد که در سایت " فینال" رسماً آنها را معرفی و یا تبلیغ کرده است.

همچنین شرکت بزرگ و هلودینگ" گلرنگ" می تواند برای خریداران و مشتریان دائمی مواد بهداشتی، آرایشی و غذایی خود، امکان خرید و یا تهیه فیلم را با شرایطی استثنایی فراهم سازد و یا بالعکس به خریداران فیلم های موسسه "ویدیو رسانه گلرنگ" محصولات بهداشتی و غذایی خود را با تخفیف عرضه کند.

شرکت "گلرنگ" در سال هایی که حامی مالی موسسه "فیلمسازان جوان" بود، تبلیغ و آگهی محصولات تولیدی واحدهای صنعتی خود را قرار می داد و از ظرفیت های رسانه ویدیو برای حفظ ارتباط با مشتریان و مصرف کننده محصولات بهداشتی خود سود می برد. ادامه دارد

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سلام
    اقای فروتن چرا کلا سیستم سینمایی این جوری است با یک اتفاق از هم فرو میپاشد از تاریخ پخش گشت تا حالا هیچ فیلم سینمایی نه پخش شده نه مجوز ویدیویی گرفته خدا نکنه یک اتفاق بیفته اگر افتاد دیگه بیا جمعش کن
    در این روزها ارزو میکنم رسانه های تصویری هیچ فیلم ایرانی رو خریداری نکنه و جای گریه داره بابت این حال سینمای ما که نه ویدیو و نه سینما از برخورد افراطیان در امان نیستن اون افراطیها روز به روز لیست ممنوعه صادر میکنه و یکپا شورای سانسور تشکیل میده و این حال روز ویدیو که اتش افراطیان به اینجا هم کشید کی جوابگو مردم است یا افراطیان پاسخ میدن اصلا چیزی دارن بگن یا باز مثل احمق ها سکوت میکنن در این جور کارها چه میشود گفت بهتر بگویم ارشاد ما حالا یکی نیست بلکه ۲تا است حوزه به ارشاد پیوست البته با هدف خنثی کردن فیلمها و سانسور بیش از حد و …..
    باید فقط نشست و گریه کرد تمام و زار زد

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید