روزانه های سینمایی
یادداشت های یک فعال قدیمی عرصه پخش-۱

یادداشت های یک فعال قدیمی عرصه پخش-۱

نویسنده : فرشاد عظیمی

اینجانب اطلاعات گسترده ای در خصوص شبکه نمایش خانگی و چند و چون آن ندارم. اما از آنجایی که بیش از ده سال از بهترین سال های زندگیم را در مسیر این شبکه گذرانده ام نمی توانم کنکاش های ذهنی و دغدغه های فکریم در خصوص خانواده کاری خود را به فراموشی بسپارم. از این رو به مانند بسیاری از دوستان و همراهان این سایت که مقدم بر آنها شخص جناب فروتن هستند آنچه در ذهنم انباشته شده در این فضای مجازی سیال می نمایم و امیدوارم دوستان اندیشمند و فرهیخته ما در این تارنما با ارائه اطلاعات و نظرات خویش موجبات تکمیل و تکامل مباحث اینجانب را فراهم آورند. در این سلسله مقالات به جای جای شبکه سرخواهیم زد و در خصوص مهمترین مسائل این صنعت سخن خواهیم گفت. سعی خواهیم کرد گلوگاه ها و مسیر های صعب این شبکه را بیابیم و در حد توان هموارشان سازیم
   در بخش نخست این مطلب ترجیح دادم روی یکی از حساس ترین و پر حاشیه ترین بخشها یعنی توزیع دست بگذارم. مسئله ای که ساعتها وقت دوستان و همراهان ما را در اینجا به خود اختصاص داده است و یافتن بهترین راه حلها برای این گستره وسیع چنان اهمیتی دارد که  اگر مشکلات آن حل شود گویی تمام  مشکلات شبکه حل شده است

  به سال های دور بر می گردیم. اوایل دهه هفتاد و تاسیس موسسه های رسانه های تصویری و ایجاد نمایندگی های پخش و توزیع خاص این موسسه در سراسر کشور هنوز در خاطر بسیاری از خوانندگان این مطلب هست. نمایندگی هایی که بعضی از آنها هنوز اولین سال تولد موسسه جشن گرفته نشده بود که از آن جدا شدند و  بعضی از آنها هم اکنون ریشه و شاکله اصلی بخش سنتی توزیع محصولات سینمایی کشور را تشکیل می دهند.
  
این نمایندگی ها که به دلیل استناد به لیستهای مشخص و سهمیه بندی شده توزیع نیازی به خلاقیت در عرصه فروش نداشتند تا سالها حاکم بلامنازع فروش محصولات فرهنگی کشور بودند و با استفاده از ابزارها و امکانات خاصی که در اختیار داشتند(مثل صدور تسویه حساب سالیانه برای تمدید مجوز فروشگاهها) تا حدودی موفق به اجرای سهمیه بندی و فروش در قالب مورد نظر موسسه رسانه های تصویری شدند. در پایان دهه هفتاد و با ورود موسسات خصوصی به شبکه نمایش خانگی شکل و شمایل این نمایندگی ها تغییرات اندکی یافت و معدودی چهره های جدید به جمع ایشان افزوده شدند.
  
حال پس از گذشت یک دهه از فعالیت شبکه مجاز، چالشها و مشکلاتی پدید آمده بودند که از اهم آنها در عرصه توزیع عدم تبعیت فروشگاهها از سهمیه های مصوب و درگیری دائمی ایشان با نمایندگی ها و رخ نمایی پدیده کپی برداری گسترده از محصولات بود.
  
دهه هشتاد با پیشرفت تکنولوژی و فرمت مدیا(از VHS به VCD و کم کم به (DVD ، تنوع محصولات و افزایش تدریجی تیراژ آنها آبستن تغییرات مهمی در زمینه نحوه توزیع و پخش محصولات سینمایی در کشور شد.
  
با زوال تدریجی نمایندگیهای سنتی توزیع که انبارهای انباشته ای از کالاهای مختلف شبکه داشتند  که دیگر فاقد آن ظرفیت فروش اولیه بودند و به اندامهای چاق و کم حرکتی برای شبکه نمایش خانگی تبدیل گشته بودند، نیاز به نیروهای پرتحرک و جوان در شبکه را نمایان ساخت. نیروهایی که در ادامه به دلایل هرز رفتن و نابودی آنها نیز خواهیم پرداخت تا جائیکه به حکم سرطان برای سیستم سنتی بدل گشتند و پیکره میان سال این شبکه به نبرد با آنها پرداخت. اما پیش از آن با ذکر چند نکته پرونده سالهای اولیه فعالیت نمایندگان توزیع را می بندیم.
اول. نمایندگیهای سنتی توزیع چنان در نقش خود در غلطیده بودند که در بسیاری مواقع با حضور در مرکز برای هر توزیع نقش باربری و حمل و نقل را هم خود بعهده می گرفتند. البته از مزایای مهم این حضورها تعامل و همفکری و تجدید دیدار این نمایندگان بود اما ساعتها وقت و انرژی ایشان را معطوف به خود می ساخت.
دوم. به دلیل وجه تحمیلی کالا در این سیستم توزیع که از بالا به پایین ادامه داشت ظرفیتها و خلاقیتهای فروش هرگز شکل نگرفت و رابطه نیمه خصمانه ای نیز در میان اعضا طولی این شبکه پدید آمد.
سوم. پس از کمرنگ شدن سهمیه بندی نیز تعدادی از این نمایندگان به جای  یافتن ظرفیتهای و بالابردن فروش در منطقه خود به فکر استفاده از ظرفیتهای بارورشده سایر نمایندگان افتادند که خود به یکی از بزرگترین بیماری های نظام توزیع محصولات سینمایی کشور تبدیل شد و تبعات آن همچنان دامنگیر این سیستم است.
  
در بخش بعدی این مطلب به زمان حال نزدیکتر میشویم و اوضاع دو سه سال اخیر را موشکافی می کنیم.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۰ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ممکنه اطلاعات بیشتری در مورد موسسه رسانه های تصویری بدید؟ اینکه چه سالی تاسیس شده  است و زیر نظر کجاست؟
    چند تا موسسه خصوصی  وجود داره؟ جایی هست که بشه اسم همه فیلما را دید؟

    • سایت موسسه پاسخگوی اطلاعات مورد نظر شماست. موسسه سال ۷۱ تاسیس شده است و در زمره موسسات وابسته به معاونت سینمایی ارشاد است. حدود ۲۰ موسسه خصوصی مجوز دارند که نیمی از آنها فعال می باشند. جایی را برای یافتن اسم همه فیلم ها سراغ ندارم.

  • با سلام خدمت جناب آقای فروتن و دوست عزیزی که با بررسی گذشته و حال شبکه نمایش خانگی به کالبد شکافی مسائل و مشکلات این صنف پرداختند.امید است با شناخت مشکلات راه حل های  اساسی نیز مطرح گردد. بنده به نوبه خود که قریب شش سالی است که با این مجموعه آشنا هستم وجند سالی را هم در یکی از این موسسات ویدئو رسانه با مشکلات ومسائل آن برخورد دارم ، تلاش کردم با آماده سازی سامانه ویدئو رسانه کوشاوار که سیستمی است جامع ویکپارچه جهت اطلاع رسانی، بازاریابی و فروش وپخش مویرگی محصولات موسسات ویدئو رسانه کشورگامی کوچک و اجرائی برای پاره ای از این مشکلات برآیم .این سامانه  رسما در اولین چشنواره  بین المللی فیلم تهران افتتاح و مورد بهره برداری قرار می گیرد. ااهداف این سامانه پاسخی است به نیاز کاربران که بدنبال جایی هستند تا تمامی فیلمهای موسسات را در یکجا ویا به تفکیک موضوع و …. مشاهده کنند و نسخه اوریجنال آن را از نمایندگان و فروشگاههای مجاز تهیه کنند.در این راستا برنامه ها ی اجرایی متعددی را در پیش داریم تا از اینطریق رونقی را در تمام سطوح شبکه ،با همت شما عزیزان و دلسوز ان این صنف بوجود آوریم.
    دوستان با مراجعه باین سامانه به آدرس:
    http:\\videoresaneh.ir
    و بررسی امکانات آن بنده را در این راه بزرگ  راهنمائی کنند تا بدرستی این مسیرطی شود.
    با تشکر وسپاس فراوان : علی اصغر علیزاده

    • جناب علیزاده
      نگاهی اجمالی به تارنمای مورد نظر شما داشتم. تبریک و خسته نباشید مرا بپذیرید. در حال پر کردن خلاء بزرگی در شبکه نمایش خانگی هستید. هر چند فهرست محصولات برخی موسسات در وبسایتشان در دسترس است و برخی دیگر را هم می توان در منابع دیگری نظیر تارنمای اداره  کل توسعه همکاریهای سمعی بصری یافت اما تا کنون به شیوه شما کاری انجام نشده است. امیدوارم با موفقیت کار خود را تکمیل کنید. و نظرات و اطلاعات خود از شبکه نمایش خانگی را نیز در اختیار علاقمندان بگذارید.

  • جناب فروتن عزیزممکن است لطف کنید بفرمایید آیا پروانه نمایشی برای فیلم ویدیویی اند خلاف مجتبی چراغعلی صادر شده است یا نه؟ اگر آره به نام چه موسسه ای؟

  • بخش دوم این نوشته بزودی آماده و تقدیم خواهد شد. امیدوارم اقتصاد شبکه  چنان پویا و پرسود باشد که دیگر شاهد شکست مالی چه در عرصه موسسات و صاحبان اثر و چه نمایندگان و فروشگا ه ها نباشیم.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید