روزانه های سینمایی

باانتقاد از تولید فیلم‌های جنگی عنوان شد: باید به شهدا جواب پس بدهند!

تولید فیلم بر اساس موضوعات مربوط به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و یا حمایت از آن، یکی از دغدغه‌های مدیران سازمان‌های فرهنگی و هنری بوده است. مروری بر کارنامه سینمای ایران در این زمینه نشانگر ناکامی مدیران و حامیان مالی چنین پروژه‌هایی در سالیان اخیر است. سینمای ایران هر قدر از تازه‌ترین امکانات و فناوری‌های روز برای تولید چنین فیلم‌هایی بهره‌برده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد به جز موارد استثنایی، کیفیت، درجه خلوص و جذابیت روایی فیلم‌های اصطلاحاً ارزشی مرتبا کاهش یافته است. تجربه تاریخی نشان داده است که با استقرار دولت‌هایی با گرایش‌های سیاسی نزدیک به طیف اصول‌گرا، عده‌آی از تهیه کنندگان فرصت‌طلب با جلب همکاری ارگان‌های حکومتی و یا دولتی، اسب خود را برای ساخت فیلم جنگی زین کرده‌اند اما حاصل کار با سهل آنگاری و بی‌دقتی تیم سازنده و ارگان تامین‌کننده سرمایه فیلم فاجعه‌بار بوده است.

سعید مستغاثی عضو شوری پروانه ساخت و نمایش آثار سینمایی اخیراً با روزنامه صبا گفتگو کرده و با لحن تندی از ساخت فیلم‌های ضعیف با موضوع دفاع مقدس در گذشته و حال انتقاد نموده است. او در مقدمه گفته است:
« زمانی که یک فیلم کمدی یا ملودرام به صورت سخیف تولید می‌شود، یک امتیاز منفی متوجه آن است، اما فیلمی که درباره سرداران جنگ تولید می‌شود و دارای ضعف‌های فراوان است، ده‌ها امتیاز منفی دارد. فیلم کمدی سخیف به بخشی از ابتذال طعنه می‌زند اما فیلم‌هایی که به قهرمانان ملی می‌پردازند، در صورت ناتوان بودن، به اعتبار ارزش‌ها و باورهای مردم لطمه وارد می‌کنند. برای مدت‌ها این بحث مطرح بود که چرا فیلم‌هایی درباره بزنگاه‌های تاریخ و قهرمانان ملی ساخته نمی‌شود که نکته بسیار درستی بود. امروزه نگاه بسیاری متوجه تولید این آثار شده است اما متاسفانه کاربلدی در آن کم‌تر دیده می‌شود.»
نویسنده سینمایی روزنامه کیهان در ادامه با صراحت بیشتری گفته است:
«امروزه ماجرای ساخت فیلم در ارتباط با سرداران جنگی برای عده‌ای حکم دکان را پیدا کرده است و به واسطه تولید این آثار، پول‌های هنگفتی نصیب یک عده می‌شود. ارگان‌ها باید در مقابل چنین جریانی ایستادگی کرده و با دقت نظر و حساسیت بسیار زیادی عمل کنند. تولید این آثار بحث آخرتی در پی دارد و افراد دخیل در ساخت چنین فیلم‌هایی باید به شهدا جواب پس دهند.
حضرت آقا بسیار روی این مسئله تاکید دارند و فرموده‌اند مراقب باشید تا به ارزش‌های دفاع مقدس و سرداران خدشه‌‌ای وارد نشود. متاسفانه در برخی از فیلم‌ها این اتفاق رخ می‌دهد و سرداران دفاع مقدس زیر سوال می‌روند.»
مستغاثی با نام بردن از چند فیلم منظورش را روشن‌تر بیان کرده است:
«به عنوان نمونه فیلم «آسمان غرب» اثری بسیار ضعیف و یک فیلم بد است که هزینه بسیار کلانی صرف تولید آن شده است و تصویری بسیار پیش پا افتاده از یکی از شاخص‌ترین چهره‌های دوران دفاع مقدس ارائه کرده است. شهید شیرودی طبق اسناد و گفته‌های موجود، یکی از برجسته‌ترین افراد در میان نیروهای ارتش بوده است. فیلم «احمد» درباره شهید احمد کاظمی نیز همین شرایط را دارد و فاجعه‌ای نظیر «آسمان غرب» است.
اگر نسل امروز ما برای شناختن قهرمانان ملی فیلم‌های «آسمان غرب» و یا «احمد» را تماشا کند، نسبت به این افراد دافعه پیدا می‌کند.»
مستغاثی پیشنهاد داده است:« شاید حتی نیاز باشد برای مدتی تولید این گونه از فیلم‌ها متوقف شود تا ساز و کاری درست و در راستای غربال سازی در پیش گرفته شود. باید به صورت ریشه‌ای به مشکلات این‌چنینی پرداخته شود. باید دید که چرا برخی از مدیران همچنان درگیر ظواهر هستند و برخلاف اخلاق گرایی و تقوا عمل کرده و به دنبال ماهیت و ریشه‌ها نیستند.»

نشانی روزانه‌‌های سینمایی در تلگرام: http//t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید