روزانه های سینمایی

وقتی چشم و گوش شخصیت‌ها بسته می ماند

ادامه سلسله وقایع داستانی که سنگ بنای آن بر بستن عمدی چشم و گوش شخصیت هاست، نباید منطقی رقم بخورد و جذابیت و غافلگیری برای مخاطب در پی داشته باشد.

«بهت» تازه‌ترین فیلم کارگردان نسبتا پرکار سینما «عباس رافعی» چند صباحی است که بعد از عبور از تونل اکران آنلاین در نمایش خانگی هم عرضه شده است.

موضوع فیلم در باره چیست؟

سوژه داستان در باره رحم اجاره‌ای و ماجراهایی است که به خاطر پنهان‌کاری زنان ذینفع از شوهرانشان با پیچیدگی‌هایی تصنعی همراه شده است. چرا می گویم تصنعی برای اینکه زن نابارور بدون اطلاع شوهر نطفه موجود در بانک موسسه رویان را به رحم یک زن داوطلب که از قضا همکار اداری اوست، انتقال داده است. شگفت انگیزتر آنکه همسر زن گیرنده نطفه نیز از اقدام همسرش بی خبر است. چرا؟ شوهر خانمی که رحمش را اجاره داده است؛ به تصور اینکه فرم دریافت وام بانکی در اختیارش قرار گرفته است، چشم و گوش بسته پای برگه‌ای را امضا می کند که در واقع موافقت با اجاره دادن رحم همسرش است.!

طبیعی است که ادامه سلسله وقایع داستانی که سنگ بنای آن بر بستن عمدی چشم و گوش شخصیت هاست و فاقد هرگونه سوگیری فلسفی و جامعه شناختی است، نباید منطقی رقم بخورد و جذابیت و غافلگیری برای مخاطب در پی داشته باشد.

مشکل از کجاست؟

نویسنده فیلمنامه حتما واقف به این موضوع بوده است که به دلیل جنبه‌های حقوقی کار انتقال نطفه به رحم اجاره‌ای در گروی تشریفات دقیق اداری و اطلاع کافی همه طرف های درگیر و ذینفع در این امر است. اما چرا عامدانه چشم بر واقعیت‌های جاری بسته است احتمالا به خاطر ایجاد تعلیق و هیجان در داستان است غافل از آنکه با برملا شدن سرطان زن گیرنده نطفه، داستان به قدر کافی پتانسیل خلق موقعیت‌های نمایشی جذاب را پیدا می‌کرد.

صاحبان فیلم هایی نظیر «بهت» باید بدانند که اگر کرونا نبود بازهم برای فیلم‌های آنها در اکران و نمایش خانگی اتفاقی نمی‌افتاد و لنگ‌زدن منطق رویدادها عنصری است که سبب پس زدن بیننده هوشمند از تماشای چنین فیلم‌هایی می شود.

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید