فیلم چاقی در بهمن ماه و در مدت کوتاهی پس اکران ناموفق در سینماها راهی نمایش خانگی شد. دراین پست در باره این فیلم نکاتی را یادآور شدهام:
داستان در باره چیست؟
امیر با بازی علی مصفا صداپیشه سینماست و با اینکه زندگی نسبتاْ خوبی با لادن مستوفی (در نقش همسر) و یگانه دخترش دارد دل به گوینده زنی به نام گندم با بازی مهساکرامتی میبندد که از قضا نامزد حمیدفرخ نژاد در نقش کارگردان همان فیلمی است که او در حال کار بر روی آن است.!
امیر در طول داستان با پنهان کاری و بدون اطلاع خانواده درصدد ایجاد رابطه غیرمعمول با گندم برمیآید و به بهانههای مختلف گندم را به استودیو میکشاند تا به بهانه ضبط صدا در واقع نرد عشق با وی ببازد و به او نشان دهد که دوستش دارد.
در نهایت امیر به وصالش نمیرسد و مغموم و شکست خورده به خانهاش برمیگردد اما در چهره او نشانی از تنبه و بیداری دیده نمیشود و او به مدار رابطهای برمیگردد که جاذبه و کشش نیرویی به نام عشق در آن وجود ندارد.
مشکل چیست؟
در نگاه سازنده فیلم سینمایی چاقی کنش خیانت بار امیر در حق همسر و دوست کارگردانش مورد سرزنش قرار نمیگیرد و از سوی دیگر کارگردان توان علمی لازم را نداشته است که رفتار امیر را به عنوان یک بیمار و فرد مشکل دار در ارتباط عاطفی با همسرش مورد تجزیه و تحلیل روانشناختی قرار دهد.
چگونه چاقی فیلم بهتری می شد؟
راما قویدل میتوانست با استفاده از یک مشاور و روان شناس ابتدا دلیل و منشا کمبود عاطفه و عشق را در رابطه امیر و همسرش تبیین کند تا پشت پا زدن او به تعهدات خانوادگی منطق لازم را بیابد. این اتفاق میتوانست سهم مرد و زن را در موقعیت نامطلوب ایجاد شده، مشخص کند و زمینه همذات پنداری را برای مخاطب ایجاد نماید. در چاقی بیننده به خاطر نداشتن خیلی از دادههای اطلاعاتی، نمیداند امیر را به چشم یک مرد خیانت کار و هوسران ببیند یا آنکه او را قربانی رابطهای بپندارد که تقصیری متوجه او نیست.
همچنین اگر امیر تمکین مورد نظر را از همسرش ندیده است، نباید تلافی آن را سر دوست همکارش رامین درآورد و نامزد او را غر بزند و از این بابت ذرهای احساس شرم و خجالت هم نکند.
به این خاطر چاقی فیلمی است که زبانش الکن است و تکلیفش با خود و مخاطبش روشن نیست.
روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: cinemadailyir@
اضافه کردن نظر