به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شبکه نمایش خانگی، این روزها تنها با یک سریال ایرانی پذیرای علاقهمندان است و میتوان گفت تا حدودی دست پری برای جلب نظر مخاطبان این حوزه ندارد. این در حالیاست که چندی پیش شاهد پخش همزمان چند سریال پرمخاطب بودیم.
در واقع آنچه از فضای این روزهای شبکه نمایش خانگی مشاهده میشود، بی نظمی پخش و نبود زمانبندی مناسب برای توزیع سریالهاست که مخاطبان را هم سردرگم کرده و تا حدودی آنها را از این فضا زده خواهد کرد؛ آن هم در زمانی که نمونههای خارجی با کیفیت بسیار بالاتری آثار خود را عرضه میکنند و امکان دسترسی آسانی را هم پیش روی مخاطبان قرار دادهاند.
برای بررسی این وضعیت با سعید رجبی فروتن، پژوهشگر و نویسنده و از مدیران سازمان سینمایی گفتوگویی کردهایم که میخوانید.
نبود نظم و برنامهریزی در پخش سریالها
نکتهای که این روزها حسابی در شبکه نمایش خانگی به چشم میآید، بی نظمی و نبود برنامهریزی در جهت پخش و توزیع سریال هاست، اتفاقی که گاهی بازار را مملو از آثار رنگارنگ میکند و گاهی هم هیچ محصولی در اختیار مخاطبان قرار نمیگیرد.
سعید رجبی فروتن در پاسخ به اینکه عرضه سریالها در شبکه نمایش خانگی چه نظم و فرآیند خاصی دارد؟ توضیح داد: «فراوانی و تعداد مجموعههای نمایشی در شبکه نمایش خانگی به اندازهای نیست که از قبل امکان پیش بینی درباره نحوه و زمان پخش وجود داشته باشد. با توجه به این تعداد کاری که تولید و عرضه میشود میتوان امیدوار بود در مقاطع مختلف سال حداقل چند عنوان کار را تماشا کرد. فارغ از تعداد کم آثار، سرمایهگذار شبکه نمایش خانگی بخش خصوصی است که معمولا برای تامین سرمایه با مشکلاتی مواجه است.»
او ادامه داد: «تولید و عرضه سریالها از نظم و هنجار قابل انتظار تبعیت نمیکند و یک منحنی سینوسی را طی می کند. به این صورت همانطور که شما گفتید در برخی از مقاطع سال ما با انباشت آثار نمایشی مواجه هستیم و در مقطع دیگری یا اصلا اثری وجود ندارد و یا شبکه در قرق یک یا دو اثر خواهد بود. شواهد هم نشان نمیدهد که اتفاق تازهای در این حوزه رخ دهد و پیش بینی میکنم که در ماههای آینده با وفور عرضه همزمان مجموعهها رو به رو باشیم و در مقاطع دیگری شبکه نمایش خانگی به یک برهوتی شبیه شود.»
تولید و عرضه سریالها از نظم و هنجار قابل انتظار تبعیت نمیکند و یک منحنی سینوسی را طی می کند. به این صورت همانطور که شما گفتید در برخی از مقاطع سال ما با انباشت آثار نمایشی مواجه هستیم و در مقطع دیگری یا اصلا اثری وجود ندارد و یا شبکه در قرق یک یا دو اثر خواهد بود.
این کارشناس راهکار پیشنهادی خود برای بهبود اوضاع را اینطور بیان کرد: «نظم مورد انتظار مستلزم این است که فضای کسب و کار برای سرمایه گذاران و تولیدکنندگان فراهم شود و اگر انبوهی آثار به اندازهای باشد که شرکتهای پخش و عرضه بتوانند از توالی مناطقی عرضه آنها بر بیایند، شاهد این ایراد نخواهیم بود اما تا آن زمان باید بسوزیم و بسازیم تا این چراغ خاموش نشود.»
نقش تهیهکنندگان و پخش کنندگان بر زمان عرضه آثار
موضوع دیگری که درباره این وضعیت در ذهن متبادر میشود، نقش پخش کننده و تهیهکننده در انتخاب زمان پخش مناسب است، اتفاقی که در سینما به دفعات شاهد وقوع آن بوده و هستیم و بسیاری برای نمایش فیلم خود در برخی از مقاطع سر و دست میشکنند. رجبی فروتن درباره اینکه در شبکه نمایش خانگی چنین موضوعی قالب است یا نه؟ گفت: «در شبکه نمایش خانگی چندان شاهد این اتفاق نیستیم چون بزنگاهها و موسمهای داغی مانند اکران سینما نداریم و جالب است که در تمام فصول سال و فارغ از اینکه تقویم مذهبی و رسمی ما چه میگوید کارها عرضه میشوند چون از تنوع بیشتری دارند و محلی برای عرضه آثار سینمایی، گروه هنروتجربه و … هستند.»
در شبکه نمایش خانگی چندان بزنگاهها و موسمهای داغی مانند اکران سینما نداریم و جالب است که در تمام فصول سال و فارغ از اینکه تقویم مذهبی و رسمی ما چه میگوید کارها عرضه میشوند
او افزود: «به عنوان مثال موسم نوروزی که برای تهیهکنندگان سینما مهم است، طبق آمار و تجارب چندان در شبکه نمایش خانگی محوریت ندارد و تولید کنندگان در کمین موقعیتهای زمانی خاصی نیستند، به هر حال یک قاعده عمومی است که تعطیلات نسبتا طولانی مانند نوروز مجال بیشتری را برای مخاطب فراهم میکند تا آثار بیشتری را بتواند ببیند.»
تغییر زمان پخش، آسیبزننده هست یا خیر؟
از دیگر نکاتی که مخاطبان را این روزها سردرگم و از تماشای سریالها دلسرد میکند، تغییر زمان پخش سریالهاست، اتفاقی که برای سریال «مانکن» هم رخ داد، اما باید دید بر کاهش میزان مخاطبان هم تاثیرگذار است یا خیر؟
رجبی فروتن در این باره گفت: «تصور من این است که به عنوان مثال چون زمان پخش قسمتهای آغازین سریال «مانکن» همزمان با توزیع هفتگی برخی از مجموعههای دیگر بود آن ها ناچار به پس و پیش کردن زمان ارائه سریال شدند. اما به طور معمول دوشنبه به عنوان روز میانی هفته برای توزیع کنندگان نسخه فیزیکی سریالها زمان مناسبی است چون نهایتا تا پایان هفته محصول را میتوانند به نقاط مختلف کشور ارسال کنند. در واقع این تقدم و تاخر زمان توزیع ناشی از واقعیات و محدودیتهای شبکه پخش فیزیکی به پخش کنندگان تحمیل می کند اما آنچنان در جذب مخاطب نقش مهمی ندارد.»
اضافه کردن نظر