روزانه های سینمایی

بسته خبری هفته: از کوچ «الوند»تا نسخه اصلی فیلم اسکار در داخل و به فنا رفتن یک فیلم

در اوج وابستگی تلویزیون به منابع عمومی کشور، سینما و شبکه نمایش خانگی طی سالیان اخیر از رهگذر سرمایه گذاری بخش خصوصی، صدها فیلم و سریال را تولید کرده است بی آنکه احتیاجی به کمک های دولتی داشته باشند.

و ما داغداران الوند

راوی و نویسنده نمکین قهوه تلخ ناباورانه از فضای هنری کشور پرگشود و برای همیشه ما را با فیلمنامه های موج آفرینی که می نوشت تنها گذاشت. درگذشت «خشایار الوند» در واپسین روزهای سال چون شرنگی کام مان را تلخ کرد و کوچ زود هنگام نویسنده ای توانا این باور را تقویت کرد که فرشته مرگ از آنچه که می بینیم به ما نزدیکتر است.

مخاطبان محصولات نمایش خانگی «خشایار» را با پدیده تکرار نشدنی شبکه یعنی «قهوه تلخ» می شناسند. مجموعه ای که بازتاب موفقیت های درخشان آن محصور به ایران نماند و فارسی زبانان سراسر کشور را به خود جذب کرد. بعد از درگذشت «عارف لرستانی»، بازیگر سریال « قهوه تلخ»حالا فوت نابهنگام یکی از نویسندگان ارشد آن مجموعه به یادمان می آورد که یکی از رموز ماندگاری آثار هنری  رقص قلم نویسنده و نویسندگان آن است. نوروز امسال با تماشای نسخه سینمایی «پایتخت» بار دیگر حلاوت و ظرافت های طنز «خشایار الوند» را با تمام وجود حس خواهیم کرد اما در غیاب نویسنده مجموعه های پایتخت و باغ مظفر و … لبخند بر لبانمان جوانه خواهد زد؟

دوبله شاید وقتی دیگر

«نماوا» در اقدامی کم سابقه به استقبال اسکار ۲۰۱۹ رفته است و نسخه با کیفیت فیلم سینمایی «کتاب سبز» را با صدای اصلی و بدون دوبله بارگذاری کرده است.!

«کتاب سبز» فیلمی درام، کمدی و بیوگرافی محصول سال ۲۰۱۸ کشور آمریکا به کارگردانی «پیتر فارلی» است و بازیگرانی چون «ویگو مورتنسن»، «ماهرشالا علی»، «لیندا کاردلیانی»، «سباستین مانیسکالکو»، «اقبال طبا»، «دان استارک»، «برایان استپانک» و «مایک هاتون» در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم «کتاب سبز» که داستان واقعی سفر «دان شرلی»، آهنگساز مشهور و راننده شخصی‌ او «تونی واللونگا» به ایالات جنوبی آمریکا را روایت می‌کند با بودجه‌ای ۲۳ میلیون دلاری ساخته ‌شده و به‌ فروش ۱۴۴ میلیون دلاری دست یافته‌است. این فیلم در چندین جشنواره‌ برنده جوایز مختلف شده که از آن جمله می‌توان به جوایز بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی در نود و یکمین دوره مراسم اسکار اشاره کرد. فیلم «کتاب سبز» با زبان اصلی همراه با زیرنویس فارسی و انگلیسی در اختیار شما قرار گرفته‌است.

فیلمی که به فنا رفت!

به گفته بعضی از منابع غیر رسمی فیلم سینمایی «بدون تاریخ بدون امضا» از جایی سر درآورده است که نباید! نسخه با کیفیت و زیر نویس انگلیسی اثر تحسین شده «وحید جلیلوند» در یوتیوب قابل مشاهده شده است. این اقدام که بدون اطلاع و اجازه مالک اثر صورت گرفته است، در حالی است که هنوز فیلم در شبکه نمایش خانگی و اینترنت داخل منتشر نشده است.دارنده حقوق ویدیویی «بدون تاریخ بدون امضا»موسسه «تصویر گستر پاسارگاد» است. ترافیک فیلم و سریال های شبکه در روزهای پایانی سال مجالی برای عرضه این فیلم در بازار داخل نمی دهد.

ساخت فیلم و سریال از جیب ملت

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی سال آینده مبالغ ارزی قابل توجهی از محل صندوق توسعه ملی بصورت تسهیلات در اختیار صدا و سیما قرار می گیرد تا در تولید فیلم و سریال و برنامه های سرگرم کننده صرف شود. در مصوبه معلوم نشده است که وقتی تولیداتی از این دست از صفر تا صد درداخل کشور و به مدد نیروهای داخلی صورت می گیرد، پرداخت یورو به جام جم نشینان چه توجیهی دارد و معنی این کار چیست؟ آیا پرداخت تسهیلات همان چیزی است که اصطلاحا از آن به  وام تعبیر می کنیم؟

در اوج وابستگی تلویزیون به منابع عمومی کشور، سینما و شبکه نمایش خانگی طی سالیان اخیر از رهگذر سرمایه گذاری بخش خصوصی، صدها فیلم و سریال را تولید کرده اند بی آنکه احتیاجی به کمک های دولتی داشته باشند. همانطور که در این گزارش آمده است، به جز تولید یکصد فیلم در سال گذشتهُ طی همین مدت ۱۵ سریال برای نمایش خانگی در حال گذراندن مراحل مختلف پیش تولید تا نمایش هستند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سلام آقای فروتن
    جسارتاً هیچ نسخه ای از فیلم بدون تاریخ بدون امضا در یوتیوب گذاشته نشده است.
    فقط جهت اطلاع خدمتتون عرض کردم.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید