روزانه های سینمایی

شمار پست های«روزانه های سینمایی» به ۳۳۳۳ رسید

«روزانه های سینمایی» تا قبل از پدیده فراگیر شبکه هاو پیام رسان های اجتماعی، طی سال های متمادی یگانه مرجع اطلاع رسانی در باره سیاست ها و برنامه های شبکه نمایش خانگی در ایران بود اما خوشبختانه در ادامه منابع و مراجع خبری و اطلاع رسانی بیشتری به مدد قابلیت های رسانه ای نوین، پا به عرصه گشودند

تعداد پست های منتشر شده در «روزانه های سینمایی» به رقم ۳۳۳۳ رسید. «روزانه های سینمایی» که از پاییز ۱۳۸۸ در قالب وبلاگ و سپس در محیط وب منتشر شد، طی این سالها کوشیده است تا نیم نگاهی به عرصه های سینما، تلویزیون و بیشتر نمایش خانگی داشته باشد و تحولات این حوزه را به قدر فهم و بضاعت خود رصد و تحلیل کند.

«روزانه های سینمایی» تا قبل از پدیده فراگیر شبکه هاو پیام رسان های اجتماعی، طی سال های متمادی یگانه مرجع اطلاع رسانی در باره سیاست ها و برنامه های شبکه نمایش خانگی در ایران بود اما خوشبختانه در ادامه منابع و مراجع خبری و اطلاع رسانی بیشتری به مدد قابلیت های رسانه ای نوین، پا به این عرصه نهادند و با ایجاد کانال ها و وب سایت های متعدد خبرهای این حوزه را روزانه پوشش می دهند. راه اندازی نخستین سامانه های آنلاین ویدیویی از پی افزایش پهنای باند و سرعت اینترنت در دولت های یازدهم و دوازدهم زمینه ای را فراهم ساخت تا عرضه تازه ترین فیلم و سریال های ایرانی و خارجی در قالب لوح فشرده (dvd)، محدود و محصور نماند و استارتاپ های ایرانی با طراحی و تولید اپلیکیشن های فیلم و سریال کاربران زیادی را جذب خود نمایند.

در چنین شرایطی بسیاری از موسسات سنتی ویدیو رسانه به فراخور تغییر الگوی مصرف رسانه ای و به خدمت گیری گجت های متفاوت برای تماشای فیلم از سوی تماشاگران، کار و حرفه خود را تغییر دادند و در حال حاضر تعداد موسسات فعال به اندازه انگشتان یکدست کاهش یافته است. این تعداد از موسسات در کنار تامین فیلم ایرانی و خارجیُ مدتی است به استراتژی تولید محتوا و مشارکت در ساخت سریال روی آورده اند و تعدادی از آنها با شرکت های آنلاین ویدیویی(VOD) پروژه های مختلفی را تعریف کرده اند.

وضعیت متفاوت نمایش خانگی در قیاس با گذشته و تاثیر پذیری آن از تحولات فناوری، ضرورت مطالعه و پژوهش مستمر در این عرصه را بویژه در ابعاد اقتصادی و فرهنگی بیش از گذشته نمودار ساخته است و به این خاطر تولید و انتشار اطلاعاتی که بتواند به افزایش آگاهی ها و دانش رسانه ای کمک کند، در جای خود ارزشمند است. راقم این سطور معترف است که در یکی دو سال اخیر به خاطر حجم اشتغالات و البته بضاعت مزجاه خود نتوانسته است آنگونه که باید بر غنای مطالب وب سایت بیفزاید و خلاء موجود در این زمینه را برطرف کند. ازسوی دیگر این امیدواری وجود دارد که هر ساله تحقیقات دانشگاهی بیشتری در حوزه نمایش خانگی در حال انجام است و رساله ها و مقالات خوبی به منابع و مآخذ اطلاعاتی این حوزه افزوده می شود.

«روزانه های سینمایی» از تعامل و مشارکت همه فعالان فرهنگی و رسانه ای و صاحبنظرانی که طی این سالها مشوق نویسنده بوده اند، کمال سپاسگزاری را دارد و امید دارد با دعای خیر آنها این پنجره اطلاعاتی و تحلیلی را گشوده نگه دارد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید