فیلم های سینمایی «لاتاری» و «شاخ کرگدن» موضوعی تقریباً مشابه دارند. یک دختر ایرانی در خارج از کشور ناخواسته در دام باندهای فساد و فحشا قرار می گیرند تا به عنوان طعمه ای در اختیار شیوخ شهوت ران عرب قرار گیرند. در «لاتاری» مقدمات به انحراف کشیدن دختر در ایران و به واسطه یک دلال ایرانی انجام می شود اما در« شاخ کرگدن» دختر ایرانی در بدو ورود به کشور اکراین، ربوده می شود و قبل از اینکه تعرضی نسبت به او صورت گیرد، توسط برادر و دوست برادرش نجات می باید. سرنوشت شیخ فاسد و زنباره در هر دو فیلم یکی است و به دست مردان ایرانی به درک واصل می شوند. در «شاخ کرگدن» یک دختر خبرنگار روسی، مردان ایرانی را در تعقیب دختر ایرانی ربوده شده همراهی می کند و در نقشه نجات به ایرانی ها کمک می کند اما در «لاتاری» عملیات از اساس مردانه است و زنان نقش موثری ندارند. در «لاتاری» قبل از انکه ناجیان به «دوبی» برسند، دختر ایرانی اقدام به خودکشی کرده است اما در «شاخ کرگدن» سلسله حوادث به گونه ای چیدمان شده است، که دختر صحیح و سالم به برادرش می رسد و آزاری به او نمی رسد.
قهرمانان در هر دو فیلم بی محابا موانع و مقررات کشور خارجی را زیر پا می گذارند و برای رسیدن به هدف باکی به خود راه نمی دهند. در «لاتاری» حس انتقام وقتی اوج می گیرد که دختر ایرانی مورد تعدی قرار گرفته و به عمرش خاتمه داده است اما در «شاخ کرگدن» به رغم صحت و سلامت دختر ربوده شده ایرانی قهرمانان به عشرتکده مرد عرب یورش می برند و برای گوشمالی او و نجات زن خبرنگار او را به قتل می رسانند.
«شاخ کرگدن» می کوشد در ژانر تریلر خود را تعربف کند اما «لاتاری» در نیمه دوم به این ژانر نزدیک می شود. در «لاتاری» و «شاخ کرگدن» قهرمانان سابقه حضور در جبهه دارند. در «لاتاری» حاج موسی و و حاج مرتضی و در «شاخ کرگدن» صدرا و دوست قدیمی اش هم رزم بوده اند.
با این وصف« لاتاری» در گیشه موفق بود اما «شاخ کرگدن» به رغم استفاده از یک رزمی کار ملی پوش و صحنه های مکرر اکشن، طعم شکست را چشید و خیلی زود با پرده های سینما وداع کرد. رمز و رار موفقیت یکی و ناکامی دیگری در پرهیز آگاهانه «لاتاری» از کلیشه های رایج و توسل «شاخ کرگدن» به شیوه روایی و نخ نما شده فیلم های مشابه در سینمای جهان است. بطوریکه حضور ستاره ای مثل «پژمان بازغی» در شمایل یک قهرمان هم نتوانست سبب نجات فیلم شود. هر قدر «شاخ کرگدن» بر پایه تصادف و نادیده انگاشتن واقعیت های جاری از جمله قدرت پلیس ولو حضور حداقلی آن در کشورهای خارجی است، در «لاتاری» سازنده و طراح قصه نگرش واقع بینانه تری را پیشه خود کرده است بطوریکه یک مامور امنیتی ایرانی مانع از انتقام گیری قهرمانان فیلم در «دوبی» می شود.
یکی از رموز موفقیت «لاناری» حس همدلانه مخاطب با قهرمانان و تشفی خاطر آنان پس از به قتل رساندن افراد فاسد بود. بطوریکه بیننده با دست زدن و هلهله و شادی بر کار مردان ایرانی صحه گذاشتند. در «شاخ کرگدن» چون از ابتدا کارگردان نمی تواند مخاطب را با فیلم همراه کند در نتیجه بیننده زیادی را هم نمی تواند در پای فیلم بنشاند.
«لاتاری» به کارگردانی «مهدویان»تابستان امسال و «شاخ کرگدن» ساخته «محسنی نسب» هفته گذشته در شبکه نمایش خانگی عرضه شدند.
اضافه کردن نظر