چرا این تیتر برای یادداشت انتخاب شده است؟
ناشر ویدیویی انیمیشن «عملیات آجیلی» اقدام به توزیع این عنوان در روزهای اخیر کرده است که به نظرم با توجه به اهتمام و جدیت عده ای از هموطنان برای چیدن سفره شب یلدا و تزیین آن با آجیل مخصوص این شب، باید به موقع شناسی این ناشر آفرین گفت.!
شب یلدا چی ببینیم؟
با فرض اینکه اغلب هموطنان در شب یلدا ترجیح می دهند شب را با بزرگ ترهای خانواده و فامیل به گپ و گفت و سورچرانی بگذرانند، قطعاً در این شب طولانی خیلی ها گوشه چشمی به تلویزیون منزل از نوع ملی و ماهواره ای اش دارند. بنابراین بهتر است سینما رفتن را به شب ها و روزهای دیگر موکول کرد. به جز تلویزیون دیگر گزینه موجود برای علاقمندان به فیلم و سینما محصولات نوبرانه نمایش خانگی در روزهای اخیر است.
منوی نمایش خانگی برای شب چله چیست؟
هفته گذشته شبکه نمایش خانگی با چند فیلم تازه پوست انداخت. در ادامه مرور شتابزده ای به عناوین عرضه شده خواهیم داشت:
خانه ای که استحکام ندارد
بین تازه های نمایش خانگی زمان کوتاه ۷۲ دقیقه ای فیلم رفع توقیف شده«خانه دختر»به خوبی نشان می دهد که فیلم برای دریافت مجوز نمایش متحمل حذف و ممیزی سنگینی شده است. با این حال قصه ملتهب و تدوین خوب اثر و حس جاری در فیلم، سوالات زیادی را برای بیننده در باره دلیل خودکشی سمیرا درست در روز عروسی او پدید می آورد و گمانه زنی ها برای یافتن دلیل این اقدام او به جواب روشنی نمی رسد.!
ادای دین آباجان به دانش آموزان شهید
دومین فیلم نیمه بلند عرضه شده در روزهای اخیر فیلم ۷۲ دقیقه ای «آباجان» ساخته «هاتف علیمردانی» کارگردان پرکار و نه الزاماً کیفی ساز سینماست. آباجان بیش از آنکه قصه ای را روایت کند، معرف موقعیت یک خانواده شهرستانی در روزهای جنگ تحمیلی و اتفاقات پراکنده ای است که برای اعضای آن خانواده اتفاق می افتد. بازی های خوب و چند لایه «معتمد آریا» و «شبنم مقدمی»، بیش از بازی های تخت «آذرنگ» و «سعید آقاخانی »به چشم می آید. بمباران مدرسه ای توسط هواپیماهای متجاوز عراقی که جنایتی تاریخی به شمار می رود، سکانس پایانی فیلم است که با ساده ترین شکل طراحی و اجرا شده است. «معتمد آریا» بعد از نقش «ننه گیلانه» این دومین باری است که در نقش یک رزمنده(در اینجا اسیر) ایفای نقش می کند.
تماشای این فیلم را به روزهای بعد موکول نکنید!
یکی از بهترین فیلم های این دوره«بیست و یک روز بعد» اولین فیلم «محمد رضا خردمندان» است. فیلمی قهرمان محور، با بازی و نقش آفرینی نوجوانی به نام مرتضی که شمایلی همانند قهرمانان فیلم های اصطلاحاً کانونی(کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) دارد. درست است که در عالم واقعیت، فیلم کوتاه سفارش دهنده و تهیه کنندگانی از سنخ آدم هایی که در فیلم بدانها اشاره شده است، ندارد و حضور پدر دوست مرتضی با بازی «امیر حسین صدیق» در فیلم چندان ضرورتی ندارد، با این حال فیلم مشکل دیگری ندارد و در برقراری ارتباط با مخاطبش به خوبی عمل می کند و به یمن ریتم، بازی های درخشان و موسیقی، اجرای حساب شده و هنرمندانه ای دارد. فیلم در کنار تلاش و ایستادگی شرافتمندانه مرتضی برای تامین هزینه خرید داروی مادر مبتلا به سرطانش، تلویحاً نقش دوست همراه و همدل را به مثابه یک نعمت یادآور می شود. مهران در «بیست و یک روز بعد» چنین خصلتی دارد.
آقای رژیستور و بانوی مکرمه
«تصویر گستر پاسارگاد» معطل توزیع نسخه فیزیکی فیلم سینمایی « کارگر ساده نیازمندیم» نشد و مستقیماً استریم ویدیوها را هدف قرار داد. در ساعات گذشته سامانه های رسمی مرجع فیلم و سریال، اقدام به بارگذاری فیلم «کارگر ساده نیازمندیم»ساخته «منوچهر هادی» کردند. در این فیلم مطابق معمول «یکتا ناصر» همراه همیشگی کارگردان حضور دارد. «ناصر» در مینی سریال «آشوب» نیز پارتنر «کورش تهامی» است.بر خلاف انتظار، سازنده فیلم های پر فروش و طنز «من سالوادور نیستم» و «آینه بغل» در فیلم « کارگر ساده نیازمندیم»به سراغ قصه ای اجتماعی و البته کمی تکراری و نخ نما شده رفته است. با این حال تماشای فیلم محصول سال ۹۴ تیم سازنده خالی از لطف نیست.
فیلم ته جدولی
اولین ساخته «افشین محمودی» اکران شدن و نشدنش توفیری نداشت. کسی راضی به تماشای فیلم در سینماها نشد و حالا چند روزی است، در سبد فیلم های شبکه نشسته است. «ماه چهره خلیلی» تنها بازیگر شناخته شده فیلم «قلب سفید قاصدک» است. در داستان فیلم همانند فیلم «آباجان» ردی از سال های جنگ دیده می شود و بمباران وحشیانه دشمن متجاوز عنصر مشترک هر دو فیلم است. اینگونه فیلم ها در تلویزیون مخاطبان خاص خود را در مناسبت ها دارد اما بازتاب آن در شبکه چگونه خواهد بود به روزهای آینده و میزان استقبال از فیلم بستگی دارد.
کاریکاتوری از مناسبات سیاسی رژیم گذشته
تماشای قسمت سوم مینی سریال «آشوب» ساخته «کاظم راست گفتار» این اطمینان را پدید آورد که سازنده فیلم و سریال «آشوب» با سرانداختن قصه ای نیم بند در تاریخ گذشته ایران، بهانه ای برای نمایش زنان بزک کرده و «مکش مرگ ما» و نمایش پی در پی کلیپ های موسیقی از نوع وطنی و خارجی پیدا کرده است. کارگردان در نسخه کشدار سریالی متاسفانه به پرداخت درست شخصیت ها و موقعیت ها نپرداخته و از بسیاری از جزییاتی که می تواند به باور پذیری داستان کمک کند، غفلت ورزیده است.
عالیجناب تکنیک زده
قسمت دوم مینی سریال «عالیجناب» ساخته «سام قریبیان» این باور را در مخاطب تقویت می کند که موج اقتباس از سریال «24» هنوز گریبان فیلمسازان ایرانی را رها نکرده است و تلاش ها برای ارائه کاری در قد و قواره سریال پر طرفدار «24» کماکان ادامه دارد. اجرای نسبتاً خوب کارگردان و تیم فنی و هنری آن فقط با این مشکل روبروست که قصه اینجایی نیست و نمی تواند ذهن را به سوی ما به ازاهای داخلی سوق دهد. به همین خاطر «عالیجناب» در سطح یک کار فرمیک و تکنیک زده متوقف می ماند.
جناب فروتن عزیز
ساخت و پخش سریالهایی از جنس آسپرین، عالیجناب، آشوب، عشق تعطیل نیست، ساخت ایران و مجموعه های از این دست حاصل تفکر و نگاههایی از جنس فیلمهای نازل ویدئویی است که به وفور در شبکه توزیع میشد. متاسفانه سخت گیری خاصی در این زمینه نمیشود و ظاهرا این راه با سریال پیکسل قرار است ادامه پیدا کند. موسسات هم بهتر است از کارگردانهای با کارنامه درخشان برای ساخت محصولاتشان استفاده کنند. کسانی مثل داود میرباقری، حسن فتحی، بهروز افخمی و سامان مقدم بهیچ وجه حاضر به ساخت مجموعه و یا فیلم پایینتر از استانداردهای موجود نمیشوند