روزانه های سینمایی

تاملی در عرضه «مرد عنکبوتی» کالای داغ این روزهای بازار

 

اینکه در وضعیت تداوم تحریم ایران توسط کمپانی های تولید و پخش فیلم های آمریکایی، به ناگهان از سری فیلم های spider-man این بار فیلم «بازگشت به خانه» (homecoming)محصول ۲۰۱۷ در شبکه نمایش خانگی عرضه می شود.، می تواند حدس زد که یک فروشنده منطقه ای(لبنانی، اماراتی) دل و جرات بخرج داده و دستور کدخدا را نادیده گرفته و همچون گذشته حقوق فرمت های نمایش خانگی فیلم را به لطایف الحیل و در قالب قراردادی«من درآوردی» به خریدار ایرانی فروخته است.

تا این جا کار اتفاق چندان غیر منتظره ای رخ نداده است چون در تمام سال هایی که فیلم های آمریکایی سر از شبکه نمایش خانگی و تلویزیون درآورده اند، اغلب در پوشش چنین خریدهایی تامین و عرضه شده اند. اما در مورد خاص فیلم «مرد عنکبوتی- بازگشت به خانه» نکته قابل تامل در انتشار اینترنتی همین عنوان توسط سامانه های رسمی ویدیوی درخواستی است. یعنی این عنوان آمریکایی بطور همزمان در شکل فیزیکی و اینترنتی با کیفیتی تقریباً مشابه در دسترس مخاطب قرار گرفته است. سوالی که در این رابطه مطرح است آن است که دلیل سکوت ناشر نسخه فیزیکی در برابر عرضه گسترده اینترنتی فیلم مورد اشاره چیست؟ بطور طبیعی ناشر ویدیویی برآن بوده است تا پخش انحصاری چنین محصولی را در دست داشته باشد تا بتواند هزینه های ارزی- ریالی صورت گرفته را پوشش دهد. آیا شرکت های آنلاین ویدیویی همانند ناشر نسخه فیزیکی اقدام به خرید رایت اینترنتی محصول کرده اند؟ اگر چنین رایتی وجود داشته است چرا خریدار نسخه فیزیکی اقدام به خرید آن نکرده است تا واسطه ای برای فروش آن به ناشران اینترنتی شود؟ تجربه دو سال فعالیت «ویدیو استریمینگ ها»گویای پایبند نبودن آنها به خرید رایت آثار روز خارجی به دلیل عدم الحاق کشورمان به کنوانسیون جهانی مالکیت فکری است. با این حال این سامانه ها می توانستند زمان انتشار اینترنتی محصول را به بعد موکول کنند تا نسخه فیزیکی زمان لازم را برای فروش در بازار داشته باشد و حداقل بخش عمده ای از تیراژ پیش بینی شده در بازار به فروش برسد.

البته این نکته را هم نباید از یابد برد که به دلیل سهولت دسترسی به نسخه سانسور نشده عناوین خارجی، علاقمندان جدی این آثار اقبالی نسبت به نسخه فیزیکی و یا اینترنتی در مجاری رسمی نشان نمی دهند و شاید به همین خاطر تیراژ نسخه فیزیکی این آثار به اندازه ای نیست که واکنشی را از سوی ناشر انحصاری آنها به دنبال داشته باشد. البته این انگاره که ممکن است ورای همه این گمانه زنی ها، توافق خاصی بین ناشران فیزیکی و اینترنتی صورت گرفته باشد، دور از ذهن نیست و بنده نگارنده و شمای خواننده صد البته از آن بی اطلاع هستیم!

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ولی سایت نماوا اداعا می کنه که رایت آثار خارجی رو فقط برای پخش در ایران خریداری کرده، برای همین آثار خارجی سایت نماوا در خارج از ایران در دسترس نیست برعکس فیلیمو و دیگر سایت ها

  • نماوا به هیچ عنوان هیچ رایتی رو خریداری نکرده..اصلا چه کسی به نماوا مجوز دوبله فیلم وسریالهای میجر رو داده؟همینطور دیگر سایتهای غیر قانونی نماوا هم از بلبشوی بازار استفاده کرده و …

  • سلام

    وقتی شما نمیتونید مث سایت های فیلم رقابت کنید مسلما میخواین یک کاری کنید که بسته بشن | من خودم سایت فیلم دارم و سانسور شده میذارم و اختصاصی سانسور می کنم با زیرنویس فارسی . خب این به شما و هنر اول چه ربطی داره ؟!! خودمون اختصاصی سانسور میکنیم رایگان هم در اختیار مردم میذاریم

    یا علی

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید