روزانه های سینمایی

پیرانه سرم عشق جوانی به سر افتاد

در روزها و هفته هایی که به خاطر نبود فیلم های جذاب، تنها دلخوشی شبکه نمایش خانگی عرضه هفتگی مجموعه «شهرزاد»است، حاصل داستانسرایی و کار مشترک آقای «فتحی« و خانم «ثمینی» با ارائه هشت قسمت از آن چنگی به دل نمی زند و هر قدر داستان جلو می رود، فاصله آن با واقعیت های جامعه ایران در دهه سی بیشتر و بیشتر می شود؛ تا جایی که مخاطب احساس می کند سریال تعمداً می خواهد نسبت و رابطه ای با هنجارها و مناسک حکومت و ملت ایران در دهه یاد شده نداشته باشد.

به عنوان مثال، تصور اینکه در ایران خفقان زده پس از کودتا و قدرتمند شدن نهادهای انتظامی و اطلاعاتی، گروه ها و باندهای مافیایی و گانگستری عرض اندام کنند و حمام خون راه بیاندازند، باور پذیر نیست. در دو قسمت اخیر با وجود کشت و کشتارهای صورت گرفته، در کمال شگفتی اثر و نشانی از پلیس و کارآگاهان برای پیگیری و شناسایی قاتلین مشاهده نمی شود.

شهر و کوی و محله ای که «فتحی»به تصویر کشیده است، بی شباهت به شهری اروپایی نیست و در جغرافیای شهری داستان مظاهر زندگی غربی از جمله مزون، کلوب شبانه، سینما، کافه، میخانه و دفتر روزنامه بشدت مورد تاکید است. در فصل اول و دوم سریال به سختی می توان آیین ها و رفتارهای حداقلی شهری مسلمان نشین را به عینه دید. از قسمت هشتم به بعد اصرار «قباد» برای تصاحب دوباره «شهرزاد» به عنوان زنی شوهردار پر رنگ تر از قبل مطرح می شود و زمینه سازی برای دلگیری «فرهاد» از بعضی پنهان کاری های «شهرزاد»، این ظن را تقویت می کند که رابطه زوجین به مرور متزلزل و گسسته شود و سریال  بر همان ریلی قرار گیرد که سریال های ترکیه ای بر آن سوار شده اند.! زنده کردن و یادآوری معاشقه نافرجام مانده «هاشم»و «عمه بلقیس» که مربوط به گذشته های دور است، آیا جز این است که داستانکی بر مجموعه داستانک های موجود افزوده شود و راه برای کشدار شدن سریال هموارتر شود. طرح عشق های پیرانه سر که اوج آن را در سریال «میوه ممنوعه» دیده ایم، همچنان مورد علاقه «فتحی» است و به هر بهانه ای داستانی را برای این ایده سر می اندازد. این واقعیت در فصل دوم «شهرزاد» که پیرنگ اصلی به اندازه فصل اول خودنمایی نمی کند، فضای بیشتری را به خود اختصاص داده است.

با تمام این تفاصیل تیم سازنده و سرمایه گذار «شهرزاد» باید خشنود باشد که با ته کشیدن موجودی فیلم های پر فروش در سینماها و بی رقیب بودن آن در شبکه نمایش خانگی، مخاطبان از سر ناچاری «شهرزاد»را بازهم دنبال خواهند کرد و ریزش تدریجی مخاطبان آن به حد نگران کننده ای نخواهد رسید.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید