رئیس سازمان صدا و سیما خیلی زود به درخواست تهیه کننده فیلم «سیانور» جامه عمل پوشید و از شب گذشته دستور پخش انبوه تیزر فیلم سینمایی «سیانور» را در شبکه های مختلف سیما صادر کرد. «رضوی» تهیه کننده فیلم «سیانور» در برنامه «هفت» گلایه ای هم از رئیس سازمان سینمایی کشور داشت که چرا وی تاکنون «سیانور» را ندیده است.! در این میان معلوم نشد اصرار برای تماشای فیلم از سوی رئیس سازمان سینمایی چه کمکی به اکران بهتر فیلم می کند.؟ ساز و کار اکران فیلم تماماً توسط شورای صنفی نمایش صورت می گیرد و در حال حاضر ۶۵ سالن سینما در تهران و شهرستان ها به نمایش این فیلم مشغول هستند. اگر منظور تهیه کننده «سیانور» آن است که مرد اول سینمای کشور باید هوای فیلم را داشته باشد و تیم سازنده را از نظر دور ندارد، بحث علیحده ای است. «سیانور» در جشنواره «ملی فجر» و «مقاومت» آنگونه که باید و شاید مورد اعتنای هیات های داوری قرار نگرفت و شایسته تقدیر و تشویق شناخته نشد. بنا به اظهار «رضوی» هزینه ساخت فیلم حدود ۱۵ میلیارد ریال بوده است که فروش فیلم در یک ماهی که از اکران آن می گذرد، تاکنون نتوانسته هزینه ساخت را برگرداند. بعد از شکست تجاری فیلم «امکان مینا»( کمال تبریزی) بیم آن می رفت تا «سیانور» نیز به دلیل تشابه موضوعی(پرداختن به مناسبات درون گروهی مجاهدین خلق) با استقبال خوبی از جانب مخاطب روبرو نگردد اما تناسب فرم و محتوا، درخشش جمعی از بازیگران توانمند سینما و فضاسازی نسبتاً موفق فیلم به اضافه تبلیغات خوب محیطی و رسانه ای، سبب شد تا قصه سیاسی- عاشقانه «سیانور» به مرور تماشاگران علاقمند به تاریخ سیاسی کشورشان را به سالن ها بکشاند. البته در سینمایی که پر فروش ترین فیلم آن(۱۵ میلیارد تومان) یعنی «فروشنده» طی ۷۵ روز توانسته است دو میلیون بیننده را جذب کند، عوامل فیلم «سیانور» نباید از جلب حداکثر ۳۰۰ هزار تماشاگر و فروشی در حد ۲۲ میلیارد ریال تا پایان اکران ناخشنود باشند.( این فقط یک پیش بینی است!)
سعید رجبی فروتن
در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.
اضافه کردن نظر