روزانه های سینمایی

پرونده نیامده به بایگانی برگشت- مکتوب هفته ۳۲

بد نیست از آخرین روز هفته گذشته شروع کنیم. روزی که در آن اعتراض کارگردان فیلم سینمایی«پرونده هاوانا» به خاطر لغو پروانه نمایش خانگی فیلمش بازتاب گسترده ای یافت. آخرین روزهای تابستان بود که خبر صدور پروانه نمایش خانگی برای فیلمی که هیچوقت رنگ پرده را به خود ندیده است، منتشر شد و حالا به دلایلی ناگفته دوباره پرونده فیلم که ۱۲ سال از ساخت آن می گذرد، به بایگانی تاریخ سپرده می شود. نکته جالب توجه در این میان آن است که «سید ضیا هاشمی» تهیه کننده فیلم «پرونده هاوانا» پس از لغو پروانه نمایش خانگی فیلم سکوت اختیار کرده است و تنها شاکی معترض این وضعیت «علیرضا رئیسیان» است. او گفته است: «این فیلم که محصول سال ١٣٨٣ است در جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت دو سیمرغ شد و پروانه نمایش داخل و خارج گرفت. همچنین توسط بخش بین الملل بنیاد فارابى در قسمت مسابقه اصلی شش جشنواره جهانى حضور داشت و مورد استقبال بالای مخاطبان این کشورها قرار گرفت. سپس در دولت نهم مجدداً پروانه نمایش اخذ نمود و هفته پیش نیز  پروانه نمایش خانگى آن بدون هیچ ممیزى تائید شد، دقت کنید: سه بار تائیدیه که آخرین آن در همین دولت تدبیر و امید صورت گرفته است ولی از نمایش آن جلوگیری به عمل آمد.

وحالا پرسش این است که چه کسى تبر برداشته و قلم مى‌شکند و خلاف آشکار در برابر اظهارات رئیس جمهور که بالاترین مقام ادارى و اجرایی است را با افتخار انجام  داده و رئیس سازمان سینمائی هم با لبخند، فقط نظاره‌گر است!»

شایان ذکر است این اولین بار است که پروانه نمایش خانگی فیلمی ایرانی لغو می شود. در دولت های گذشته نهاد سرمایه گذار فیلم که یکی از معاونت های وقت ریاست جمهوری بود از کیفیت فیلم ساخته شده رضایت نداشت و تمایلی برای اکران آن نشان نداده بود.

در خلاصه داستان فیلم که فیلمنامه آن را فرهاد توحیدی نوشته است، می خوانیم:« فیلم درباره دکتری به نام پژمان است که پا را از خط بیرون گذاشته است. خودش هم این مسئله را می داند. بر او معلوم است که شرکت های چند ملیتی بازارهایشان را آسان به دست نیاورده اند که آسان از دست بدهند. سوء تفاهم عاطفی از یک سو و درگیری با همسرش از دیگر سو آغاز ماجراست.»

در شب آخرین روز هفته ای که گذشت تلویزیون(شبکه پنج سیما) برای چندمین بار اقدام به پخش فیلم سینمایی «پلیس های اخراجی»(cop-out) محصول ۲۰۱۰ آمریکا کرد. فیلم ساخته «کوین اسمیت» است و در بین بازیگران فیلم «بروس ویلیس» و «تریسی مورگان» برای ما آشنا هستند. نسخه اصلی فیلم ۱۰۷ دقیقه است و آنچه که ما از سیمای ملی می بینیم چیزی حدود ۷۰ دقیقه است. بدین ترتیب ۴۰ دقیقه از فیلم «پلیس های اخراجی» به تشخیص بازبینی تلویزیون برای بینندگان قابل رویت تشخیص داده نشده است. جالب است که اگر بخواهید نسخه کامل و دوبله فارسی همین فیلم را دانلود کنید، سایت مربوطه اطمینان داده است که فیلم های دوبله شده این سایت هیچ مشکل شرعی ندارند.!

دقایقی تا نیمه شب جمعه مانده است که در برنامه «هفت» یکی از کارشناسان برجسته تاریخ اسلام در بحث پیرامون موانع ساخت فیلم های تاریخی جرات به خرج داده و می گوید چه کسی تشخیص داده است که سریال حضرت موسی(ع) در اولویت ساخت باید قرار گیرد؟ و بعد ادامه می دهد ک قطعاً نیاز امروز جامعه ما تولید سریال بر اساس زندگی صحابه رسول اکرم(ص)، امیرالمومنین علی(ع) و شهدای کربلاست. وی نشانی دیگری می دهد و اظهار تاسف می کند از اینکه بودجه زیادی صرف ساخت سریال«مدار صفر درجه» شد تا نشان داده شود حساب صهیونیست ها از قاطبه یهودیان  جداست و می پرسد چرا ما باید در این زمینه روشنگری کنیم؟

در حین تماشای تلویزیون نتایج اختتامیه جشنواره فیلم «رشد» را در شبکه های اجتماعی می بینم و به یاد می آورم جشنواره«فیلم کوتاه تهران» هم چند روزی است آغاز بکار کرده و فقط ساعتی از اختتامیه جشنواره مطبوعات گذشته است. زمان زیادی برد تا مسئولان فرهنگی بفهمند برگزاری جشنواره آن هم با مشخصات و استانداردهایی که ما در جمهوری اسلامی در آنها اعمال می کنیم با کمی انعطاف براحتی در ماه های محرم و صفر(به جز روزهای خاص عزاداری) قابل برگزاری هستند. برنامه تاک شویی مثل«دورهمی» چرا باید مدت مدیدی با آنتن وداع کند و فضای آرامش بخش برنامه از مخاطب خسته از زندگی های شهری دریغ شود. نباید طی دو ماه حرکت پرشتاب فعالیت های فرهنگی و هنری متوقف گردد و تمام ظرفیت های احساسی و عاطفی آحاد جامعه معطوف مصیبت های جانکاه روزهای خاص در ماه های محرم و صفر شود؛ چه در اینصورت عوارض روحی ناشی از تالمات در کاهش نشاط اجتماعی ظاهر خواهد شد.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۷ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام .این را هم اضافه کنیم که فیلم ابد ویک روز که قرا ر بود در هفته جاری توزیع شود به علت مشکلاتی که برای محمد امامی به وجود آمده تا اطلاع ثانوی توزیع نمیشود

    • از پرونده آقای امامی اطلاعی ندارم و هنوز حکمی در باره ایشان صادر نشده است. معمولاً به حکم مراجع رسیدگی کننده در صورت محکومیت فرد متشاکی به رد اموال، شاکی یا مدعی العموم می توانند حکم توقیف دارایی های منقول و غیرمنقول محکوم علیه را خواستار شود. پروانه مالکیت آثار سینمایی و ویدیویی و تعلیق بهره برداری از پروانه نمایش آثاری که در تملک محکوم علیه قرار دارند، مشمول دارایی های غیر منقول هستند. البته قاضی یا دادیار رسیدگی کننده در موارد استثنایی می توانند حکم قرار توقیف موقت اموال منقول و غیر منقول متهمی را قبل از صدور حکم نهایی و اجرای آن صادر کنند.

  • بد نیست انتقادی هم داشته باشیم به موضوعی که اخیرا باب شده. موسسات سودجو بتازگی تصویری از بازیگران فیلم با آرایش غلیظ و حجاب مختصر را که مربوط به فیلم پخش شده نیست بر روی جلد محصول مورد پخش زده و از این راه به کسب روزی حلال مبادرت می ورزند. فیلم های ترانه ی پاییزی از موسسه هنرنمای پارسیان و پشت نیمه شب از ریز موج شاهد این مدعا هستند.

    • فیلم محصول و ساخته مرحوم بهمن زرین پور در سال ۱۳۹۰سیماست و از تلویزیون پیش از این پخش شده است. به همین خاطر بعید است در اصل فیلم مشکل حجاب بازیگران زن به چشم بخورد.

      • منظورم اینست که تصویر خانم ساره بیات که رو و پشت جلد چاپ شده مربوط به این فیلم نیست. فیلم از نظر حجاب مشکلی ندارد.

        • ضمنا فیلم مذاکرات مستقیم آقای عبدی هم همین مشکل را دارد و تصویر جلد ربطی به فیلم ندارد ظاهرا. ظاهرا را به این دلیل نوشتم چون فیلم را بصورت دور تند دیدم و هنوز فرصت کافی برای دیدن فیلم نداشته ام.

          • در دو پوستر و طرح روی جلدی که از فیلم دیده ام، هیچ نسبت و ارتباطی با فضای فیلم ندیدم.فیگورهایی عبدی بصورت آتلیه ای و برای خوش و آبرنگ نشان دادن فیلم و در واقع آدرس غلط دادن به مشتری گرفته شده اند.!

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید