روزانه های سینمایی

بفرمایید داخل شبکه!

سرانجام با سلام و صلوات شبکه ملی اطلاعات(اینترانت ملی) رسماً افتتاح شد و از این پس کاربران داده های موجود در دیتا سنترهای داخل کشور را با سرعت و کیفیت بهتری دریافت خواهند کرد. بر خلاف تصور غلطی که پیشتر در باره این شبکه شکل گرفته بود، این شبکه مانع از دسترسی کاربران به اینترنت نیست همانطور که طی دو ماهی که از آغاز بکار آزمایشی شبکه ملی اطلاعات می گذرد، مردم تفاوتی را نسبت به گذشته احساس نکرده اند. اگر بخواهیم در یک کلام شبکه ملی اطلاعات را تعریف کنیم باید بگوییم این شبکه ملی« مسیر جدیدی برای دسترسی به اینترنت و داده‌های مجازی است. در توضیح این مطلب اینکه در حال حاضر کاربران اینترنت در داخل کشور از پایگاه‌های گوناگون داخلی و خارجی زیادی استفاده می‌کنند. به علت آنکه بستر فنی این نقل و انتقالات بر پهنای باند خارجی استوار است، هر کاربر حتی برای ارتباط با پایگاهی که در سرورهای آن در داخل کشور وجود دارد باید به طور مجازی یک بار از کشور خارج و دوباره به کشور بازگردد. شبکه ملی اطلاعات، راهکاری سخت‌افزاری برای جلوگیری از چنین اقدامی است.» بدین ترتیب که همه شرکت های ارائه دهنده اینترنت یعنی fcp ها ابتدا به یک ixp متصل می شوند. این مرکز بصورت خودکار تشخیص می دهد که مبدا و مقصد کاربر داخلی است یا خارجی. سپس کاربر را یا از طریق شبکه ملی اطلاعات و یا از بستر اینترنت به مقصد وصل میکند.

از منظر اقتصادی پس از این با استفاده از این شبکه کاربران برای استفاده از محتوا و داده های سرورهای داخلی متحمل هزینه به مراتب کمتری شده و ناگزیر نیستند ترافیک ارائه شده از پهنای باند بین المللی را مصرف کنند. طبق اعلام وزارت ارتباطات، ۶۰ درصد مصرف پهنای باند اینترنت برای ترافیک خارجی و ۴۰ درصد برای ترافیک داخلی است که با ایجاد شبکه ملی اطلاعات، برآورد می‌شود که این نسبت، عکس شود و کاربران ایرانی برای استفاده از خدمات، مجبور به استفاده از ترافیک خارجی نشوند و هزینه‌هایشان کاهش یابد.

برای اینکه حد و حدود هزینه مالی استفاده از اینترنت و اینترانت ملی دست تان بیاید توجه داشته باشید که به گزارش «مهر»: طبق مصوبه ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، پهنای باند اینترنت بین الملل تا سقف ۴۲ درصد و پهنای باند شبکه داخلی تا ۸۴ درصد کاهش قیمت داشته است. این کاهش قیمت برای کاربران نهایی تا سقف ۳۶ درصد ملموس خواهد بود که البته بستگی به میزان مصرف کاربر دارد. در واقع کاربری که کم مصرف باشد حدود ۱۰ درصد کاهش قیمت را حس می‌کند اما کاربری که مصرف بیشتری داشته باشد هزینه‌هایش تا ۳۶ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. این کاهش قیمت در اتصال از طریق موبایل نیز حدود ۲۰ درصد برآورد می‌شود.

فراهم شدن چنین زیرساختی سبب شد تا زمینه کار برای شرکت های «استریم ویدئو» یا «ویدیوی درخواستی» مهیا گردد و دست به نقد، ۱۲ شرکت اعلام موجودیت کنند و تعداد آنها از موسسات ویدیو رسانه پیشی بگیرد.!

همانطور که پیشتر نیز گفته شده است به رغم آنکه شرکت های vod نهایت تلاش شان را برای امنیت شبکه بکار بسته اند، مادام که نسخه فیزیکی محصولات شبکه نمایش خانگی در سبد مصرف قرار گیرد امکان بارگذاری آن در سرورهای داخلی و خارجی وجود دارد و اگر هم روزی نسخه dvd کلاً تولید نشود باید منتظر بود و دید که سارقان به چه شیوه های تازه ای روی می آورند. البته یکی از شیوه های رایج در اغلب کشورهایی که «کپی رایت» در آنها به شدت کنترل و رعایت می گردد، به اشتراک گذاشتن فایل های محتوایی از جمله فیلم از طریق شبکه تورنت(torrent) است. در این شیوه هاست ها به درون منازل کاربرها منتقل می شوند و از دیتاسرورهای حجیم و بزرگ خبری نیست. برای پرهیز از بد آموزی به همین مختصر اکتفا می کنم تا شیرینی رونمایی از «شبکه ملی اطلاعات» به کام مان تلخ نگردد.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید