روزانه های سینمایی

در بدرقه جشنواره فیلم مقاومت

ایستادگی و مقاومت تاسی به سنت رسول الله (ص) است آنجا که حضرتش به امر الهی مامور و مکلف به استقامت می شود تا پیام و رسالتش در کوران حوادث از انحراف و تعدی مصون ماند و ابلاغ آن در مسیر بیداری انسانها متوقف نگردد. چه، ثمره این پایمردی نزول فرشتگان رحمت و بشارت الهی است تا به مومنان بگویند، «بهشت عزت ارزانی شماست پس حُزن و هراسی به دل راه مدهید.» آری مقاومت باطل السحرکید فرعونیانی است که تاب آزادی و رهایی ملت ها از بند امیال و هوس های درونی و جور و ستم تحمیلی را ندارند.

امروزه در امتداد سنت های تاریخی، مقاومت نه فقط در میادین نبرد و جنگ مستقیم با ایادی شیطان بلکه در مصاف نرم با دشمن نیز امتداد یافته است. نبرد سایبری و رسانه ای ارزشی همسنگ با مبارزه مسلحانه دارد و نمی توان از تاثیرات عمیق آن غفلت ورزید.

همانطور که در فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس رد بسیاری از صفات و کمالات عالیه الهی و انسانی قابل مشاهده است و مصادیق روشنی از انوار الهی را در سیما و سیرت تابناک شهدا، جانبازان و رزمندگان می توان یافت، سینمای مقاومت نیز باید در امتداد چنین فرهنگی خود را غنا بخشیده و بارور سازد. مرزهای این سینما محصور و مقید به مرزهای جغرافیایی کشورها نیست و کادر آن در برگیرنده چالش حق و باطل، فارغ از محدوده های مکانی و زمانی است. بی شک سینمای مقاومت مظهر و تجلیگاه انسان طراز و آرمانی اسلام عزیز است. همان انسانی که کام جان را از آموزه های دینی و معرفتی سیراب ساخته است و تا رسیدن به قله فلاح و رستگاری پویش مومنانه را از یاد نمی برد و با ایثار و از خودگذشتگی هدایتگر دیگران است.

در شرایطی که عده ای از حُکام فاسد و دنیاپرست کشورهای اسلامی دست در دست رهبران دولت های مستکبر، تصویر وارونه ای از اسلام ارائه داده و یاریگر جُنود شقاوت و داعیان به اسلام ارتجاعی هستند، جشنواره فیلم مقاومت بر آن شد تا ظرفیت های سترگ و عمق معنای نهفته در دل حماسه ها و مقاومت پیکارگران در برابر حق ستیزان را نمایان سازد. جشنواره فیلم مقاومت در چهاردهمین دوره برگزاری به لحاظ ویژگی های استثنایی، در کانون توجه جنبش ها و خیزش های اسلامی و نهضت های عدالت خواهانه منطقه قرار گرفته است زیرا مقاومت اسلامی با ایستادگی مجاهدان نستوه و مدافعان حرم در این سالها عطر و بوی متفاوتی به خود گرفته و شمیم شهادت به یُمن پایمردی شیخ زکزاکی ها، عیسی قاسم ها و نصرالله ها از افریقا تا فلسطین اشغالی و از لبنان و سوریه، تا عراق و یمن و بحرین وزیدن گرفته است.

 درود و رحمت واسعه الهی نثار شهدای والامقامی که صفا، اخلاص و رشادت آنها فصل همیشه خواندنی فرهنگ مقاومت است!

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید