روزانه های سینمایی

شیادان گرفتار در بن بست عاطفه

خانه ای کنار ابرها اگر در اکران عمومی شانس زیادی نداشت و نتوانست از مخاطبان دلبری کند، به این موضوع مربوط می شود که فیلم در اصل تلویزیونی است و داستان و پرداخت آن در قد و قواره پرده بزرگ نیست. اولین فیلم سینمایی دهقانی اشکذری با حذف حشو و زواید موجود می توانست به فیلمی نیمه بلند تبدیل شود و تا پایان بیننده را با خود همراه کند. دو شخصیت مرد به ظاهر بسیجی فاقد شناسنامه هستند و فیلمساز هیچ اشاره ای به انگیزه، پیشینه، حرفه و خانواده آن دو نمی کند.

کوتاه شدن فیلم می توانست ساده لوحی مردمی که خالصانه فرزندان شان را راهی جبهه های نبرد کرده اند، تعدیل کند و تمرکز آن را معطوف همان خانه رزمنده ای کند که خبر شهادتش را برای خانواده می آورند. در نسخه کنونی بازی قابل قبول هدایت هاشمی و از او مهمتر حس و حال خوبی که دختر بچه فیلم در بازی فطری اش ارائه می دهد، خاطرات و مخاطرات زمان جنگ را برای مخاطب میانسال تداعی می کند و بار دیگر رایحه شهادت این بار به مدد نمایشگرهای خانگی در فضای خانه ها می پیچد. اشکذری در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر باز هم به سراغ موضوعات مربوط به دفاع مقدس رفته و در فیلم دلبری با بازی هنگامه قاضیانی فضای خانواده یک جانباز جنگ تحمیلی را مطرح می کند.

موسسه فیلمسازان تامین کننده فیلم خانه ای کنار ابرهاست و قبل از نمایش اصلی فیلم، آنونس سه فیلم آینده خود را به نمایش گذاشته است. دو فیلم جینگو و پنج تا پنج از آثار گروه هنر و تجربه انتخاب شده اند. ارغوان ساخته مشترک بنکدار و علیمحمدی فیلم دیگر موسسه فیلمسازان است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید