روزانه های سینمایی

همه کارم ز خودکامی به بدنامی کشید آخر

دوران عاشقی تازه ترین فیلم علیرضا رییسیان با حضور جمعی از ستارگان سینمای ایران از جمله شهاب حسینی که پای ثابت بسیاری از محصولات این ماههای شبکه نمایش خانگی است، به بازار عرضه شده است. دوران عاشقی مضمون و موضوع تازه ای ندارد و کارگردان کوشیده است تا به قدر بضاعت خود، خوانش تازه ای از موضوع خیانت یا به زعم خودش خطا ارائه دهد. این خوانش تازه در چیدمان صحنه های داستان، تعلیق، صحنه پردازی و تدوین فیلم نمود بیشتری دارد.

فیلم که به دقیقه ۴۰ میرسد بیتا با بازی لیلا حاتمی که وکیل دعاوی خانوادگی است، پی می برد که یکی از موکلانش با همسرش (شهاب حسینی)رابطه دارد و زن از او باردار است. تا دقیقه چهل صحنه های متعددی از کار یومیه بیتا، همسرش و زن دوم او می بینیم. با وجود اینکه گره افکنی فیلم خیلی دیر صورت می گیرد، فضای فیلم به گونه ای است که از اشتیاق بیننده کاسته نمی شود و با صبوری وقوع اتفاقات تازه ای را انتظار می کشد. مشکل از جایی آغاز می شود که پس از افشای رابطه حمید و همسر دومش، بیتا واکنش چندان پر حرارتی از خود نشان نمی دهد و بیشتر با روزه سکوت و خویشتن داری، حمید را سرزنش می کند. در طرف مقابل همسر دوم حمید نیز فداکاری کرده و به احترام تقدس رابطه عاشقانه ای که با حمید داشته، هیزم بر آتش اختلافات و تنش ها نمی ریزد و تا اطلاع ثانوی کشور و در واقع صحنه داستان را ترک می کند. او در گفتگو با بیتا بطور تلویحی به او اطمینان می دهد که با حمید دیگر نرد عشق نخواهد باخت و از در رقابت با بیتا درنخواهد آمد. او با عذرخواهی از اینکه نمی دانسته است، حمید شوهر وکیل اش است، به خاطر رنجش ایجاد شده از او عذرخواهی هم می کند.! با این ترتیب با وجود شخصیت های پاک و پاکیزه و مبادی آداب، کشمکشی رخ نمی دهد و برکه داستان پس از اندکی ناآرامی در معرض آرامشی دوباره قرار می گیرد. مهسا محب علی داستان نویس و رویا محقق فیلمنامه نویس با اینکه سیمرغ بهترین فیلمنامه جشنواره سی و سوم را به خاطر دوران عاشقی از آن خود کردند، اما خود را از درگیر کردن با فیلمنامه ای که می توانست فراز و فرودهای به مراتب نفس گیرتر و جذاب تری داشته باشد، آسوده کرده اند و ادعای گزافی نیست که بگوییم بار اصلی فیلم بر دوش کارگردانی است که قابلیت های بیانی سینما را به خوبی می شناسد و می داند که چگونه از سایر مولفه های صدا و تصویر برای روایت جذاب همین فیلمنامه نصفه و نیمه سود ببرد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید