میگویند آبرو و اعتبار ذره ذره جمع می شود و یکباره و در یک چشم به هم زدن از کف می رود. در عرصه هنر منزلت یک هنرمند و امضای شخصی او پای کارهایش حکم ناموس او را دارد. چه بسیار هنرمندانی که برای حفظ شرافت و گوهر هنر خود تن به هر مشقت و رنجی دادند اما گامی از آنچه که به آن باور داشتند، پا پس نکشیدند و اصالت خود را با هیچ زر و زیوری تاخت نزدند. ناصر خسرو با هنرمندی تمام همین نکته را در یک بیت شعر چنین گفته است: من آنم که در پای خوکان نریزم / مر این قیمتی در لفظ دری را
این مقدمه را گفتم تا بگویم کارگردان خوشنام سینما و تلویزیون -محمد حسین لطیفی- در آخرین کار سینمایی اش، با خودش خوب تا نکرده است و سوار بر اسب چموش و نامرادی شده است که کمترین عارضه آن لگد مال کردن حُسن شهرت اوست.
اسب سفید پادشاه را هر کس دیگری غیر از لطیفی که فقط با الفبای اولیه سینما آشنایی داشت می توانست زین کند و از آن سواری بگیرد. توالی غیر منطقی رویدادها، ظهور و غیبت ناگهانی شخصیت ها، دیالوگ های شعار گونه، پاساژهای زمان پر کن موسیقیایی، بازی های سطحی و اغراق شده و ملو درام نخ نما شده همه و همه دست به دست هم داده اند تا بیننده دچار شوک شود و بار دیگر در تیتراژ پایانی دقت کند که واقعاً تیم سازنده اثر همان کسانی هستند که اوقات خوش و مفرحی را پیش از این در سینما و تلویزیون برای مخاطبان رقم زده اند.!؟
اسب سفید پادشاه از زمره خریدهای دوره گذشته موسسه رسانه های تصویری است و معلوم نیست که با چه منطق و دلیلی در سبد خرید موسسه قرار گرفته است. در دل آرزو کنیم که اگر هنوز فیلم هایی در نوبت عرضه قرار دارند، فیلمی خوب و خاطره انگیز بتواند نقطه پایانی بر فیلم های این موسسه دولتی بگذارد.
صرف نظر از اسم کارگردان (بنده هیچ وقت فیلم ها را براساس اسامی قضاوت نمی کنم و هر فیلم باید برایم شخصیت مستقلی داشته باشد) ، اسب سفید پادشاه اگر نگوییم فیلم خوبی بود ، اما دست کم متوسط سطح بالایی بود و اگر بخواهم بیست فیلم برتر اکران امسال را انتخاب کنم بدون شک این فیلم هم جزو ده فیلم نیمه دوم انتخابم خواهد بود . بازی الناز شاکردوست به نظرم یکی از بهترین بازی هایش بود و از بازی مجید یاسر هم خوشم آمد ، آنقدر طبیعی و عامیانه که از نظر یک منتقد هنری پسند اصلاً به چشم نمی آید ، اما در مقابل بازی امیر علی کاظمی خیلی مصنوعی و نچسب بود و فرهاد قائمیان و مرحوم علی طباطبایی هم نتوانسته بودند چیزی بیشتر از کلیشه های همیشگی نقش هایشان عرضه کنند .
جناب فروتن عزیز آیا موسسه رسانه های تصویری مجموعه ای دیگر مانند مجموعه آثار کیمیایی، صدر عاملی و… به بازار عرضه نخواهد کرد؟ پخش دی وی دی و بلوری همچنان در دنیا طرفداران خود را دارا می باشد.
افسوس زمانیکه موسسه تصمیم گرفت آرم خود را از گوشه ی کادر تصاویر بردارد و شکل حرفه ای به پخش آثارش داد این اتفاق می افتد. ایکاش موسسه هنرهای تصویری سوره هرچه زودتر شبکه را ترک کند تا شاهد پخش محصولات بی کیفیت نباشیم
در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر دفتر جشنواره ۳۳ فیلم برگزیده ادوار جشنواره فیلم فجر را در یک بسته بندی ویژه و با تیراژی بسیار محدود منتشر کرد. در سالجاری استثنائاً سوره به جز تولیدات خود آثار پر فروش سینماها را تامین و به بازار عرضه کرد.
در صورت امکان نام این فیلم ها را عنوان بفرمایید. آیا این آثار در گذشته بصورت مجزا پخش شده بودند؟
دیار عاشقان، مترسک، پرواز در شب، در مسیر تند باد، مهاجر، آپارتمان شماره ۱۳، نیاز، از کرخه تا راین، روز واقعه، پدر، بچه های آسمان، باران، آژانس شیشه ای، هیوا، بوی کافور عطر یاس، سگ کشی، خانه ای روی آب، دیوانه ای از قفس پرید، مهمان مامان، خیلی دور خیلی نزدیک، به نام پدر، روز سوم، به همین سادگی، تردید، به رنگ ارغوان، جرم، برف روی کاج ها، استرداد، آذرشهدخت، پرویز و دیگران، رخ دیوانه
ممنون از پاسخگویی. مشخص نیست چرا این آثار بصورت گسترده توزیع نمیشوند
با عرض سلام مجدد .
آقای رضا برون عزیز ، فکر می کنم دلیل این عدم توزیع به همان بحثی بر می گردد که گفتم شرکت ها عمدتاً از ریسک های بازار شانه خالی می کنند و آنها را بر دوش فروشگاه داران می گذارند . تقریباً تمامی فیلم های نام برده شده توسط آقای فروتن (بجز استرداد) به صورت تک به تک در بازار توزیع شده اند و اغلب هم بارها از شبکه های تلوزیونی داخلی و ماهواره ای پخش گردیده اند . تعدادی از آنها هنوز در قفسه های فروشگاه ها و مراکز پخش موجود می باشند و … بعلاوه هزینه سفارش و ارسال محصولات از تهران به شهرستان ها آنقدر کم نیست که بتوان چنین بسته هایی را در تعداد کم سفارش داد و باید دست کم چند صد تایی از تهران ارسال شود تا به صرفه باشد و با همه این تفاسیر در شهر بزرگ اصفهان نمی توان برای چند صد نسخه از این بسته مشتری پیدا کرد . وای به شهرستان های کوچک .
در ضمن :
با مراجعه به وبلاگ دوم بنده به نشانی : http://www.bamn-bigir.blogfa.com ، می توانید از تصاویر اختصاصی گنجینه های تخت فولاد استفاده نمایید (فعلاً سری اول تصاویر منتشر شده است) . در صورتی که قصد سفر به اصفهان در ایام نوروز را دارید بازدید از مجموعه فرهنگی-تاریخی-مذهبی تخت فولاد را فراموش نفرمایید .
با تشکر .
بله اگر دستی به سر و روی فیلم ها کشیده شود و مثلاً مستر دیجیتالی از فیلم های منتخب تولید شود، می توان دل خوش بود که نسخه متفاوت و با کیفیتی از گذشته در دسترس قرار گرفته است.
البته من که آرشیو نسبتن کاملی از فیلم های شبکه دارم، چنین مجموعه هایی را( با توجه به اینکه تعدادی شان تنها بصورت وی سی دی پخش شده) تهیه می کنم. جالب اینجاست که امروز در تماس با فروشگاه مرکزی رسانه های تصویری از پخش چنین مجموعه ای اظهار بی اطلاعی کردند! جناب فروتن چه راهی برای تهیه ی این مجموعه وجود دارد؟
راستی شبکه ی ای فیلم تعدادی از فیلمهای انقلابی را در دهه فجر پخش کرد که فکر می مستر جدیدی از فیلمهایی مثل میهمانی خصوصی و تشکیلات تهیه شده بود. کیفیت فیلمها بی نظیر بود. براستی چرا موسسه رسانه های تصویری بعنوان موسسه ای دولتی نباید مبادرت به این امر بنماید؟
بله مهمانی خصوصی با کیفیت نسبتاً خوبی پخش شد. ضمناً ناشر مجموعه فیلم های برگزیده ادوار جشنواره فیلم فجر، دفتر جشنواره(موزه سینما) بوده است و موسسه رسانه های تصویری نقشی در این کار نداشته است. بنابراین کامنت پیشین اصلاح می شود.
پس با این حساب دیگر نباید منتظر فیلم استرداد در شبکه نمایش خانگی باشیم
همچنین فیلم عقاب صحرا محصول دیگری از فارابی به کارگردانی مهرداد خوشبخت
در تماس با دفتر آقای حیدری جهت تهیه ی این مجموعه گفتند که مجموعه تنها به تعدادی از افراد به تشخیص شخص آقای حیدری اهدا شده و در بازار پخش نمیشود. باید گفت آقای فروتن خوش بحالتان که این مجموعه ی نفیس را دارید.
بنده چنین مجموعه ای را در اختیار ندارم.