روزانه های سینمایی

حاشیه و متن برنامه تلویزیونی” تیتر امشب”

تیتر امشب نام تازه ای برای برنامه دو نیم ساعت شبکه خبر است که پنجشنبه شب ها با موضوعات فرهنگی روز، از ساعت ۲۲:۳۰ به روی آنتن می رود. به موجب اعلام قبلی موضوع برنامه هفته گذشته بحث و بررسی پیرامون نمایش خانگی با حضور رئیس اتحادیه موسسات ویدیو رسانه و مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری بود. از ابتدا قرار بود که موسوی مدیر کل نمایش خانگی در برنامه حضور یابد که وی چهارشنبه از حضور در برنامه عذرخواهی کرده بود. معلوم نشد که آیا مسافر آستانه در غیاب یک چهره دولتی در برنامه شرکت کرده بود و یا اینکه از ابتدا در فهرست مدعوین قرار داشته است.

– این برنامه ۱۸ ماه پس از آغاز به کار دولت یازدهم برای نخستین بار به بررسی مسائل نمایش خانگی اختصاص یافته بود.

-مدقق مجری کارشناس، سوال اصلی برنامه را از عبارتی که در سایت “روزانه های سینمایی” منتشر شده بود، آغاز کرد. او از هر دو مهمان برنامه پرسید در یک کلمه بگویند که آیا با این مطلب و ادعا موافقند یا نه:

“سال ۹۳ نخستین سالی است که به خاطر افت تیراژ کلیه محصولات نمایش خانگی که از سه سال گذشته آغاز شده است، درآمد گیشه فیلم ها از فروش دی وی دی آنها با رقم نسبتاً قابل توجهی پیشی گرفته است.”

هر دو مهمان برنامه با پاسخ مثبت خود مطلب نقل شده را تایید کردند. رئیس اتحادیه صنفی موسسات ویدیو رسانه با ارائه آماری از سقوط تیراژ محصولات نمایش خانگی به زیر ۳۰ میلیون نسخه و کاهش گردش مالی شبکه به ۵۰ میلیارد تومان در سالجاری، ادعای بازگو شده از سوی مجری برنامه را واقع بینانه دانست.

-دکتر نوروزی با اینکه در طول برنامه به دفعات گلایه های خود را متوجه مدیر کل نمایش خانگی کرد، با این حال در غیاب وی در اقدامی اخلاقی موارد خاصی را ذکر ننمود. وی در بخشی از سخنانش گفت اگر مدیر کل نمایش خانگی به برنامه آمده بود، هزار تا سوال از او داشتم.!

-نکته جالب توجه در برنامه آن بود که با توجه به انتقال ماموریت های موسسه رسانه های تصویری به بنیاد سینمایی فارابی، مجری و هیچیک از مهمانان به این موضوع اشاره نکردند و معلوم نشد که چرا مسافر آستانه اصرار دارد که خود را پاسخگو و نماینده دولت در زمینه نمایش خانگی معرفی کند.

-مسافر آستانه با تایید اظهارات رئیس اتحادیه موسسات ویدیو رسانه مبنی بر خرید حمایتی تعدادی از فیلم های سینمایی ایرانی در ۱۵ ماه ابتدای حضورش در موسسه رسانه های تصویری، تاکید کرد که ارزش های فرهنگی فیلم های یاد شده، دلیل اصلی خرید آنها بوده است. در حالیکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بعضی از فیلم های تامین و عرضه شده واجد چنین صفتی نیستند و اصولاً در غیاب معیارهای شفاف، شائبه رانت خواهی و فرصت طلبی از سوی تهیه کنندگان فیلم های مورد نظر پدید می آید.

-هنگام بحث در باره بعضی از عناوین میجر که هر دو مهمان بر غیر قابل خرید بودن آنها صحه گذاردند، مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری در صدد اصلاح و تکمیل اظهارات منتسب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برآمد و گفت؛ درست است که وزیر ارشاد گفته است، ایران عضو کنوانسیون جهانی کپی رایت نیست اما با این حال مقدمات پیوستن به آن فراهم شده است. وی ممنوعیت اخیر ایجاد شده برای واگذاری عناوین میجر را مربوط به اعلام سازمان بازرسی دانست. این مدیر دولتی توضیح نداد که چرا نمایش فیلم ها و انیمیشن های روز جهان (با دوبله همزمان)در بعضی از پردیس های سینمایی تهران از ممنوعیت اخیر، استثنا شده اند؟

 تا جایی که نگارنده به یاد دارد سخنگوی وزارت ارشاد در این خصوص صریحاً موضعگیری کرده و اظهار داشته بود؛ تصمیمی برای پیوستن به برن گرفته نشده است.(اینجا) همچنین مادام که کشور به کنوانسیون های مربوطه نپیوسته است، به موجب قانون الزامی برای رعایت کپی رایت فیلم های خارجی – حداقل عناوین غیر قابل خرید- نیست. البته همانطور که در این یادداشت اشاره کردم،(اینجا) بهره مندی از چنین عناوین حق ذاتی موسسات ویدیو رسانه نیست و در حال حاضر هم اگر دولت یازدهم پس از ۱۴ ماه در تصمیم خود تجدید نظر کرده است و موافق واگذاری عناوین غیر قابل خریداری به موسسات نیست، نباید مورد سوال قرار گیرد. البته چنین تصمیمی بطور طبیعی عوارضی هم دارد که در این یادداشت بدان پرداختم.(اینجا)

خاطر نشان می سازد؛ بیش از ده سال است که ایران قصد پیوستن به معاهده مزبور را دارد و کماکان تاریخ نزدیکی را برای طی تشریفات الحاق ایران به کنوانسیون برن، نمی توان متصور بود.

-دکتر نوروزی در برنامه با اشاره به اینکه اگر تدابیر و برنامه ریزی های عاجلی برای وضعیت مخاطره آمیز نمایش خانگی از سوی دولت و صنف صورت نگیرد، سال آینده سال پایان کار شبکه رسمی نمایش خانگی است، از بی عملی در مبارزه با کپی و سرقت محصولات شبکه انتقاد کرد. وی در بخش دیگری خبر از همراهی و موافقت رئیس ستاد صیانت با نصب هولوگرام اتحادیه صنفی موسسات بر روی کلیه محصولات منتشره داد.

– شرکت کنندگان در برنامه تیتر امشب به اتفاق تاثیر منفی فیلم های ویدیویی بی کیفیت را در پس زدن محصولات شبکه از سوی مخاطب تایید کردند و از بهتر شدن کیفیت چنین تولیداتی در یکسال اخیر گفتند. در حالیکه به موجب قرائنی همچون رجب آرتیست می شود، عرضه فیلم های نازل و البته پاسخ کوبنده مخاطبان شبکه به آنها ادامه دارد.

-در پایان مسافر آستانه از تشکیل جلساتی در ستاد سازمان سینمایی از سوی معاون جدید نظارت و ارزشیابی برای بررسی چالش های نمایش خانگی سخن گفت و اظهار امیدواری کرد در جلسات آتی از نمایندگان صنف هم دعوت به عمل آید.

– از مجری برنامه که خود منتقد و نویسنده سینمایی است و با پیگیری رخدادهای سینمای جهان، مقالاتی را در جراید معتبر سینمایی منتشر می کند و ضمناً در مناسبت ها شاهد پخش بعضی از عناوین به اصطلاح میجر در شبکه های تلویزیونی سازمان متبوعش است، بعید می نمود که خطاب به رئیس هیات مدیره موسسه ویدیو رسانه هفت بگوید که چه اصراری برای عرضه فیلم های خارجی غیر قابل خرید(میجر) دارید!؟ البته نوروزی در جواب به وی گفت، سفره نمایش خانگی باید به انواع محصولات و طعم های مختلف آراسته باشد تا بیننده به تماشای آنها رغبت پیدا کند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • جناب آفای فروتن با سلام و سپاس از توجهی که به گفتگوی مورخ ۱۴ اسفندماه داشتید. لازم می دانم درباره پاراگراف آخر مطلب تان نکاتی را متذکر شوم:
    ۱. «پرسش» کامل من این بود که اتحادیه چه اصراری برای خرید و عرضه فیلم های خارجی دارد و «آیا بهتر نیست این هزینه صرف سینمای ایران شود؟» متاسفانه قسمت آخر پرسش در مطلب شما جا افتاده است.
    ۲. نگارنده در مقام مجری و مصاحبه گر وظیفه دارم که در یک گفتگو، مسائل، مشکلات و ابهام های آن حوزه را طرح کنم و نظر دو طرف بحث را جویا شوم و البته شما بهتر از من می دانید که موضوع کپی رایت و فیلم های میجر داغ ترین و پر مساله ترین موضوع حوزه نمایش خانگی است تا آنجا که حتی منجر به ورود سازمان بازرسی کل کشور شده است. طرح نکردن این موضوع طبعا به معنای ناقص ماندن گفتگو بود.
    ۳. در یک گفتگوی خبری، طرح پرسش از طرف مجری به معنای اظهار نظر شخصی او نیست. اساسا مجری قرار است و باید که بپرسد و نه آن که اظهار نظر کند. همانطور که در بند یک آوردم در این گفتگو هم درباره ورود فیلم های خارجی به شبکه نمایش خانگی «پرسیدم» (و مطابق بند دو این کار ضروری هم بود)، اما این که نظر شخصی و تخصصی نگارنده در این باره چیست، بحث دیگری است و به لحاظ حرفه ای قرار هم نیست و نباید هم در یک گفتگو طرح شود.
    مجددا از توجه تان سپاسگزارم و برای تان آرزوی موفقیت دارم
    ۱۶ اسفند ۱۳۹۳

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید