روزانه های سینمایی

بیرنگ علیه بیرنگ!

پخش هر شبی سریال خاطره آفرین خانه سبز کار را برای بیژن بیرنگ و تیم سازنده عشق تعطیل نیست، سخت کرد. مقایسه ای ساده بین دو مجموعه ای که فاصله ای حداقل ۲۰ ساله از یکدیگر دارند، نشان می دهد که مخاطبان کارهای بیرنگ بی خود نیست که توقع شان از او بالا رفته است و نمی توانند با عشق تعطیل نیست او کنار بیایند. برای بیرنگ سخت نبود که داستانی را در حال و هوایی نزدیک به خانه سبز و فرهنگ جامعه شهر نشین خودمان سر بیاندازد و بار دیگر عطر خوش صمیمیت و عشق ورزی را در جامعه بد اخلاق کنونی منتشر کند. بیرنگ بعد بیست سالی که از نگارش خانه سبز می گذرد، آنقدر سرد و گرم روزگار را چشیده است که بتواند شخصیت های امروزی و قابل لمس خلق کند و ما را با غم ها و شادی های شان سهیم سازد. برای آدم نکته سنج و روان شناسی مثل بیرنگ محیطی که همه ما و شما در آن نفس می کشیم- البته به سختی!- سرشار از موضوعات و سوژه هایی است که هر یک ظرفیت داستانی پرکشش و جذاب را دارند.

بیرنگ گفته است از قسمت ششم به بعد مجموعه را با تغییراتی در تیم بازیگری دنبال خواهد کرد و بازخورد اجتماعی اثر جدید، او را متقاعد ساخته است که از بازیگرانی استفاده کند که اگر سوپر استار هم نیستند، اقلاً با تمرکز کافی مقابل دوربین ظاهر شوند. با این حال باید قبول کرد مشکل عشق تعطیل نیست فقط بازیگران بعضا نامناسب نیست، بیرنگ باید در فصل دوم قصه هایی را با روابط و مناسباتی کاملاً ایرانی که معدل رفتار و نگرش طبقات مختلف مردم باشد، بنویسد و در اختیار بازیگرانش قرار دهد. ذوق زدگی بخش ناچیزی از مخاطبان کنونی و فضای کاذبی که آنها ایجاد کرده اند، نباید بیرنگ را دچار اشتباه محاسباتی کند و قید تغییر اساسی در محتوا و درونمایه کار را بزند. بیرنگ هنرمندی برج عاج نشین نیست و نبض جامعه امروز ایران را به خوبی زیر سرانگشتانش حس می کند. از دید دوستداران و هوادارانش او محکوم است تا قصه هایی دیدنی تر و شنیدنی تر بنویسد. عید برای بیرنگ اصلاً تعطیل نیست، تکلیف نوروزی او آن است که مشق عشق کند و پیک شادی آفرین باشد.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • تحولی مثبت در صدا و سیما…
    یه صدآفرین به آقای سرافراز میدیم الان امیدوارم با تحول در برنامه شناسنامه یه صدآفرین دیگه هم بگیره…
    http://www.entekhab.ir/fa/news/192723/%D8%A8%D8%B1%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D9%81%D8%B1%D8%AF%D8%A7-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1
    نظرات مردم در لینک مربوطه درمورد خبر خیلی جالبه…

    • -مجرى بیشنهادى من براى اجراى برنامه دیروز امروز فردا شخص آقاى امیرحسین مدرس که هم سابقه مجری گرى برنامه هاى مذهبى و هم سابقه سیاسى دارند و مجرى خوب و معتدلى هستند…
      -آقا فواد
      از نحوه کامنت دادنتون خوشم میاد
      کلا در کامنت دادن از اصول معین نوشتارى ای استفاده می کنید که مختص شماست و تاکنون جایى ندیدم
      کلا حس خوبى بهم دست میده وقتى کامنتاتونو میبینم و مى خونم.
      حتى اکه یه جا کامنت بزارید و اسمتونو ننویسید… مثلا سایت میعاد که در آن امکان کامنت کذاشتن بدون اسم هم هست با خواندن کامنت میتوان فهمید که کامنت از آن شماست…
      در ضمن سلام من را به خانه سه طبقه و کتابخانه تان برسانید…
      -و اینجا کمک صدا و سیما به شبکه نمایش خانکى نمایان مى شود … اکر صدا و سیما در شرایط کنونى خانه سبز را بازبخش نمى کرد شاید تفاوت بین دو سریال به جشم نمى آمد…بس صدا و سیما با این کار کمکى براى بهبود برنامه هاى رسانه رقیب خود یعنى شبکه نمایش خانکى کرده است…;-)

  • این لینک مربوط می شود به یکی از سکانس های سریال زیبای أبله که می توانید به لینک زیر مراجعه و مشاهده بفرمایید 🙁 قسـمت ششم )
    https://instagram.com/p/z4uxlRRM7P/?modal=true
    خبر یا دلنوشته ی دیـگر:
    مستند سفر هنرمندان به برزیل قســمت دوم منتشر شد :
    برای مشاهده ی بخشهایی از این برنامه می توانید به لینک زیر مراجعه کنید :
    http://www.aparat.com/v/e78fF
    -واقــعأ پشت صحنه هم یعنی لازم داشت برای ساخت و گفتن همه چیز !!!!!!! ( واقعأ …)
    بخش أبله تر قسمت ششم أبله در لینک زیر 🙁 پوستر معرفی )
    https://instagram.com/p/zz2fYBRM6o/?modal=true

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید