روزانه های سینمایی
کل کل جوانانه

کل کل جوانانه

محسنی نسب در هفت فیلم گذشته اش هم نشان داده است که وجه سرگرم کنندگی سینما را بر وجوه دیگرش ترجیح می دهد. او چه آن زمان که سراغ ساخت فیلم های جنگی رفت و چه آنوقت که فیلم هایی در ژانر رزمی تولید کرد، به دنبال نشان دادن صحنه های هیجان انگیزی بود که مخاطبان عامه سینما را خوش بیاید. هشتمین فیلم محسنی نسب نیز نشانی از همان آثار پیشین دارد. کل کل چند جوان با هم در صحنه های اتومبیلرانی همه داشته های محسنی نسب در فیلم اخیر او “کریستال” است. محسنی نسب سینما را با جلوه های ویژه میدانی آن دوست دارد. به همین خاطر در قصه فیلم خیلی به دنبال روایت منطقی وقایع نباشید. شخصیت ها در “کریستال” تقریباً در عرصه ای قرق شده دست و پا می زنند. وابستگی های خانوادگی قبد و بندی را به پای آنها نمی زند. به عبارتی خانواده نقشی در تصمیماتی که جوانها می گیرند، ندارند. بیایید مرور کنیم:

-رضا مامنی جز خانه پدری ندارد. در غیاب پدر که فوت کرده است، ظاهراً دایی رضا مراقبت از آنها را بر عهده دارد. به همین خاطر در درگیری رضا با پدر همسر مطلقه اش وقتی کار به شکایت و آمدن مامور به در خانه آنها می کشد، مادر رضا اتکایش به برادرش است. البته دایی را نمی بینیم و تماسی از سوی او با رضا گرفته نمی شود.

-داریوش به جز همسری که روزی داشته و حالا بعد از بیرون آمدن از زندان زنش را از دست رفته می بیند، کس و کار دیگری ندارد. مسعود رقیب عشقی داریوش و در واقع همسر کنونی زن سابق داریوش، چند روزی در دست سه جوان داستان اسیر می شود اما کسی از او  سراغی نمی گیرد. جالب تر آنکه زن مسعود نیز دل نگران او نیست و پس از اینکه می بیند، داریوش جنازه او را در عقب ماشین اش گذاشته و از صحنه ناپدید می شود، واکنشی از خود نشان نمی دهد.

-صدرا به اعتبار سکونتش در شهر کوچک شمالی در کانون خانواده دیده می شود و حتی به توصیه مادرش برای جلب رضایت مادر متوفی – فردی که در واقع به دست دوست صدرا در یک ماجرای تیراندازی شکار کشته شده است- به خانه آنها می رود و البته نتیجه ای نمی گیرد. در ادامه داستان خانواده صدرا بی خیال او می شوند تا او در بازی های سه گانه مرگ با خیال راحت تن به ریسک دهد و مشغول باشد.

به اقتضای درگیریهای خونین در داستان جا دارد که نقش ماموران قانون در فیلم بیشتر دیده شود؛ ولی به درخواست کارگردان برای اینکه همه چیز خوب جلو برود و مزاحمت و مانعی در مسیر اقدامات خودسرانه پسرهای جوان پیش نیاید، حضور پلیس به حداقل ممکن کاهش می یابد.

به ادعای کارگردان نسخه ویدیویی فیلم “کریستال” ۴ سکانس بیشتر از نسخه سینمایی آن دارد. با این سکانس های اضافی، زمان فیلم ۸۶ دقیقه شده است. با این ترتیب مدت نسخه سینمایی اثر کمتر از ۸۰ دقیقه بوده است.!؟

محصول عرضه شده فاقد پشت صحنه است.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • دقیقا منتظر چنین تفکر و تصمیم مسموم و عقب افتاده یی رو در بین موسسات ویدو رسانه و اکران سینمایی بودم . اخه فیلم دیدن چه ربطی به جام جهانی داره .اینم از اون حرف هاست . بازی های جام جهانی در شب و نیمه شب است و بقیه ساعات روز فوتبال نیست. کودکان و نوجوانان هم که مدرسه شون تعطیل شده است . الان حدودا ۱ ماه تا جام جهانی مانده است.اگر قرار بر توزیع است الان بهترین موقع است دوستان یا ماه رمضان یا جام جهانی رو بهانه میکنن که فیلم دربازار عرضه نشه .یعنی در این اوقات مردم تمام ۲۴ساعت حواسشان به فوتبال است یا درماه رمضان فیلم نمیبینن خیلی کودکانه است فکرکنید فیلم به دلیل جام جهانی یا ماه رمضان فروش نمیره .
    این چیزها فقط در ایران اتفاق میفته .در تمام دنیا با امدن فصل اوقات فراغت و تابستان بهترین و ارزشمند ترین انیمیشن -سریال -فیلم بلک باستری- و… توزیع یا اکران میشه در ایران همه صاحبان فیلمها یا موسسات از این ایام و روزها فراری اند . دوستان انتظار نداشته باشن که فیلم گهواره برای مادر یا برلین منفی ۷ یا فصل انار بفرشند. یک جمله دهن همه این دوستان رو میبنده مردم در هر موقعی فیلم خوب را روی هوا میزنن.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید